toriamos Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hvorfor er maks hastighet på viftene mine som er tilkoblet hovedkortet 2570 rpm? (PC - Alert III sladrer) Cpu vifta er en Zallman 6000 CU og den kjøler ikke akkurat i hjel cpuen min(AMD AThlon 1,4), som har en hviletemp på 52 grader, og kommer opp i presentable 60 grader ved tunge applikasjoner. Kan det være noen galt med hovedkortet, eller er det hodet mitt som har mistet hjernen sin? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Det hørte da mystisk lite ut med 2570 på kjølevifta? Tipper at normal hastighet på denne bør ligge rundt 5-6000rpm? CPU-tempen ligger definitivt i grenseland! Prøv å karre deg under 50 på maxload i det minste! "Alle" (inkl.AMD) sier riktignok at CPU´n tåler 70-90grader uten å kny, men jeg ville aldri i verden forsøkt meg på det! Det KAN jo være en feil på hk, men strengt tatt tror jeg ikke det! Om du har mulighet, så prøv en annen vifte på omtrent samme størrelse, bare for å sjekke temp / omdreininger. Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 18. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2002 Har nemmelig prøvd meg en annen kjølevifte, en Global Win - sak. Samme dårlige kjøling og samme viftehastighet (det var derfor jeg skiftet til Zallmann - øh - med samme resultat) Da gjenstår det muligens bare at det er hovedkortet det er noe rart med, hva med biosinstillinger? - kan det være noe å tenke på, eller er det jeg som er teit? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Tror ikke noe på BIOS-instillinger, ettersom dette ikke påvirker spenningene på viftekontaktene! Om du har / kan få låne et voltmeter, så ville jeg snarest forsøkt å måle spenningen på kontaktene til viftene. Forsiktig!! Ingen kortslutning der! Alternativt forsøkt å kjøre viftene med spenning fra en strømkilde som du VET gir 12volt, bare for å sammenligne! Om du ikke får lest av turtallet på vifta, så vil du forhåpentligvis høre forskjell i støy, om spenningen er problemet. Det kan jo være en defekt spenningsregulator på hovedkortet også? Tror egentlig ikke på denne teorien sjøl, da jeg regner med at viftene får sin 12volt fra PSU! Lenke til kommentar
HAG Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Prøv og koble kjøleren direkte til strømforsyninga - hopp over koblinga på kortet. Kjenner ikkje kortet ditt, har K7T266-Pro2-RU, der var det CPU viftealarm før eg skifta Bios og disabla den - har vifte uten turtall giver direkte på forsyninga. Turtellerene mine i PCAlert (kortet) er "tvilsomme" viser ikkje turtall under 2770 O/min - viftene går men får alarm om vifte som ikkje går når eg justerer ned (Enermax) eller bruker seinere vifter(Biltema, Coolermaster). Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 18. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2002 Skulle gjerne ha prøvd å koble cpu-vifta direkte til strømforsyninga, men synes at alle ledningene fra strømforsyninga har merkelige kontakter som ikke synes spesi. kompatible med kontakten på cpu-vifta. Er hverken spesielt teknisk eller spesielt glup. Voltmetere tror jeg heller ikke at jeg skal begynne å kludre med. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Du kan jo bruke en av de ledige kontaktene for disk eller CD-rom fra PSU? Om du kobler vifta til den gule ledningen i den kontakten, og en av de svarte i samme kontakt, skal du få 12volt der! NB! Den gule ledningen skal IKKE kobles til gul ledning i viftekontakten! Bruk kontakten for den røde ledningen til vifta! Bruk et par passende ledningsstumper imellom kontaktene. [ Denne Melding var redigert av: Skrue på 2002-02-19 00:35 ] Lenke til kommentar
HAG Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Enklest med et adapter fra "harddisk-kontakt" til "viftekontakt", får disse løse hos de fleste "PC sjapper", bilde: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=DI3PA Lenke til kommentar
toriamos Skrevet 18. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2002 Takk for tipset HAG, har bestilt fire stykker, kjekt å ha tenker nå jeg da - så får vi se om tempen daler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå