John Kr Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Storfornøyd med mitt Hercules Radeon 9800 Pro, men har oppdaget at kopperkjølerne har begynt å forandre farge. De var skinnende blank da skjermkortet var nytt, men nå begynner de å bli matte. Er det noen flere som har oppdaget det samme? Skal vi gå på med Kopperpuss?? Lenke til kommentar
enden Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Tror mine var matte da jeg fikk det edit, de var visst blanke allikevel. Send en mail til Hercules og spør davel. De pleier å yte god service Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Det er vell normalt at reint kopper forandre farge, men jeg trudde de var lakert slik at de holdt si glans. Missfargingen er vell ikke det helt stor sak, men.....utseende. Har vindu med lys... Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det kan være 3 ting: 1-Støv eller møkk 2-Kobberet kan bli litt matt over tid 3-Kobberet er blitt missfarget pga høy varme Lenke til kommentar
oysfaerg Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Kobber forandrer farge over tid. Enkelt og greit Lenke til kommentar
John Kr Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Skal prøve med kobberpuss ved anledning, men jeg kommer ikke til nede i selve kjøleribbene. Lenke til kommentar
Br?stopp Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Oksidering heter dette. Det er syren i luften som gjør at kobberet skifter farge. Ser man på f.eks restaurerte kirkespir, så har ikke kobberet sin opprinnelige farge så veldig lenge. Etter noen år med regn, forurensing og naturlige oksider, blir kobberet blassaktig grønt. Oslo Domkirke Forslag Mulig dette fungerer, men forsøk dette først på et kretskort som skal skrotes. Tapp lunket vann i en balje, legg et flak med aluminiumsfolie i bunnen av baljen. Ta to til tre spiseskjeer med kokesalt eller vanlig bordsalt, og bland dette i vannet. Legg kretskortet med kjøleribbene ned mot folien. Tar jeg ikke mye feil, så skal du se resultater i form av at kobberet gradvis blir blankt igjen. Dette vet jeg virker på sølvtøy, men er litt mer usikker i forhold til kobber. Et problem med denne prosessen er vifta på GPU'n, du må fjerne denne hvis det lar seg gjøre da. Etter behandlingen skyller du kortet under rent varmt vann. Deretter tørker du det med en hårføner. Du må være 100 % sikker på at kortet er fritt for saltvann og tørt før du installerer det i maskinen. Blir det blankt, kan du spraye klarlakk på ribbene etterpå. Da beholder du den blanke glansen. Husk! Dette gjør du på eget ansvar helt og holdent. Og så er det alltid hyggelig med en tilbakemelding hvis du tester dette. Kanskje OK kan teste det ut? Lykke til! Lenke til kommentar
enden Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 men igjan, hva med å bare la det være? Det går vel ikke ut over ytelsen? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå