Gå til innhold

hvordan bør jeg lagre en dv-film etter redigering?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De aller aller fleste dvd spillere støtter svcd og derfor er det et ganske greit format, men fy f@en så lang tid det tar å recode filmene i fra avi til mpeg2 (svcd)

Du får vel plass til 1 time med film i svært god kvalitet.

Har filmer på 1t og 45 min som er veldig fine.

Lenke til kommentar

De fleste spillefilmer som ligger på SVCD rundt om i landet, er vel på to eller tre cd-plater, noe som gir rundt 1 time per plate. Likevel er det veldig opp til deg, med tanke på lagring i mpeg2 formatet. Konvertering mellom AVI og MPG resulterer som oftest i dårlig kvalitet i forhold til filstørrelse, men du har vel kanskje ikke noe valg.

Lenke til kommentar

Harddisker er for tiden så billige at de kan konkurrere med med andre lagringsmedier! Lagre på HD, evt sett opp en gammel PC i nettverk slik at du slipper at diskene snurrer hele tiden og slites. Da kan du bare fyre opp den gamle maskinen hår du trenger filene. 240 GB får du for 2000 kroner. Kjapt, greit og funker som bare det.

Lenke til kommentar

SVCD vil jeg si maks 35 minutter film på en 700MB CD. Da er det greit på TV, men på prosjektor med 2.40 meter brett lærett. Da er det dømt til å bli dårlig. Får heller ikke DV bra på dette.

Så var det dette med at CD'er allerede begynner å bli dårlige etter 6mnd. Det har det stått en del om på forumet her. Noe jeg ikke skal ta standpunkt til.

Men hvorfor ikke bruke DV-tape som er hittil det beste. DVD er jo comprimert dette også. Tror det er ca 5 ganger i forhold til DV-tape.

Harddisk: Tja. Du får lagret mye i SVCD eller komprimert avi på 200MB. Men skal du ha full kvalitet så blir det ikke mange filmene.

Mitt råd: Bygg på et rom til så får du plass til masse DV-kassetter:)

Litt Fakta jeg fant av Klaus Nygaard:

Alle med 720*480 piksler:

Et minutt video tar 216MB i DV AVI ukomprimert

Et minutt video tar 30-70MB på DVD Mpeg2 Lav komprimering

Et minutt video tar 10-50MB på SVCD Mpeg2 middels komprimering

Spilletid på en CD: DV er 3 min. Optimal kvalitet

Spilletid på en CD: DVD er 15-20 min Veldig bra

Spilletid på en CD: SVCD er 30-50 min VHS kvalitet.

Så digitalvideo tar ufattelig mye plass.

En CD som kan inneholkde over een time med musikk, kan bare ha 3 minutters videoopptak direkte fra videokameraet.

Veldig fin tabbel her: http://www.dvdrhelp.com/dvd#comp

NB: jeg kommer til å lagre på DV-tape og DVD når jeg får dette. Man kan aldri få for mye backup.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...