gjenne Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hei! Jeg sliter veldig med temperatur på CPU. Den er stabil oppmot 55 grader. Ved spill låser maskina seg og må restartes. Vifta skulle kunne takle en 1,5 GHz CPU ble jeg fortalt. Kan det være andre ting som er utløsende? Har noen tilsvarende maskin og som funnet en løsning? AMD Athlon 1200 Abit KT7A RAID 512 Mb SDRAM Gainward GeForce2 Ti, 64Mb DDR RAM WIN 98 SE Lenke til kommentar
DanDruff Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Sjekk spenningen på CPU'n (bruk f.eks. SiSoft Sandara). Mulig at du må stille dette manuelt på selve hovedkortet. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Hva med kabinettvifter? Forsøk å kjøre maskinen uten sidedeksel, og sjekk temperaturen da. Om den viser seg vesentlig lavere, sørg for bedre gjennomstrømning av luft i kabinettet! 55 grader er ikke urovekkende høyt, men ville nok forsøkt å få den ned på 40-45 grader som maks. Det kan hende at andre komponenter i maskinen også blir ustabile, om case-temp er for høy! Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Vel, CPU tempen min ligger på 75-80 grader konstant og jeg merker lite til ustabilitet.... Har også en vifte som takler 1.5ghz, en TT Super Orb.. Resten av system specs. se signatur. Lenke til kommentar
gjenne Skrevet 18. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2002 Ting fungerer bedre med sidedeksel åpnet. Derfor kjøpte jeg ei kassevifte ekstra. Temperaturen i kassa ligger stabilt på ca 27 grader. CPU ligger på 35 grader ved "normal" bruk. Lenke til kommentar
PyroManiac Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Jeg har en Amd TB, 1,4 Ghz prosessor. Den ligger gjennomsnittlig rundt 42 grader, jeg bruker en Taisol vifte og er veldig fornoeyd med denne. http://www.taisol.com Koster ca 219 kroner. Dere som har en temp paa 80 grader boer skaffe seg en ny vifte, ikke bra for temperaturen.. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. februar 2002 Del Skrevet 18. februar 2002 Om ting fungerer bedre med "åpen kasse", så kan det godt hende at problemet ditt ligger andre steder enn på CPU-temp. Om du er riktig "uheldig", så kan det hende at en eller annen komponent på f.eks. skjermkort / hovedkort eller for den saks skyld andre tilleggskort ikke tåler noe særlig mer enn romtemperatur. Har mange ganger feilsøkt slike ting som SMD og IC´er med kjølespray, som ofte avdekker slike problem! Greia er imidlertid å finne frem til feilkilden! Det er ikke bestandig like lett.... Lenke til kommentar
b-real Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Det er feil...grensa ligger på ca 70 grader celsius, ikke 80 grader. Og for dere som ligger rundt denne temperaturen bør finne dere ei ny vifte eller kjøleribbe med mere goop på, eller skjekke at måler-enheten i det hele tatt er riktig. Lenke til kommentar
alaruz Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Det stemmer veldig godt,.. selv har jeg rundt 40 grader hele veien på min 1,33 ghz TB cpu,.. Og dette er en nokså grei temp føler jeg . Lenke til kommentar
Rage Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg har en Duron 750 @ 1002 med Alpha 8045 og Papst 80mm vifte. Har på Artic Silver 3. Tempen min er 36-37 ved 100% load over lengre perioder, i for eksempel Quake3 Arena etc. Ved idle ligger den på 29-30 grader. For dere som sliter med for høye temperaturer, kan du gjøre følgende: 1. Ny goop -> Artic Silver 3 anbefales 2. Kabinettvifter -> Innsug forran - utsug bak (Varmluft stiger!) 3. Planslip kjøleribbe (Finnes artikkel på http://www.overklokking.no) 4. Evt gå til innkjøp av ny kjøler. Håper dette er til noe hjelp for noen. -Rage Lenke til kommentar
iron_knuckle Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 har du husket kjøle pasta? Lenke til kommentar
gjenne Skrevet 19. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2002 Kjølepasta er på plass! Det eneste jeg ikke har byttet eller testet er lydkortet. Kan det gjøre at maskina låser seg ved krevende spill? Lenke til kommentar
Murty Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Lydkortet mitt er jeg ganske sikker på at fikk maskinen min til å henge seg en del ganger før jeg fikk meg et HK med integrert lyd. prøv å kjøre maskinen uten lydkort. og se om den blir mer stabil Lenke til kommentar
FatFreddy Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Bare lurte på en ting, hvordan måler du teperaturen på cpu og kabinett? Lenke til kommentar
gjenne Skrevet 20. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2002 Jeg bruker VIA´s hardwaremonitor. Vet at den ikke nødvendigvis er til å stole på, men den den gir meg en indikasjon på temperaturer. [ Denne Melding var redigert av: gjenne på 2002-02-20 10:35 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå