Gå til innhold

Hvilken forsterker?

Anbefalte innlegg

Har et par dali 5005 høytalere som jeg både skal bruke til data og til å høre på musikk (cd). Har per i dag en alt for dårlig forsterker. Trenger ikke noen soround forsterker bare vanlig stereo. Hvilken forsterker + cd spiller er passe til disse høytalerne og hvor burde jeg kjøpe det. Har sett på denon forsterkere på hifiklubben.

Mulig jeg skal kjøpe meg et nytt skjermkrot også...har sett en del på geforce3 ti200 korta...men hvem av de er best...må være bra 2d i tilleg til god 3d...........

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er veldig mange forsterkere å velge mellom, men du kan få en grei forsterker fra 2500,- +, og faktisk billigere også. Det kan være lurt å holde seg til de kjente merkene, og ta depositum på forsterkeren i butikken slik at du får prøvd den på høyttalerne dine hjemme, for de forskjellige produsentene har faktisk ganske merkbar forskjell på lyden som forsterkerne produserer - så prøver du til du finner noe som råkker bra. Noter deg ohm og andre data på høyttalern før du spør om forst. i butikken...

selv har jeg en luxman forsterker som kjører på 2x90w, og driver mine snell e-3 høyttalere 150w 6ohm helt perfekt...

Håper ikke noen føler jeg er usaklig når jeg sier at betjeningen på f.eks. hifi-centeret er bedre enn noe som f.eks. elkjøp eller expert!

En gang for et-par år siden skulle jeg kjøpe tomme CD-R plater på expert, og etter en lang forklaring trodde omsider fyren i skranken at jeg skulle ha kaffefilter! Kjøpte et annet sted...

Lenke til kommentar

Eh ja så var det en som mente NAD var bra

Jeg mener det IKKE -

liker ikke lyden i de fleste NAD forsterkere

jeg har hørt på, og særlig syns jeg det passer dårlig med Dali. Dessverre favoriserer hifi klubben NAD virker det som. Sats heller på Denon (men hør selv ... )

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-18 23:40, Mof skrev:

Eh ja så var det en som mente NAD var bra

Jeg mener det IKKE -

liker ikke lyden i de fleste NAD forsterkere

jeg har hørt på, og særlig syns jeg det passer dårlig med Dali. Dessverre favoriserer hifi klubben NAD virker det som. Sats heller på Denon (men hør selv ... )

Der er kjernen i spørsmålet. Forsterkere og høytalere med god kvalitet i finnes det mange av. Jeg har NAD forsterker, Dali høytalere og Denon DVD. Jeg kom fram til kombinasjonen ved å lytte til flere alternative oppsett.

Bestem deg for hvor mye du er villig å betale og deretter velger du deg ut to, tre forskjellige forsterkere på hjemlån. Da kan du i ro og mak finne den forsterkeren du liker best.

Revurder om du ikke skal gå for en surround forsterker da lydkvaliteten i disse ikke ligger så langt bak dedikerte Hi-Fi forsterkere. Da har du muligheten til å utvide høytaleroppsettet senere.

Yoda

Lenke til kommentar

Alle her maser om Denon og NAD.

Bra produkter, for all del, men det finnes andre ting, som Rotel, Densen, Arcam m.fler som låter minst like bra.

Densen er i tillegg til å være bra forsterkere veldig fint designet.

Electrocompaniet regner jeg med du veit hva er...

Dyrt, kanskje, men du får knapt bedre forsterkere.

Hør før du kjøper, og ikke la deg slå i bakken av fagterminologien til HiFi freaken bak disken :grin:.

Lenke til kommentar

Føler at jeg må nevne noe om skjermkort, siden jeg føler at det ikke er mer å si om forsterkere og sånt... Alle folka her er flinke, og anbefaler Hi-Fi Klubben...

Skjermkort:

Jeg har selv et ASUS GeForce3 Ti200 Pure, og er meget fornøyd... Det knuser TNT2Ultra-kortet mitt på ALT nårsomhelst! (Overraskende, huh? :wink:)

Men seriøst... Meget bra kort... Peeeeeen ytelse. (Burde kanskje prøve å overklokke det snart?)

Lenke til kommentar

Jeg har selv en Harman/Kardon AVR 5000 og bruker den til pc og DVD spiller. Hadde NAD 761 før, men bytta den inn pga støy i kanalene på samtlige de hadde inne på Hi Fi klubben. Og Harman/Kardon akkurat som NAD har mer eller mindre EKTE watt som det blir nevnt her. Og hvis du skal ha 2 kanals anlegg så har H&K mye bra der oxo. H&K selges av oslo hifi center og elkjøp faktisk. SÅ den er lett å få tak i. men de som jobber på elkjøp har faktisk som oftest ikke peiling. jeg er meget fornøyd med min avr 5000

Lenke til kommentar

Har hørt Dali&Denon sammen i komplett annlegg. Jeg likte lyden godt.

