Gå til innhold

[Løst] Ulogisk håndtering av VISA betalinger.

Lefse

Anbefalte innlegg

Hei, jeg sjekker nettbanken min med jevne mellomrom da jeg liker å ha noenlunde kontroll på økonomien min. Flere ganger har jeg lagt merke til en ulogisk ting som skjer når jeg har betalt en nettordre med mitt VISA kort. Det som skjer er at betalingen blir trukket fra min konto, så blir betalingen slettet og pengene før tilbake inn på min konto en uke senere ca, for så å bli trukket igjen etter en uke eller noe. Husker ikke tidsrommene eksakt, men poenget er at pengene blir trukket, tilbakeført også trukket igjen. Dette irriterer meg, da det gjør økonomien mer uforutsigbar til tider.

Er dette normal praksis, eller burde jeg ta en prat med min bank? Jeg bruker Sparebanken Sør om det er relevant.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Det som det virker som skjer er at transaksjonene blir reserverte på kontoen din. Da vil de som regel stå i kursiv i nettbanken. Om det f.eks har vært problemer på betalingsstedet vil det nesten alltid bli reservert et beløp, forså å bli trukket eller ikke trukket alt ettersom transaksjonen gikk igjennom eller ikke.

Det at det tar så lang tid virker litt rart, og om det skjer ofte så ville jeg nok tatt kontakt med banken. Er det derimot et engangstilfelle kan det nok ha vært noe problemer med betalingsløsningen til mottaker som gjorde at det tok litt lengere tid. Trur det er vanligere ved betainger til utenlandske aktørerer, men litt usikker.

Lenke til kommentar

Takk for innspillet. Er nok best om jeg prater med de i banken, kunne vært greit å få oppklart dette. Dette skjer hver gang jeg betaler med visa hos en nettbutikk hvis jeg ikke husker feil, tror ikke dette skjer ved vanlig visa betaling, så kan være en praksis som brukes i forbindelse med netthandel. Det virker som en veldig ineffektiv prosedyre da. Sist det skjedde var når jeg bestilte datadeler fra Komplett, skulle tro de hadde orden på betalings-løsningene.

Lenke til kommentar

Det er bare regnskapsmessig hokus pokus og smoke and mirrors ... Beløpet blir reservert, så blir reservasjonen tilbakeført, og en ny transaksjon blir bokført. Dette skjer alltid når du ikke går gjennom BankAccept (vanlig kortterminal eller en norsk minibank), men gjennom Visa; Mastercard mm.

Helt normalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da skjønner jeg litt mer av dette, takk for innspillene. Virket bare som en tungvinn og ineffektiv måte å gjøre ting på, men regler er regler tydeligvis. Dette skjer ikke ved Paypal betalinger, så de gjelder vel andre regler der. Takk for oppklaringen uansett, må tydeligvis bare leve med denne praksisen da.

Lenke til kommentar

PayPal er vel mer eller mindre forskuddsbetaling.

Med kortbetaling tilgjengeliggjører man kortet sitt for transaksjon når handelen faktisk skjer, med nettbutikker er det gjerne når de sender varen. En reservasjon av beløpet blir foretatt i forkant, går denne OK vet de at du har penger nok disponibelt på konto. Så trekkes beløpet "på ordentlig" når varen sendes.

Helt normalt, som flere her har sagt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå har mitt mastercard høyere kredittgrense enn det som pleier å stå av penger på kontoen tilknyttet mitt visakort, så det blir sannsynligvis billigere for meg om de stjeler visa informasjonen min. Jeg har vurdert det faktisk, hadde fått mer oversikt over betalingene.

Lenke til kommentar

Nå har mitt mastercard høyere kredittgrense enn det som pleier å stå av penger på kontoen tilknyttet mitt visakort, så det blir sannsynligvis billigere for meg om de stjeler visa informasjonen min. Jeg har vurdert det faktisk, hadde fått mer oversikt over betalingene.

Nei, for med MasterCardet får du en regning som du kan velge å ikke betale. Med VISAen forsvinner pengene fra konto, og da har du faktisk ikke de pengene inntil du får dem tilbake - noe som kan ta tid.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...