Gå til innhold

AMD vs. INTEL ???

gthomass

Anbefalte innlegg

Kan noen gi meg en anbefalig på hvilken cpu og hovedkort man helst bør bruke til Videoredigering og tung bildebehandling? STABILITET er det viktigste.

Kjører nå AMD 800t-bird og Abit KT7A HK dette fungerer dårlig, via chipsettet sucks.:sad:

Takker og bukker for alle Tips :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv før du bytter maskin å oppgradere biosen på hovedkortet.

Ustabilitet kan også være minne relatert. Har du noname minne på KT7a så ber du om trøbbel.

Kjører win2000 m 512 mbApacer ram på kt7a-raid og stabilt som bare søren det.

Kan la maskina stå på i dagevis uten problem i det hele tatt.

Kan kjøilnga di være litt for dårlig. Se om du kan få sjekka temperaturen på prosessoren din.

Dårlig strømforsyning kan også gi ustabilitet. Har du ikke 300watts forsyning så vurder å oppgrader.

Ellers er det å laste ned drivere fra via som ofte også kan hjelpe.

Om ikke noe av dette hjelper så kan du vurdere ny maskin.

Lenke til kommentar

Kjøp Pentium 4, kjappest med RDRAM (dette er litt dyrt så du kan jo også vente til DDR støtten om 1-3mnd) men dette er GARANTERT mer stablit enn du noen gang vil få athlon platformen din, rett og slett fordi Intel lager helt overlegne chipsetter og har i tillegg mye bedre (driver)støtte fra microsoft. (enig i at VIA suger, jeg byttet til P4 for 1 uker siden og det er _herlig_). Jeg har bare i845 med 2-2-2 minne men det ytes faktisk langt bedre i praksis enn jeg hadde ventet (etter forståsegpå-men-aldri-prøvd-p4 folk i forumer).

Det hjelper forsåvidt lite å velge et hovedkort med 1 år gamle AMD760 siden disse kommer med VIA's southbridge som *styrer* PCI, ATA, USB o.l.

Lenke til kommentar

Velg det lommeboka di har råd til.

Selv velger jeg å bruke penger på disker istedenfor prosessor.

Selv sier jeg bare følgende...

Specs

AMD 1,4Ghz@1,5

Abit KT7A-RAID

1GB Crucial 133 SD-RAM

3x Seagate U160 18Gb 15K RPM

Bruksområde - DVD til DivX encoding, Photoshop, 3DS Max og noe LightWave.

OS - Win2K Pro

Oppetid - 7 uker, 3 dager og 5 timer (hadde vært noen uker lenger, hadde det ikke vært for at jeg måtte installere et Compaq Gigabit NIC i boksen)

AMD sux?

Yeah right....

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-19 19:21, gthomass skrev:

Kan noen gi meg en anbefalig på hvilken cpu og hovedkort man helst bør bruke til Videoredigering og tung bildebehandling? STABILITET er det viktigste.

Kjører nå AMD 800t-bird og Abit KT7A HK dette fungerer dårlig, via chipsettet sucks.
:(
Takker og bukker for alle Tips
:)

Har du installert 4in1 driverne?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

vil bare si at 4in1 har visst jeg og fuckke ting litt til i WinXP. har vertfall hørt det (håper jeg ikke har overlest hvilket OS du har).

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-24 17:59, viCtim skrev:

vil bare si at 4in1 har visst jeg og fuckke ting litt til i WinXP. har vertfall hørt det (håper jeg ikke har overlest hvilket OS du har).

Kjører Win XP pro 2600. Det stemmer at Vias 4-1 drivere lager krøll under xp.Kræsjet min mask totalt da jeg instalerte siste versjon av driver packen.Win Xp fungerer utmerket uten disse driversettene fra via.

Lenke til kommentar

Det er jo helt klart AMD Athlon som er billigst, og hvis du ser på sammenlingningen mellom AMD og P4 på Komplett data sine hjemmesider så ser du at nesten det eneste P4 er bedre på er bus`en. men du trenger ikke så høy bus hvis du ikke skal kjøre kraftige minnebrikker. Så min anbefaling er.

AMD Athlon T-bird 1,5ghz

MSI K7T Turbo-R. (hovedkort med raid)

3x 512MB SDRAM 133mhz.

det funker fett.

Men husk:

Hvis du skal kjøre Thunderbird prossesor, burde du ha 133mhz ram eller raskere. ellers blir det veldig ustabilt.

Lenke til kommentar

Quote:

On 2001-10-24 22:21, gthomass skrev:

Kjører Win XP pro 2600. Det stemmer at Vias 4-1 drivere lager krøll under xp.Kræsjet min mask totalt da jeg instalerte siste versjon av driver packen.Win Xp fungerer utmerket uten disse driversettene fra via.

Må få legge til at de ikke nødvendigvis gjør det. Jeg bruker de første som støtta XP(4.33?) og dem lagde ikke noe krøll på min maskin(derimot fikk jeg 2-300 ekstra 3dmarks)

Lenke til kommentar

Sukk...det er rimelig tragisk å lese dette forumet til tider. Det kryr av folk som uttaler seg skråsikkert på bakgrunn av egen maskin, om ting de åpenbart ikke har peiling på.

Når det gjelder VIA + XP, så er det neppe den konfigurasjonen som trøbler det til, men andre ting, uten at jeg vet hva...

Dette påstår jeg på bakgrunn av at det tross alt er en hel mengde maskiner der ute som faktisk fungerer.

På den andre siden så er det nok riktig at det er enklere å få et Intelsystem stabilt.

Vi skal ikke avskrive Intel selv om AMD for tiden tilbyr best value for money for de fleste brukere.

Bruker forresten selv TB1333 med VIA+AMD chipsett, og er GODT fornøyd med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...