Gå til innhold

84*C, litt for mye eller feil måling?

HatOBjekt

Anbefalte innlegg

Jeg har lenge hatt mistanke om at min CPU har litt høy temp, så i dag kopierte jeg et program fra en kompis "SiSoft Sandra Professional". når jeg gikk innpå der målte programmet min CPU til 84*C! :(

er dette egentlig mulig?

jeg har XP2000 palomino og en vifte som skal tåle 1,7ghz.

jeg har ikke klokket!

jeg har ikke på døren til akbinette, noe som etter min mening sakl senke tempen, men det er altså likevel temmelig hett inni der....

hva kan være galt? :shrug:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags hovedkort har du? Det kan vel kanskje hende at det er en korrekt måling - i så fall burde du iverksette tiltak for å få tempen ned :D Har du montert ribbe/kjøler selv? Har du brukt kjølepasta? Hva slags kjøleløsning har du, og hva kjører viften på (rpm)?

Lenke til kommentar

Om du trenger kjølepasta? Nei, selvsagt ikke. Du har jo bevist det selv. Om det er lurt å ha kjølepasta? Ja!! Den kan senke CPU temperaturen fra 2 til 10 grader. En tube med Artic Silver 3 koster ca 75 kr, så det er en billig investering. Den holder til mer enn 10 CPUer. Artic Silver 5 er like om hjørnet, den er enda bedre.

Å kjøre uten kjølepasta er mao. ganske dumt.

Lenke til kommentar
Feil måling, mest sannsynlig.. kjenn på kjøleribba, er den gol heit så stemmer det.. hvis ikke stemmer det ikke :wink:

Grunnen til at cpuen er(kan vere) så varm er at det er DÅRLIG kontakt mellom kjøleribba og coren. Så derfor ver forsiktig med å tru at cpu temp og kjøleribbe temp henger sammen i ekstreme tilfeller

Lenke til kommentar
Feil måling, mest sannsynlig.. kjenn på kjøleribba, er den gol heit så stemmer det.. hvis ikke stemmer det ikke :wink:

Grunnen til at cpuen er(kan vere) så varm er at det er DÅRLIG kontakt mellom kjøleribba og coren. Så derfor ver forsiktig med å tru at cpu temp og kjøleribbe temp henger sammen i ekstreme tilfeller

Men selv om det er DÅRLIG kontakt mellom kjøleribbe og cpu så blir kjøleribba gansk varm når cpu'en er 84c!

Lenke til kommentar
aha! det var feil måling, av en eller annen grunn hadde jeg glemt å sjekke i BIOS :oops:

der sto det 58*C, det er jo ikke håpløst....

men behøver man egentlig kjølepasta? jeg har ikke det...

Hvilket hovedkort har du? Det trenger ikke å være feil måling skjønner du. Har samme prosessor som deg på et Asus A7V333 hovedkort - BIOS og AsusProbe rapporterer temperatur fra en måler i sokkelen og viser derfor alltid lavere temperatur enn den prosessoren min holder. SiSoft Sandra og AIDA32 viser derimot temperatur fra CPU, som gjerne ligger en del over dette, men som da er den faktiske temperaturen.

Hvis kjølere er dårlig montert, uten pasta, og i tillegg er i svakeste/dårligste laget skulle det kanskje ikke være noe problem å oppnå den type temperaturer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...