Gå til innhold

Photoshop 7 på Linux er nå en realitet

me

Anbefalte innlegg

Folkens! Takket være våre venner i Walt Disney Pictures, får man nå Photoshop 7 på CodeWeavers WINE CrossOver Office for Linux! Og, etter min test fungerer det utmerket! CrossOver Office 2.0 koster riktignok $55 (rundt 385 kr.), men inkluderer støtte for mange andre windoze-programmer som Internet Explorer, Microsoft Office, Outlook, etc. Verdt pengene spør du meg! Hvis du fortsatt tviler kan du prøve vidunderet i 30 dager. Se http://www.codeweavers.com/

LinuxFormat (nr. 45) skriver:

Hollywood

Disney's Photoshop efforts

The position of Linux as desktop of choice for filmmakers was confirmed last year when Walt Disney Pictures migrated their systems away from proprietary software. The one sour note was the lack of Photoshop. Speculation grew that Disney and others would exert enough pressure on Adobe to port their image editing application. But when this didn't happen a trio of studios, Disney included, committed resources to CodeWeavers WINE efforts specifically to make Photoshop 7 usable.

In all, Disney's Jack Brooks speculates, the endeavour cost the company $15,000 compared to a projected $50,000 spend on Windows licences and further $40,000 per year on support. Brooks said it was a win-win situation for all involved. "I didn't have the resources to chase that project internally. This way, the open-source community got the product, and we got what we needed cheaper than we could done it ourselves."

Like many others in Hollywood, Disney is now a multi-platform shop, though there is an obvious bias towards Linux.

Og plutselig ble vi mer glad i Disney ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå slapper Adobe av, og føler ikke et press for å gi ut Photoshop nativt for GNU/Linux.

Jeg tror ikke de følte noe særlig stort press for det før. Og når Photoshop virker like bra gjennom Wine som native(nativt er ikke et ord, forresten) kan det jo være det samme? Jeg forstår ikke hvorfor du vil at de skal porte det til Linux. :-?

Lenke til kommentar
Nå slapper Adobe av, og føler ikke et press for å gi ut Photoshop nativt for GNU/Linux.

Jeg tror ikke de følte noe særlig stort press for det før. Og når Photoshop virker like bra gjennom Wine som native(nativt er ikke et ord, forresten) kan det jo være det samme? Jeg forstår ikke hvorfor du vil at de skal porte det til Linux. :-?

Først og fremst fordi Crossover er en ufri løsning. Og nativt er en fornorsket skrivemåte av "native". "Nativt" er den adverbiserte (hvis DET da er et ord) versjonen av "native".

"Den er native", men den "kjører nativt". À la "bilen er rask", men "den kjører raskt".

(Blir forresten for dumt å bruke "innfødt").

Lenke til kommentar
The position of Linux as desktop of choice for filmmakers was confirmed last year when Walt Disney Pictures migrated their systems away from proprietary software. The one sour note was the lack of Photoshop. Speculation grew that Disney and others would exert enough pressure on Adobe to port their image editing application. But when this didn't happen a trio of studios, Disney included, committed resources to CodeWeavers WINE efforts specifically to make Photoshop 7 usable.

Skulle ikke Walt Disney Pictures gå vekk i fra "proprietary software"? Etter min forståing så er jo Photoshop like lukket som f.eks. Windows, Office, 3DSMax, osv. Altså ikke åpen kildekode.

Lenke til kommentar
Først og fremst fordi Crossover er en ufri løsning.

Og Adobe kommer til å gi ut all kildekoden under GPL helt uten videre?

Nei. Men jeg er redd for en Crossover-trend, der så mye programvare baseres rundt bruken av Crossover, at vi "må" bruke ufri programvare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...