inaktiv000 Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Har hatt endel problemer med PCen i det siste. Selv om den er blitt noen år, hadde det vært fint å kunne bruke den en stund til... En del ganger har PCen nektet å starte, pga. at den ikke finner harddisken. Chipsetviften har også støyet en god del i det siste. Merker at hvis jeg rører noe inni maskinen, kan den få problemer med harddisken (nekter å boote, eller låser seg hvis den er i Windows) like etterpå. I dag ville ikke maskinen starte i det hele tatt (svart skjerm). Diskettstasjonen lyste konstant (og nei, jeg har ikke koblet ledningen opp ned). Det samme gjorde HDD-LED, og tar jeg ikke feil, så lyste den svakere enn til vanlig :-? Jeg ville antatt at hovedkortet var synderen, kanskje at det rett og slett er blitt "gammelt". Hvis jeg finner ut at dette stemmer, har jeg mulighet til å sende det inn til Komplett igjen (det ble kjøpt i sep. 2000), og få det på garantien? Hva vil skje hvis ikke hovedkortet finnes, får jeg noe til samme pris, eller til samme verdi? Lenke til kommentar
Npt Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg holder en knapp på PSU. Lenke til kommentar
DaRe_deVIl Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jaja, etter specsene og dømme er det kanskje på tide med ny pc uansett? Men tilbake til spørsmålet! Jeg holder en knapp på PSU. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Hmm.. kan jo hende at det er pga. varmen. Sjekket CPU, Chipset varmen? Chipset viften bråker mer og mer... uff, har det samme hovedkortet som deg, da jeg sa ifra til butikken etter 2 år fikk jeg en ny vifte. Det hjalp. Du kan jo kanskje kjøpe en chipset ribbe for å bli kvitt bråket. Hvorfor skal plutselig PSUen ikke levere nok strøm? Lenke til kommentar
magfa Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Den orginale vifta på hk'et er ikke bra. lagret ryker på dem etter vært. sett på en annen vifte du. men det at du ikke får starta må være noe annet.... Men om du får fyran igejn ta å Flach biosen på den. det trengs om du bruker orginale. kan jo ellers være dårlig kontakt et sted siden den ikke fyrer. Jeg tipper defekt/løst skjermkortet eller ram. Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Jeg tviler på at det er PSU, det har holdt i alle år (har forresten koblet fra harddisk og cd-drom nå som den ikke starter). Varmen tviler jeg også på, ettersom PCen hadde stått av i lang tid før sist gang jeg prøvde. Det kan godt være noe løst en eller annen plass, men de fleste ledningene har jeg testet. Kan det være en komponent på hovedkortet som er "løs" eller ikke har skikkelig kontakt lenger? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Vifta på skjermkort var ødelagt (Asus GF4 4200 eller noe sånt). Den var faktisk sprukket under... Vet ikke om det har vært slik lenge, eller om det var noe som kom i det siste. Likevel tror jeg at hovedkortet har problemer, ettersom jeg har hatt trøbbel med harddisker og cdrom (fikk plutselig meldinger under windows om at jeg måtte trykke et eller annet før jeg unplugga devicer, og det var alså cd-rom og brenner). Byttet ut skjermkortet med et Voodoo 3, men har fremdeles like svart skjerm. Tror dere Komplett vil gi meg nytt hoved- og skjermkort, og eventuelt hva vil jeg få tilbake? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Men om du får fyran igejn ta å Flach biosen på den. det trengs om du bruker orginale. BIOS er flashet noen ganger, har sikkert nyeste som Abit har gitt ut. Lenke til kommentar
Star Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PSU tror jeg også... kjøp ny.. 2-300 for en chieftec Lenke til kommentar
HatOBjekt Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 PSU tror jeg også...kjøp ny.. 2-300 for en chieftec psu er bra, chieftec psu er best Lenke til kommentar
Junta Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Er det noen kondensatorer på HK som er lekk cecolon? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Jeg vil i utgangspunktet utelukke PSU. CPU vifta sviver, og nå er kun HK, RAM, CPU og skjermkort koblet til denne. Junta: Jeg har kikket om det er noe som ikke ser ut som det skal, men har ikke oppdaget noe. Får ta en titt; kondensatorer er de sylindrene som stikker opp fra PCBen, stemmer? Hovedkortet piper ikke når jeg starter det, hva betyr dette? Lenke til kommentar
Junta Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Junta: Jeg har kikket om det er noe som ikke ser ut som det skal, men har ikke oppdaget noe. Får ta en titt; kondensatorer er de sylindrene som stikker opp fra PCBen, stemmer? Det er riktig cecolon. Det er et kryss på toppen av dem. Hvis det er en lekkasje, så er krysset sprukket og "guffe" tyter ut. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hovedkortet piper ikke når jeg starter det, hva betyr dette? At du har koblet speakeren feil? Lenke til kommentar
erikindre Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Det er riktig cecolon. Det er et kryss på toppen av dem. Hvis det er en lekkasje, så er krysset sprukket og "guffe" tyter ut. Hehe.. "guffe"... bra ord. Er vel det som egentlig heter dielektrikum... Lenke til kommentar
Junta Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hehe.. "guffe"... bra ord. Er vel det som egentlig heter dielektrikum... Sant nok det erikindre. Lenke til kommentar
HatOBjekt Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hovedkortet piper ikke når jeg starter det, hva betyr dette? At du har koblet speakeren feil? :o litt av poenget med disse pipene ar at man ikke behøver høytalere.... Lenke til kommentar
Jattajatta Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Det at hovedkortet ikke piper er vel et godt tegn. Eller? Dersom det var noe gale med HK er det ganske stor sjanse for at du hadde hørt det ved oppstart. Det første som slår meg er at du kan ha en løs kabel inni der. Dersom kabelen for floppy er løs kan dette gi oppstartsproblemer og hang ups. Ellers kan du forsøke med en annen/ny PSU. Se i prisguiden. Du får Chieftec eller Qtec PSU'er for 300 kr. Lenke til kommentar
unwill Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Hovedkortet piper ikke når jeg starter det, hva betyr dette? At du har koblet speakeren feil? :o litt av poenget med disse pipene ar at man ikke behøver høytalere.... Hmm... ok, trodde det var sånn adlib greier. Du vet, den 3-4 pinen som festes på hovedkortet sidenav HDD LED og Power Switch og sånt? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 19. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2003 Dette er ikke en ny PC jeg har bygget og kanskje gjort feil på, det er PCen som har virket mer eller mindre i flere år nå... Så vidt jeg husker (kan godt være feil :-? ), så piper maskinen vanligvis ved boot. At den ikke piper i det hele tatt kan vel bety dødt hovedkort? Jeg har renset L1 bridgene på Duronen min, uten hell. Det er nok ikke løs floppy eller liknende. Nå er kun PSU, CPU, RAM og skjermkort koblet til hovedkortet. Skal ta en titt på kondensatorene nå. Får også prøve "insert"-trikset og se om det hjelper, uten at jeg har noen stor tro på dette... Maskinen sluttet å virke ganske plutselig, uten at jeg hadde gjort noen spesielle maskinvareinstallasjoner eller BIOS-instillinger. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå