Gå til innhold

Utvikling av en virtuell verden del II


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...
Er det snakk om å bruke internettt som møtested, hvor brukerne har virtual reality hjelmer? Hadde vært gøy da hvis dere klarte å progge en internet versjon av 'vice city'. :yes:

litt ot kanskje men det finnes. MTA - multi theft auto

Lenke til kommentar
Er det snakk om å bruke internettt som møtested, hvor brukerne har virtual reality hjelmer? Hadde vært gøy da hvis dere klarte å progge en internet versjon av 'vice city'. :yes:

litt ot kanskje men det finnes. MTA - multi theft auto

Hvor finner jeg det? Nå bruker jeg There. Et interaktivs chatte progg.. græli gøy!

Skulle vært en europeisk versjon av et interatkiv chatte progg.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

virker egentlig som om dette bare er en masse tull, det ser ut som om noen her sitter med en del av kunnskapene som trengs for å lage, men ingen ser ut til å bry seg så veldig...

 

har noen startet med å programmere/planlegge denne verdenen??

hvis nei, hvorfor ikke, det er folk her som virker interesert..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Lurer igrunnen på hva som skjer i dette prosjektet. Hva skal det brukes til? Hvem er det for? Hvor omsluttende VR vil dere ha? Spesifikasjonene er ganske tynne, med mindre en setter listen på Matrix hvor spesifikasjonene da blir usannsynlige store.

 

Noen momenter:

 

Nettverk: en må ha noe som kan ta unne båndbredden optimalisert. Militære simulatorer bruker f.eks. DIS (IEEE 1278). Selv om denne er også ment for spill, er den i tyngste laget, spillprodusenter er langt mer spesialiserte. Hvorfor ikke ta kontakt med norske miljøer som arbeider med spill og simulatorer? Det er endel av dem.

 

Rendering: også et problem. VRML var et stort håp engang, spesielt da Snow Crash var det en siktet etter. Oppfølgeren er mer i vinden igjen, men det er langt igjen. Atter engang er det miljhøer i Norge på dette, sjekk f.eks Octaga eller spill/simulatorprodusenter.

 

Brukergrensesnitt: hva er planen her? Full VR-drakt eller mus og skjerm?

Lenke til kommentar

hvis noe skal skje burde vi muligens dele oss inn i grupper som tar seg av de forskjellige delene av koden og finne et grensesnitt mellom disse slik at man kan har muligheten til å jobbe litt mere inviduelt.

men ingen ting skjer uten at man har noen som sparker en bak virker det som :(

med andre ord prosjektet trenge en LEDER som har et ønske om at det skal bli bra

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

jeg vet om noen grupper vi må ha for å lage dette...

 

grafikk:

grafiske designere

 

programmerere:

samarbeid mellom alle enhetene

VR

optimalisere, pakke ned og pakke opp, for å spare internetten

AI?

 

annet:

regler for gravitasjon, vind osv

installasjon

 

nettverk:

innlogging

samarbeid mellom servere(alt skal vel ikke gå på en maskin)

samarbeid mellom klienter og servere, kanskje bruke litt av klientene for å spare serveren for litt jobb??

 

 

noe jeg har glemt??

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I år 2004 finner du det aller meste av infrastruktur du trenger allerede på nettet som fri opensource. Andre deler kan kjøpes. Den største delen en sitter igjen med er design, integrasjon og drift.

 

Mitt inntrykk er at design er fullstendig fraværende. Det trenger ikke være IEEE-spec designdokument, men i det minste noe som beskriver ambisjonsnivået og ikke minst hva det hele er tenkt å gjøre.

 

Mitt forslag: tenk igjennom hva det skal være, og begynn i det små, f.eks. LambdaMOO eller IRC med et slags VRML-påbygg.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg kodet på dette en stund og har fortsatt koden (ca. 10000 linjer - ikke så mye m.a.o.), men gikk lei siden det var ingen andre som bidro nevneverdig med kode.

 

Siden prosjektet i utganspunktet ikke er så spesifikt er koden for det meste (bare) biblioteks-kode som var/er ment å være generell nok til å brukes til flere ting i sammenheng med nettverk og en enkel grafikk-motor.

