iver89 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Når jeg starter PCen, og den booter, kommer det først opp en sånn bootloader, hvor jeg velger om jeg vil starte Windows eller Linux. Det er alltid automatisk valgt Linux, og om jeg ikke endrer dette innen 8 sek, bootes det. Vanligvis bruker jeg Windows, Linux er bare for morro skyld. Hvordan kan jeg endre slik at det alltid er automatisk valgt Windows, og ikke Linux? Er litt irriterende når jeg skrur på PCen om morgen, og må vente i sånn omkring 20 sek før jeg kan velge Windows og stikke i dusjen. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Når jeg starter PCen, og den booter, kommer det først opp en sånn bootloader, hvor jeg velger om jeg vil starte Windows eller Linux. Det er alltid automatisk valgt Linux, og om jeg ikke endrer dette innen 8 sek, bootes det. Vanligvis bruker jeg Windows, Linux er bare for morro skyld. Det kan jo ikke være særlig morro hvis du ikke vil boote det Hvordan kan jeg endre slik at det alltid er automatisk valgt Windows, og ikke Linux? Er litt irriterende når jeg skrur på PCen om morgen, og må vente i sånn omkring 20 sek før jeg kan velge Windows og stikke i dusjen. Kan løses på flere måter: 1. Dropp dusjen (og bli en illeluktende Windows-bruker) 2. Dropp Windows (og bli en velluktende Linux-bruker) 3. Følg mitt eneste seriøse råd: Hvis du bruker GRUB, og det gjør du sikkert, så har du en fil grub.conf. Min sånn ligger i /boot/grub. Her vil du finne et lite avsnitt for hvert element i bootmenyen, så det er bare å flytte rundt på tingene. Du kan også endre på timeouten i samme fil. Når du er ferdig bare lagrer du, og voila. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 hehe, booter linux noen ganger da. tror jeg følger råd nummer 3, de to andre var ikke så fristende. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 hvordan åpner jeg filen? om jeg prøver i text editor, står det bare at jeg ikke har tilgang til filen. Lenke til kommentar
slime mold Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Du må gjøre det som root, administratorbrukeren. Du blir root ved å skrive 'su -' og taste root sitt passord. Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 såvidt jeg husker så endra du dette i grub.conf eller hvordan det no var. var inni der å rota en gang, så jeg regner med at du enten flytter eller kopierer Windows oppover i configfila. du må jo være root for å kunne gjøre det så klart. Lenke til kommentar
dvj Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 hos meg er det /boot/grub/menu.lst .. men det er kansje bare meg? Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 takk. desverre er jeg veldig ny innen linux. jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg til "root". Lenke til kommentar
wil Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 ok, hvilken Distro kjører du? såvidt jeg husker, da jeg kjørte Red Hat 8.0 med GNOME så var det bare å starte opp, når jeg kom inni, Linux der jeg skulle logge inn, så skrev jeg bare root, og root passordet da er man logga på som root. Lykke til. Lenke til kommentar
bkak Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 takk. desverre er jeg veldig ny innen linux. jeg vet ikke hvordan jeg kommer meg til "root". Brukerskift fungerer ved "su brukernavn", så su root gjør jobben. Da står det at du skal skrive inn passordet, gjør det. Det kommer ikke stjerner eller noe når du skriver, så ikke få panikk Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 1: logg inn som root. Du KAN gjøre dette i X (GUI), men jeg vil annbefale tekstmodus for root access. 2: gå inn i /boot/grub 3: åpne grub.conf i din favoritteditor (min er vim) 4: finn linjen hvor det står default. sett default til posten der hvor windows står hvis Windows står først, setter du default=0 osv. Forøvrig kan du sette default OS når du innstallerer RedHat (og sikkert mange andre andre distroer og. Hvilken bruker du?) Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 lastet nylig ned redhat 9, fordi jeg har brukt versjon 7 eller no tidligere (ett par år siden, husker nesten ingenting). hos en venn av meg installerte vi suse linux, og det virket mye bedre, så kanskje jeg bytter til det istedet. nå fikk jeg i hvert fall til den bootloaderen. takk for hjelpen alle sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå