Gå til innhold

Custom fronttastatur

Anbefalte innlegg

Heisann!

Har planer om å lage et slags tastatur til en mediapc jeg lager. Skal bruke et originalt frontdeksel fra en gammel cd-spiller jeg har. Planen blir da å bruke sånne, det jeg da lurer på er om noen vet hvordan jeg får ordnet dette så jeg kan plugge det i ps/2 kontakten på hk'et. Trenger vel en 13 knapper for hele panelet. Noen som har gjort noe lignende før, eller som har sett noen guider på internett?

Takker for alle seriøse svar... -razer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røsk opp et gammelt tastatur, følg kretsene til de knappene du har tenkt å bruke (eks. winamp bruker: zxcvb til å pause, play osv...) Så kobler du de nye knappene på de kretsene som går inn i "cpu'en" på gammel tastaturet.

Skjønner du hva jeg mener? (klokka er litt over halv 4 på natten, vanskelig å forklare i nesten søvne 8) )

Jeg kan prøve å forklare anderledes hvis du ikke skjønner..

Lenke til kommentar
Skjønner hva du mener, hadde tenkt på dette før, men så fant jeg ut at dette kunne bli vanskeligt. Menmen, får prøve ihvertfall.

Ingen som vet om noen guider på nett?

Nå kjenner jg ikke fryktelig godt til hvordan man gjør slike modd da.

Men noen teorier har jeg:

Tastaturet er en svær matrise (128 kombinasjoner ?)

Har laget et enkelt skjema:

tastatur.JPG

Hvis man trykker en tast så blir to ledere kortsluttet. Og Kontrollenheten skanner og sjekker om linjene er kortsluttet med en frekvens i kHz skala, dvs i us og i ms skala (tid i mikro og mili).

Om man har litt tid og bruker et multimeter og kartlegger alle tastene man trenger så kan man lage knapper som kortslutter slik som figuren viser. Disse lederne kobles til kontrollenheten som finnes i et gammelt tastatur.

Da tror jeg at det skal være rimelig greit å få til dette. Men siden jeg aldri har prøvd meg på noe sånt så er dette bare på teori. Du får se om du kan bruke dette til noe nyttig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...