 

Folk gadd ikke laste ned koden fra Subversion (en forbedret/forenklet CVS-variant), siden de mente det ble for mye styr. Ja, jeg snakker om den éne kommandoen på hjemmesiden til prosjektet:

http://nostdal.org/oxymora/

 

Eneste måten å få fremdrift på er konkret kode i form av patcher fra frivillige. Jeg synes det er lite inspirerende å kode alene - og det vises på dato-stemplingen á siste endring/patch.

 

Edit:

Jeg har med andre ord gått over til mindre prosjekter der det det virker som ting går fremover; selv når man jobber alene.

Endret av søppel
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm.. Prosjektet er kanskje dødt, men det kunne vært interessant å se hva slags tanker folk har gjort seg om hvordan man lager en mmorpg-server.

 

Si at vi har en persistent verden med X objekter av en eller annen type - monstre, gullkister eller en sti av lvl1 rotte-haler - og ~10.000 spillere, fordelt på Y antall servere. Hvordan designer man systemet som holder orden på alt sammen?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om det er bruk for hjelp så kan jeg alltids knaste litt java. Dere trenger en aktiv leder som kan å styre prosjekter (Microsoft Project eller det Prosjekt-programmet i OpenOffice er greie å bruke kanskje?) Jeg prøvde å skrive et spill med en kamerat for et par år tilbake men kunne nok trengt litt strengere prosjektstyring der gitt, ble ikke spesielt koordinert.

 

 

Ellers tror jeg ikke grafikk er veien å gå. I en virtuell verden må jo evolusjonære algoritmer stå i fokus, og vi vil jo ikke ha en tids-avhengig verden hvor alt går kjempesakte. Nevrale nettverk kan muligens være verdt å ta en titt på hvis man vil lage hjerner for disse dyra. Om man vil ha grafikk tror jeg heller man bør ha en egen "grafikkifikator" (eller whatever), som tolker "DNA"-et/arts-koden etter forhåndsbestemte regler for å fremstille dyra. Altså ikke tenk på fysiske lover sånn som vi er vant til dem. Lag heller "fysiske" lover som gir dyra en grunn til å overleve.

 

 

Et steg videre som jeg har tro på ville være å gå p2p med det her. Naturligvis vil det da være mulig å jukse på sin egen PC, men folk flest jukser ikke, så evolusjonært sett vil fortsatt de beste dyra overleve på nettet.

 

 

Forresten så tror jeg nok Microsoft Terrarium er verdt å ta en titt på. :thumbup:

(Fant det når vi holdt på med del 1 av denne tråden)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Igrunn synd å se at et prosjekt som dette bare går i dass...

 

Hvis noen kan melde seg til å være en leder for prosjektet, så er det kansje lurt og heller starte fra scratch. Eller er det allerede en leder? Så kan de som er interesserte melde seg på, og få utdelt oppgaver av lederen eller en "hovedkomitee".

 

Denne lederen eller komiteen er de som har ansvaret for hva som blir gjort, at det blir gjort, og av hvem!

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 måned senere...

(noe i hodet mitt minnet meg på at noen hadde svart i denne tråden)

 

aklla: Den går kun i vasken hvis man bestemmer seg for det, selv har jeg fått litt mer tid på nakken til å få gruble litt over systemet, samt mer kjennskap rundt programvareutikling av progamvare med php som språk. (ja av alle ting)

 

Det som jeg faktisk vurderer er å skrive selve serverprogramvaren for systemet med PHPcgi som språk (da det er det jeg er mest komfortabel med).

 

Det som hovedsakelig serversystemet skal gjøre er følgene:

-Motta info/status fra klienter.

-Holde en kopi av status i DB.

-Sende ut rådata med informasjon om Matrixen

 

Dog tviler jeg på at hele systemet kan kjøre på PHP motoren blir det nok litt vanskelig å få særlig fremgang i systemet hvis ingen andre vil/kan skrive de andre delene i c++ som vel er det mest aktuelle språket.

 

Jeg har forøvrig og en egen server stående som jeg kan sette opp et webområde på med prosjektstyringsprogrammer f.eks, for å få oversikt over ting og tang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...