sparks Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Igår kom bruttern hjem med det mest geniale på boks, nemlig luft! Airspray Cleaning heter det, det du gjør er å riste boksen, så sprayer du vifter, psu og resten av pcen, gjorde det og temperaturen falt med 2c i kabinett, 1c på hovedkort og cpu 1c.. Men nå er rommet fullt av støv Anbefales! Men ikke spray forlenge, da blir det til is (spesielt på metaloverflater). Lenke til kommentar
jonhs Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Still in the stoneage? Hehe.. funker bra det... men litt dyrt i lengden... å det holder ikke støv vekke Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 snu den ene vifta så den blåser inn å kabinettet og du kvitt støv! Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Men det er heftig rensing åpna vinduet og kabinettet og cpu falt med 15 grader! Lenke til kommentar
jorgis Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Igår kom bruttern hjem med det mest geniale på boks, nemlig luft! Airspray Cleaning heter det, det du gjør er å riste boksen, så sprayer du vifter, psu og resten av pcen, gjorde det og temperaturen falt med 2c i kabinett, 1c på hovedkort og cpu 1c.. Men nå er rommet fullt av støv Anbefales! Men ikke spray forlenge, da blir det til is (spesielt på metaloverflater). Du holder ikke støvet vekke, og rommet ditt blir fylt med støv. Noe som er bedre til støvfjerning er den gode gamle støvsugeren. Med de aller fleste støvsugere er det en slags innsnevrings-greie. Den er ideell til data-rensing. Skal du holde støvet borde for godt, er silikon (i sprekker og ubrukte viftehull), og strømpebukse (som støvfilter) tingen. Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Igår kom bruttern hjem med det mest geniale på boks, nemlig luft! Airspray Cleaning heter det, det du gjør er å riste boksen, så sprayer du vifter, psu og resten av pcen, gjorde det og temperaturen falt med 2c i kabinett, 1c på hovedkort og cpu 1c.. Men nå er rommet fullt av støv Anbefales! Men ikke spray forlenge, da blir det til is (spesielt på metaloverflater). Du holder ikke støvet vekke, og rommet ditt blir fylt med støv. Noe som er bedre til støvfjerning er den gode gamle støvsugeren. Med de aller fleste støvsugere er det en slags innsnevrings-greie. Den er ideell til data-rensing. Skal du holde støvet borde for godt, er silikon (i sprekker og ubrukte viftehull), og strømpebukse (som støvfilter) tingen. still, this was funny Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 OBS, OBS, ang. bruk av støvsuger: Vær klar over at støvsugermunnstykket fort kan få en elektrostatisk lading, i verste fall på atskillige tusen volt! Om denne utlades mot en eller annen komponent på hovedkort etc, så får du nesten garantert et problem! I den forstand at du høyst sannsynlig må åpne lommeboka, for å kjøpe nytt. Fenomenet er særlig aktuelt i den tiden vi går inn i nå, med kald og tørr luft. Da er faren for dannelse av statisk elektrisitet desto større. Bruker man denne metoden, så sørg i alle fall for å jorde munnstykket / røret til chassiet før du begynner. Nok et lite "OBS" for trykkluft på boks: Vær forsiktig når du blåser mot vifter på f.eks northbridge, GPU, etc. Om viftene spinnes fort nok rundt, så kan disse i enkelte tilfelle gi en "dynamoeffekt", ved at de genererer en spenning som i enkelte tilfelle kan skade / ødelegge hovedkortet. Så hold i alle fall vifta i ro, når du blåser den ren! Jeg snakker av smertelig erfaring.... :oops: Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 OBS, OBS, ang. bruk av støvsuger: Vær klar over at støvsugermunnstykket fort kan få en elektrostatisk lading, i verste fall på atskillige tusen volt! Om denne utlades mot en eller annen komponent på hovedkort etc, så får du nesten garantert et problem! I den forstand at du høyst sannsynlig må åpne lommeboka, for å kjøpe nytt.Fenomenet er særlig aktuelt i den tiden vi går inn i nå, med kald og tørr luft. Da er faren for dannelse av statisk elektrisitet desto større. Bruker man denne metoden, så sørg i alle fall for å jorde munnstykket / røret til chassiet før du begynner. Nok et lite "OBS" for trykkluft på boks: Vær forsiktig når du blåser mot vifter på f.eks northbridge, GPU, etc. Om viftene spinnes fort nok rundt, så kan disse i enkelte tilfelle gi en "dynamoeffekt", ved at de genererer en spenning som i enkelte tilfelle kan skade / ødelegge hovedkortet. Så hold i alle fall vifta i ro, når du blåser den ren! Jeg snakker av smertelig erfaring.... :oops: Det er derfor man bruker luft fra en kompressor (luft på boks fungerer jo selvsagt også) når man renser gamle pcr for støv og ikke en støvsuger :wink: Lenke til kommentar
