Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått sparken!

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Det må du gjerne ha en formening om, men at det 'tilfeldigvis' skjer omtrent da gjør ikke nedbemanning ulovlig.

Det blir som en spøk jeg hørte om en takstmann i den tiden jeg jobbet i Forsikring.

'Herr Takstmann, dagen før bilen ble kræsjet økte eieren dekningsgraden, er ikke det litt rart? - Nei, ikke i det hele tatt, det skjer hele tiden'.

Endret av Priim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må du gjerne ha en formening om, men at det 'tilfeldigvis' skjer omtrent da gjør ikke nedbemanning ulovlig.

Nei, men det gjør at det foreligger presumsjon for diskriminering, slik at arbeidsgiver må gå til retten og bevise at han ikke har diskriminert. Mens arbeidstaker altså får fortsette i jobben fram til rettskraftig dom.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør han ikke her, all den tid de allerede har innrømt at de diskriminerer ulovlig... Det vil han sannsynligvis ikke gjøre i din sak heller, "nedbemanning" er på ingen måte noe trumfkort. Så ja, det er åpenbart rådet jeg vil gi her også, i alle fall om han har fagforeningen i ryggen. Risikoen for å bli ilagt sakskostnader er ikke veldig stor, og i verste fall får han lete etter ny jobb mens han står i stillingen, og slutte lenge før hovedførhandling. Man har tross alt rett på forhandlinger også, og da er ikke sakskostnader aktuelt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, så det her er den situasjonen du som jurist anbefaler han å gå inn i.

Du ønsker å tilbakeføre han til en arbeidsplass der han ikke er ønsket - noe jeg ikke ser det kan komme noe godt utav.

Du ønsker å ødelegge en potensiell referanse i fra arbeidsplassen. Jeg som arbeidsgiver hadde ALDRI ansatt noen som kunne kjørt rettssak i mot mine firma, vertfall ikke en som har gjort det mot en tidligere arbeidsgiver. Enten det er ett av de jeg eier, eller det jeg selv jobber i. Det er en ting som er værre enn å ikke ha en referanse, det er å ha en destruktiv en. Jeg har unngått å ta folk inn på intervju/ansette dem fordi dem virker lite lojale.

Du undervurderer også firmaet sitt grunnlag og flagger med at dem har innrømt at det er diskriminering. At dem har sagt at dem ikke ønsker å forholde seg til en fagforening er langt i fra nok. Som jeg sa innledningsvis så kommer dem lett unna med dette viss dem er litt smarte, det er ikke gitt at dem er det. Men drar du dem inn i en rettssak der dem engasjerer en advokat regner jeg med dem kommer greit unna med det. Dem må nok finne seg i å utbetale resterende lønn. Mens trådstarter sin venn kan gå en hard tid i møte med å finne seg ny jobb.

Når mine daglige ledere ønsker å kvitte seg med folk anbefaler jeg nedbemanning eller å skape så ugunstige arbeidsforhold at den ansatte slutter selv. I det selskapet der jeg sitter med personalansvar er det som oftes ikke ett problem. Siden jeg bruker prøvetiden ganske effektivt.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

Jeg reflekterer deler av virkeligheten for oss som prøver å drive bedrifter. Hvorvidt du liker det eller ikke er for meg revnende likgyldig. Arbeidsgivere som ønsker ett høyt utbytte må være kyniske. Vi har ikke rom for uønskede ansatte. Men dem er såpass vernet i Norge at vi må være litt ufine når vi først ønsker å bli kvitt dem.

Veeel...dessverre må du jo leve med reglene som gjelder i Norge også...kan du ikke det foreslår jeg at fremfor å bryte dem for egen vinning, heller flytter virksomheten dit reglene passer deg og du kan behandle andre mennesker på vilkårlig grunnlag, hvilket synes å være din ideologi som leder og bedriftseier...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Når mine daglige ledere ønsker å kvitte seg med folk anbefaler jeg nedbemanning eller å skape så ugunstige arbeidsforhold at den ansatte slutter selv. I det selskapet der jeg sitter med personalansvar er det som oftes ikke ett problem. Siden jeg bruker prøvetiden ganske effektivt.

Virkelig? Du høres ut som en trivelig kar å jobbe for. Ser du snakker om lojale ansatte også lenger oppe i tråden, hvordan får du denne holdningen til å rime med lojalitet på arbeidsplassen? Dette er vel et kroneksempel på hvorfor man faktisk burde organisere seg, samt bruke verneombud og tillitsvalgt for alt det er verdt. Heldigvis har arbeidstakere sterke rettigheter i Norge.

• Liker 3
Lenke til kommentar

[moderator]Dette forumet handler ikke om hvordan man slipper unna med mest mulig rettsstridige forhold, og det handler heller ikke om å fortelle personer som skryter av det hvor lumpne de er. Slik krangling kan tas i et dertil egnet forum eller via PM.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Virkelig? Du høres ut som en trivelig kar å jobbe for. Ser du snakker om lojale ansatte også lenger oppe i tråden, hvordan får du denne holdningen til å rime med lojalitet på arbeidsplassen? Dette er vel et kroneksempel på hvorfor man faktisk burde organisere seg, samt bruke verneombud og tillitsvalgt for alt det er verdt. Heldigvis har arbeidstakere sterke rettigheter i Norge.

Ganske enkelt, de som gjør jobben sin på en tilfredsstillende måte og faktisk løser oppgavene slik de skal får en god og stabil arbeidsplass. Fri for andre plage momenter. Hva det virker som ovenfor deg bryr jeg meg ikke om, så lenge i get payed.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...