Men STOL KUN PÅ DINE EGNE ØRER! Det er tross alt DEG anlegget er til. :smile:

Prøv forskjellige forsterkere, og du vil sikkert finne en OK til en fornuftig pris. Ikke bli lurt på en forsterker på 600Watt.. Da bør du heller ta en på 60... til samme pris.. Synes jeg da.. :wink:

Lenke til kommentar

Hei,

Hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en rotel forsterker på ca 2x65watt. Rotel spiller veldig bra samtidig som de er billige. Disse får de kjøpt på oslo hi-fi center. Jeg har selv en NAD 218 (2x200 ekte watt) og et par Cerwin Vega LS 15 og selvfølgelig Rotel forforsterker og cd-spiller. Stereoanlegget mitt spiller utrolig høyt og har en bass du skal lete lenge etter, men dessverre ikke altfor pent. Dvs at når du dra opp volumet skriker høytalleren noe helt ...... Mitt råd KJØP ROTEL.

Lenke til kommentar

Ja, gå for en av de rimeligse Rotel forsterkerne 2x60 wattern. Rotel har god strømforkyninig og ladekapasitet på sine rimeligste forsterke. 2x60 wattern har en strømforkyning på 300W, noe de fleste forsterkere i den prisklassen bare kan drømme om. Har selv en søt, "liten" Rotel RB-1090 og den danker ut det meste i sin prisklasse den og..

Lenke til kommentar

Jeg har en Yamaha AX-492 forsterker og en Yamaha CDX-596 cd-spiller. Med dette driver jeg relativt store høytalere. Etter hva tester har sagt om disse komponentene, er dette ikke et dumt valg. Forsterkeren koster ca 3500 (ny modell heter AX-496), og cd-spiller rundt 3000. Spesielt cd-spilleren har kommet godt ut i tester. Yamaha har blitt ganske kjent for sine gode cd-spillere.

En ting til du burde tenke på når du skal kjøpe komponentene, er hvilke kabler du skal bruke. Hvis du bare bruker vanlige kobber-kabler fra Clas Ohlson, er det svære mye lydinformasjon som ikke kommer til å treffe ørene dine. Legg litt penger i dem, du kommer ikke til å angre. (vet at mange er uenig med meg, men har nå prøvd mange forskjellige typer kabler, og merker stor forskjell) Her anbefaler jeg spesielt et merke som heter Silver-Sonic. Dette er ikke det dyreste merket, men er svært bra til prisen!

[ Denne Melding var redigert av: ^Zenit^ på 2002-02-19 10:51 ]

Lenke til kommentar

Det med 'skryte watt' er helt på tryne produsenten kan manipulere det til å bli hva **** dem vil.

f.eks. datahøytalere på ekspert, det står stort på boksen 400WATT (hæææææ) leste litt på esken 4Watt rms.

rms = ekte Watt

hahahaha :smile:

Lenke til kommentar

Jeg og har en NAD 218THX stående og hyle. Jeg har også Rotel forforsterker og B&W603s2 høytalere. Fornøyd med lyden generelt, men ved høyt volum blir diskanten litt i overkant!

Tipper det er 218THX som fucker opp lyden, da dette ikke akkurat er en finslig forsterker, men mer en rakett.

Foresten noen watt-hungrige som kunne tenkt seg å kjøpe en stk Rotel RC-972 forforsterker og en NAD 218THX 200W effektforsterker med skikkelig kabler? Litt brokobling og den gir 1000W...

Kostet 14000,- for et par-tre år siden. Har potensiale for å rive t.o.m. Cervin Vega i filler, så effekten er det ikke noe å si på.

Lenke til kommentar

Det er gøy å lese at et et PC-høttalersett er på 400W og den lille sorte AC-adapteren som følger levere under 15W, tja.. Hadde et fysikkprosjekt i 2 FY en gang, da mine gamle discohøyttalere (Cervin AL1000)gjorde 115 dB (30-5000 Hz) utviklet det seg gjennomsnittlig 35W netto-watt i høyttalerne..

Lenke til kommentar

Quote:

On 2002-02-19 10:56, DrErling skrev:

Jeg og har en NAD 218THX stående og hyle. Jeg har også Rotel forforsterker og B&W603s2 høytalere. Fornøyd med lyden generelt, men ved høyt volum blir diskanten litt i overkant!

Tipper det er 218THX som fucker opp lyden, da dette ikke akkurat er en finslig forsterker, men mer en rakett.

Foresten noen watt-hungrige som kunne tenkt seg å kjøpe en stk Rotel RC-972 forforsterker og en NAD 218THX 200W effektforsterker med skikkelig kabler? Litt brokobling og den gir 1000W...

Kostet 14000,- for et par-tre år siden. Har potensiale for å rive t.o.m. Cervin Vega i filler, så effekten er det ikke noe å si på.

14000 er vel litt i ta i vel, 218 har jo ligget på 6990-7990 de siste årene. RC-972 er jo Rotels rimeligste med fjernkontroll. Jeg tør også påsta at 218 langt fra kiler Cervin i ræva, du sier jo selv at det blir mye diskant ved volum..

Lenke til kommentar

Som sagt: Den koster da 10k på HiFiklubben nå også, men det er ikke poenget.

For to år siden: (som jeg sa)

218THX 10.000,-

RC-972 3.500,-

Kabel 500,-

14.000,-

Jeg sa jo ikke at jeg forlangte 14.000,- for dette, jeg selger det for under det halve, eller hb. RC-972 er Rotels billigste forforsterker, men har fått meget bra omtale. Grunnen til at jeg påstår at 218THX kan kile CV i ræva er at jeg har hørt CV1515 med hver sin 218THX brokoplet. Det kilte hvertfall i håret, og tenna ristet noe jævlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...