sparks Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Oi, støvsuger gir elektrisk ladning.. didn't know that ... :-? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 En annen grunn for å holde igjen vifta er forde den ikke er laga før å snurre i 20k til 40k rpm, det er en viss fare for at den skal gå i stykker og da trenger det ikke bare gå utover vifta. Løsner en vifteblad når du står å gliser barnslig av den gøyale lyden fra vifta @ 30000+ rpm får du ikke bare litt vondt i tannkjøttet når den treffer, blir vel gjærne stående der den treffer! Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Oi, støvsuger gir elektrisk ladning.. didn't know that ... :-? Joda, den gjør faktisk det. Men ladningen er som sagt avhengig av luftfuktighet, og støvmengde. Jo mindre fuktighet og jo mere støv: Desto hardere smeller det! Og som en kuriositet: Jobbet en gang som driftssjef i Oslo´s største P-hus. Det var det hyppige behov for rengjøring i plenumskammerne i ventilasjonsanlegget, hvor støvansamlingen var mildest talt formidabel. Vi opplevde stadig vekk gnister på to-tre cm, hvilket tilsvarer spenninger på 20-30.000 volt! Da lærte vi oss ganske fort å jorde støvsugerrøret...... Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 HE HE har en stor kompressor som jeg bruker til spikerpistolene mine den gir 10 bars trykk fin å rense med den ja Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 HE HE har en stor kompressor som jeg bruker til spikerpistolene mine den gir 10 bars trykk fin å rense med den ja Take care, 10 bar er voldsomt mye! Og en såpass kraftig luftstrøm kan OGSÅ produsere statisk elektrisitet..... Lenke til kommentar
sparks Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Derfor, bruk luft på boks Bare vær forsiktig Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Aldri opplevd at det bygger seg opp statiske elektrisitet i munnstykket når man støvsuger men.. Jeg holder i kabinettet hele tiden når jeg støvsuger jeg, kanskje det er derfor det går bra? Trenger denne kjøleren en rens? Bruk trykkluft på denne og støvet kommer til å sprute. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Aldri opplevd at det bygger seg opp statiske elektrisitet i munnstykket når man støvsuger men.. Jeg holder i kabinettet hele tiden når jeg støvsuger jeg, kanskje det er derfor det går bra? Det vil nok hjelpe, men det beste er nok å jorde selve munnstykket mot kabinettet. Mener ikke å fremstå som noen svovelpredikant når jeg fremsetter slike advarsler, men i og med at slikt kan oppstå kan det være greit å gjøre oppmerksom på dette! Btw; Den kjøleren kan du plante poteter på! Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Herregud shit! der var det litt støv ja Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 hmmm... har hør om at det kan bli statisk elektrisitet av støvsuging... men gjelder det bare slike støvsugere med metall rør?? så det var snakk om jording av støvsuger-rør.. og begynnte da å lure på hvordan man gjør det med en støvsuger som har slange, munnstykke og allt i plastikk?? har selv merket veldig lite til statisk elektrisitet i de siste årene... og jeg har vegg til vegg teppe på rommet her... (noe j@vlig dritt nor katta spyr opp avlange hårballer..)(laminat til neste år...) har da demontert og knust to tv'er uten å merke noen ting til statisk elektrisitet... :o (den ene tv'en førte til støv i min mors isbiter når den ble skrudd opp...) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 hmmm... har hør om at det kan bli statisk elektrisitet av støvsuging... men gjelder det bare slike støvsugere med metall rør?? så det var snakk om jording av støvsuger-rør.. og begynnte da å lure på hvordan man gjør det med en støvsuger som har slange, munnstykke og allt i plastikk?? Statisk elektrisitet er noe helt annet enn den som gir lys i lampene dine. Selv plasten kan derfor "lades" med ganske høye spenninger om du er uheldig, og denne kan altså utlades mot eksempelvis et hovedkort. Prøvd å gre tørt hår med en gammaldags kam? Det kan av og også gå så det gnistrer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå