Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ny PSU, maskinen booter ikke.

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en ny PSU, XFX ProSeries Black Edition 750W PSU. Jeg har koblet den til og dobbelsjekket at alt er koblet riktig, men når jeg prøver å skru på maskinen spinner viftene opp, før PSU slår seg av igjen. Jeg har drevet litt feilsøking, og problemet kommer bare når CPU-strømmen er koblet til. Uten den kjører PSU til jeg slår den av, men det er jo en mager trøst all den tid CPU trengs for å boote.

Det er usannsynlig at det er HK det er noe galt med, da maskinen booter fint om jeg kobler til den gamle PSUen igjen (jeg bruker maskinen nå). Har noen kloke hoder her noen idé om hva som kan være feilen? Resten av maskinen ser omtrent slik ut:

vZLgNJn3SdtnfVkz-showdocaspxMozi.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

når jeg prøver å skru på maskinen spinner viftene opp, før PSU slår seg av igjen.

Virker som power skrur seg av grunnet kortsluttning. Kan være ymse åsaker; Glemt å fjerne gammel spacer ved hk bytte, et eller annet som ligger nedpå hk, feil på en kabel etc.
Lenke til kommentar

Virker som power skrur seg av grunnet kortsluttning. Kan være ymse åsaker; Glemt å fjerne gammel spacer ved hk bytte, et eller annet som ligger nedpå hk, feil på en kabel etc.

Kortslutning er lite trolig, da alt fungerer utmerket med den gamle PSUen. Har så langt ikke byttet HK uten også å bytte kabinett, og alle spacere står der de skal.

Du har koblet til 8 pins ATX kontakten for CPU? Mulig den nye PSU'en må ha den koblet til for å funke skikkelig. Kanskje den ikke funker bra med kun 4 pin ATX hvis det er det du bruker.

Det er når strømmen til CPU er koblet til at PSU skrur seg av. Både 4- og 8-pins kontakt har blitt forsøkt.

Hvorfor byttet du powersupply? Var det gamle gåent? hva var feilsymptomet der?

Ingenting galt med den gamle, annet enn at den er 6 år gammel og bråker som et uvær. Tenkte også å slenge inn et ekstra skjermkort og trenger da mer strøm.

Lenke til kommentar

Jepp, men det gir lite mening siden det er ATX strømforsyning til ATX HK, med alle de riktige kontaktene. Løsningen blir nok bare å enten levere tilbake PSUen eller beholde den til jeg oppgraderer CPU i løpet av året, og fortsette å bruke den gamle.

Lenke til kommentar

Jepp, men det gir lite mening siden det er ATX strømforsyning til ATX HK, med alle de riktige kontaktene.

Det tenkte jeg og da jeg bygde mine første maskiner basert på "ny" intel med strømsparingsfunksjoner.

Du kan jo alltids sende en supportmail til produsenten og høre hva som er greia?

Lenke til kommentar

Men det er jo CPU som eventuelt har strømsparefunksjoner, ikke PSU. Jeg mistenker at hovedkortet oppfører seg merkelig nok under oppstart til at PSUen slår seg av, den har tydeligvis fullt av sikkerhetsfunksjoner. Mail til produsenten er sendt, venter bare på svar.

Lenke til kommentar

Jeg regner med det ja, og det er ikke egentlig relevant siden jeg har en Deneb, ikke Haswell. Og selvfølgelig det at PSUen skal være kompatibel med slike funksjoner uansett.

Men jeg mistenker at det er et liknende problem, at RAMen gjør at spenningene endres og PSUen derfor skrur seg av. Jeg har dessverre ikke tilgang på utstyr for å bekrefte dette, så det blir bare spekulasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...