Gå til innhold

Kan jeg sette radiatoren i et gammelt kjøleskap?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Kan jeg sette radiatoren i et gammelt kjøleskap?

Er det fare for kondens? Hva kan jeg gjøre for å hindre kondens?

 

Er det noen som kan forklare meg med " en god forklaring" hva kondens er og hvorfor det oppstår?

 

Her var det noen spørsmål å svare på :p

 

Takke for alle seriøse svar :)

 

Mvh FrenChie

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kondens oppstaar paa et legeme naar et legemes temperatur er lavere enn omverdenens lufttemperatur og luftens metningsgrad ved legemets temperatur er tilnaermet 100%.

Under "tilnaermet" kommer legemets overflatestruktur og kjemiske beskaffenhet inn i bildet som avgjoerende for graden av avsetning av vanndamp.

Eksempelvis: Grovkornet materiale tiltrekker seg mer vann av den enkle grunn at materialet har stoerre overflate.

 

Vanndampens renhetsgrad spiller selvsagt ogsaa inn, da renere vann gir hoeyere overflatespenning og derav oekt lokalisering av avsetningskulturer, ogsaa kalt "duggdraaper".

 

Men kort: kikk bak paa kjoeleskapet ditt. Der har du en radiator.

Lenke til kommentar

Ja mulig, men det vil gjøre at kompressoren på kjøleskapet kommer til å gå hele tiden, for så å brenne opp etter en stund.

 

Tenk deg bare tiden det tar å kjøle en brus, så ser du også at hvis du varmer kjøleskapet hele tiden at det ikke blir en god og langvarig løsning.

 

Ocshoot, har prøvd dette og mislykkes meget etter en stund, pga kjøleskapet gikk kaputt.

 

-P-

Lenke til kommentar

har du et gammelt kjøleskap du ikke er redd for så trø igang :D

bruker selv et lite kjøleskap hvor jeg limte radiatoren til kjøleplata inni.

trådene stikker bittelitt ut fra veggen så jeg har satt 2 stk 120mm vifter (en blåser og en suger) for å få sirkulasjon baki der.

 

Det funker jo..

kjøleskapet klarer ikke å bli kvitt varmen men holder alikevel en lavere temp enn rom-tempen og derav lavere vann temp enn ordinert.

 

har hatt det slikt noen mnd nå og kompressoren te kjøleskapet er enda ikke brent :lol:

 

forskjellen er at nå kan vannkjølinga holde 2 peltier i sjakk.. uten å få "varmt vann" mot tidligere 1 peltier og tålig varmt vann..

 

eks.: i øyeblikker overklokker jeg 250Mhz. CPU tem er nå 13.5 grader (målt fra en sensor som ligger i press mot CPU fra undersiden).. uten kjøleskapet ville denne hatt rundt 24-28 grader..

 

tut å kjør

Lenke til kommentar

Jeg har sagt dette før, og jeg sier det igjen, kompressoren på en fryser eller kjøleskap er akkurat like god som en på Vapochill eller Prommy! (kompressoeren på disse er tross alt tatt "fra" et kjøleskap!) Det er en misforståelse at den brenner opp som direkte følge av at den må gå konstant. Det som derimot skjer er at den blir for varm fordi kondensatoren på baksiden av kjøleskapet ikke er laget for "load" Derfor blir det for varmt. Bytter man derimot kondensatoren med en større, setter vifte på den osv er problemet løst.

Dette er i alle fall det jeg har lest i phase change forum. Stemmer det ikke så må en kjølemontør irettesette meg :yes:

Lenke til kommentar
Jeg har sagt dette før, og jeg sier det igjen, kompressoren på en fryser eller kjøleskap er akkurat like god som en på Vapochill eller Prommy! (kompressoeren på disse er tross alt tatt "fra" et kjøleskap!) Det er en misforståelse at den brenner opp som direkte følge av at den må gå konstant. Det som derimot skjer er at den blir for varm fordi kondensatoren på baksiden av kjøleskapet ikke er laget for "load" Derfor blir det for varmt. Bytter man derimot kondensatoren med en større, setter vifte på den osv er problemet løst.

Dette er i alle fall det jeg har lest i phase change forum. Stemmer det ikke så må en kjølemontør irettesette meg  :yes:

 

Så hvis jeg passer på å holde kondensatorene kalde er det ikke noe i veien for å holde kjøleskapet i gang 24/7? Hvor stor er den kondensatoren? Kan man feste på en kjøleribbe elns?

 

Er det som regel kondensatoren som har gått dundas når et kjøleskap er ødelagt?

Lenke til kommentar

Kondensatoren er også kjent som radiatoren, og den blir nok ikke ødelagt. Størrelsen er size big, men desverre lite effektiv. Dog akkurat passe effektiv til jobben den normalt skal gjøre. På et kjøleskap er den enkel og få øye på. Det er den sorte "rista" på baksiden. Kjenn på den, varm huh? Og varmere blir det ;)

Lenke til kommentar
Kondensatoren er også kjent som radiatoren, og den blir nok ikke ødelagt. Størrelsen er size big, men desverre lite effektiv. Dog akkurat passe effektiv til jobben den normalt skal gjøre. På et kjøleskap er den enkel og få øye på. Det er den sorte "rista" på baksiden. Kjenn på den, varm huh? Og varmere blir det ;)

kan man bytte kondensatoren uten å ha no spesiel peil på kjøleskap og sånt?

Lenke til kommentar
Kondensatoren er også kjent som radiatoren, og den blir nok ikke ødelagt. Størrelsen er size big, men desverre lite effektiv. Dog akkurat passe effektiv til jobben den normalt skal gjøre. På et kjøleskap er den enkel og få øye på. Det er den sorte "rista" på baksiden. Kjenn på den, varm huh? Og varmere blir det ;)

 

Ah. Trodde kondensatoren var en liten dingseboms med størrelse som en liten motsand. Burde vel hjelpe en del med en bordvifte hvertfall da. Er det ikke mulig å lage en "knute" på slangene før de kommer til radiatoren slik at det blir tett? Ta så av radiatoren, fest på en ny en og løsne knutene. Burde vel være mulig på et vis. Et problem blir vel at man vil miste den freongassen som befinner seg i radiatoren.

Lenke til kommentar

[min dårlige humor]

 

Bla Bla... bilen av tre så blir det sinnsvakt glatt der :p

Hmm, jeg vet ikke jeg.. Men er det en lekebil eller noe det er snakk om? Hvilke bilprodusenter lager biler av tre?.. Har aldri sett en f.eks Audi eller Toyota med trekarroseri..

 

[/min dårlige humor]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...