Gå til innhold

Glemt overklokkingsobjekt - AGP-bus'en?

M4cr0s

Anbefalte innlegg

Stortsett når det snakkes om skjermkort-overklokking så fokuseres det bare på minne- og gpu-speed, men det er jo en tredje mulighet, overklokke selve AGP-bussen. På nyere hovedkort er det jo ofte mulighet for å kjøre alle bussene uavhengig av hverandre, deriblant AGP-bussen, slik slipper en den evige problemet med pci-bus og harddisker, lydkort og nettverkskort som ikke helt henger med.

Personlig har jeg lekt meg litt, default kjører jo agp'n på 66mhz, jeg har kjørt denne i langt over 80mhz og klart å skvise ut litt ekstra ytelse, iallfall ifølge 3dmark og denslags benchmarkprogrammer.

Er det noen her på forumet som har lekt seg med agp-busen? Erfaringer? Ytelsesgain?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg ikke prøvd, men personlig har jeg litt vanskelig for å tro at dette skulle føre til de helt store ytelsesforskjellene. Tror jeg skal ta å eksperimentere litt med dette etterpå, men siden forskjellen mellom 4x og 8x AGP på mitt Radeon9600pro kort er så godt som lik null, har jeg ikke de helt store forhåpningene. Har skjermkortet egentlig godt av en slik overklokking av AGP bussen?

- Judaz -

Lenke til kommentar

Ingen komponenter har vel eeeegentlig godt av overklokking ;)

I "gamle" dager når en FSB-overklokka og kjørte bussene langt ute av sync var det jo vanligvis AGP-kortet som troubla minst av det en måtte ha i maskinen, tålte gjerne oppi 80-90 mhz bus. Dog, det var jo vanskelig å egentlig måle noen reell økning som følge av dette siden det var andre faktorer som var mer sansynlige årsaker til eventuell økning.

AGP 8x har jo en rimelig høy båndbredde (2048mb/s er det ikke?) så det er jo et åpent spørsmål om noen ekstra mb/s som følge av overklokka bus egentlig fører til noe ytelsesgain. Det er også mulig at det her er forskjell på high-end og low-end gfx kort, ettersom high-end korta har temmelig mye større minnebåndbredde compared med de litt restricta billigkorta. Nå veit ikke jeg om det faktisk har noe å si, forholdet mellom speeden på agp-porten og minnebåndbredda i selve kortet, noen som veit?

Mitt 9600 pro gir meg iallfall 200-300 poeng mer i 2001 og 150-200 mer i 2003 med bus'n OC'a til 80 mhz.

Lenke til kommentar

Å overklokke AGP busen er ikke verdt det. Du vil kunne ende opp med et ødelagt skjermkort hvis du kjører dette over lengre tid.

Skjermkort har serriøst IKKE godt av at AGP busen blir overklokket. Nvidia korta har en hvis tendens til å tåle veldig høy AGP bus, men kjører man dette over lengre tid vil ting begynne å skjære seg.

Og en ting til, det er ikke glemt, det er bare satt til side da det ikke gir spesiellt mye økning i ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...