Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fått sparken!

Gjest medlem-169651

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-169651

En venn av meg har jobbet for et selskap, hvor han var en av få norske. De fleste andre var fra Litauen. Han hadde arbeidskontrakt.

Arbeidsforholdene var så dårlige at han oppfordret de andre til å fagorganisere seg. Da fikk han plutselig sparken av arbeidsgiveren sin. Og får ikke utbetalt lønn han har til gode.

Vi trenger tips til hva han nå kan gjøre. All hjelp mottas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det er ikke en menneskerett å være organisert, arbeidsgivere kan se det son "illojalt" og vil ikke ha slike oppviglerske trøbbelmakere. Han vet at det kommer til bli masse styr og lønnskrav og ditt og datt. Da er det lettere å kvitte seg med roten til problemet.

Endret av Bytex
  • Liker 3
Lenke til kommentar

det er ikke en menneskerett å være organisert, arbeidsgivere kan se det son "illojalt" og vil ikke ha slike oppviglerske trøbbelmakere. Han vet at det kommer til bli masse styr og lønnskrav og ditt og datt. Da er det lettere å kvitte seg med roten til problemet.

Arbeidsgiveren skal likevell gi gyldig grunn for sparkingen.

Hvis dette ikke finnes er det neste steget advokat.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Finnes det noen muligheter for fri rettshjelp i et slikt tilfelle? Jobben var ikke godt betalt i utgangspunktet, og når den nå uteblir, er ikke økonomien på topp.

Lenke til kommentar

Finnes det noen muligheter for fri rettshjelp i et slikt tilfelle? Jobben var ikke godt betalt i utgangspunktet, og når den nå uteblir, er ikke økonomien på topp.

Regner med at han var organisert siden han oppfordret de andre? Isåtilfelle bør han ta kontakt med fagforeningen. De kan hjelpe med rettshjelp

Slike som deg er roten til problemet...

• Liker 7
Lenke til kommentar
Gjest medlem-169651

Noen forslag til en løsning på kort sikt? Noe man kan legge frem for arbeidsgiver slik at han skjønner at her bør jeg trå litt varsomt og være imøtekommende slik at jeg ikke får større problemer.

Arbeidsgiveren har til nå ment at han ikke trenger å forholde seg til fagforeninger fordi han selv(arbeidsgiver) ikke er organisert i fagforening.

Lenke til kommentar

Fagforeningen kan sannsynligvis hjelpe. Hvis ikke kan han få fri rettshjelp om årslønnen er under 246 000. Ellers anbefaler jeg å ta kontakt med juss-buss eller andre rettshjelpstiltak (juss-buss om han bor på østlandet, jusshjelpa i nord-norge eller jusshjelpa i midt-norge for hhv. nord- og midt-norge, jussformidlingen om han bor på vestlandet) Endret av Herr Brun
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En venn av meg har jobbet for et selskap, hvor han var en av få norske. De fleste andre var fra Litauen. Han hadde arbeidskontrakt.

Arbeidsforholdene var så dårlige at han oppfordret de andre til å fagorganisere seg. Da fikk han plutselig sparken av arbeidsgiveren sin. Og får ikke utbetalt lønn han har til gode.

Vi trenger tips til hva han nå kan gjøre. All hjelp mottas med takk.

Høres ut som om at han burde skiftet arbeidsgiver for lenge siden. I mine øyner er det den mest usaklige grunnen til en oppsigelse. Høres mer ut som om det er mangelen på å utbetale både lønn og feriepenger, og skjuler det i en annen grunn?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Nei så lett er det ikke, man kan ikke bare sparke en person slik

Lenke til kommentar

Anbefaler for øvrig å se på kapittel 13 i arbeidsmiljøloven. Det er ingen tvil overhodet til at en oppsigelse overhodet ikke kan stå seg hvis den er begrunnet i at arbeidstaker er medlem i fagforening. Jeg kan vanskelig se at det at han aktivt arbeider for at de andre skal bli det samme kan brukes som begrunnelse det heller.

Har vi hørt hele historien her? Det virker nemlig nærmest for godt til å være sant at en arbeidsgiver både sier opp og nekter å betale ut utestående lønn og feriepenger med en slik begrunnelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Viss dem er smarte får det ikke konsekvenser. Hvorvidt dem er det er en helt annen sak.

Hvordan mener du at man kan si opp en person med en slik begrunnelse uten at det får konsekvenser? Husk at det er snudd bevisbyrde i diskrimineringssaker, jf. aml. § 13-8. Det er altså arbeidsgiver som må bevise at han ikke diskriminerer, når det foreligger holdepunkter for at det kan ha vært diskriminert. Slike holdepunkter må nok sies å foreligge her...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Arbeidsgiveren har til nå ment at han ikke trenger å forholde seg til fagforeninger fordi han selv(arbeidsgiver) ikke er organisert i fagforening.

Og det er i og for seg sant. I alle fall om man med "forholde seg til fagforeninger" mener det økonomiske aspektet; å betale den tariff som er framforhandlet mellom arbeidstakernes fagforbund, og enten arbeidsgiverens forbund, eller arbeidsgiveren selv, om han er uorganisert. Og det eksisterer så vidt jeg vet ikke noen regel/påbud som kan tvinge en uorganisert arbeidsgiver til å signere en tariffavtale med arbeidstakerenes lokale forening/klubb. (korriger meg gjerne om jeg tar feil..)

Om det gjelder andre spørsmål enn tarifflønn, som eksempelvis brudd på AML, hvor arbeidstakeren får juridisk hjelp fra sin fagforening, så må nok pent arbeidsgiver "forholde seg til dem".

Lenke til kommentar

I akkurat denne saka må det være ein kjempefordel at vedkommande ikkje har fått utbetalt uteståande lønn pluss opptjente feriepenger.

Ein uærlig arbeidsgiver vil kunne prøve seg på å lyge ved å dikte opp ein begrunnelse for oppsigelse, og på den måte gjere det vanskeligare for han som fikk sparken å vinne fram i ei arbeidsrettsak.

Men når arbeidsgiver ikkje betaler ut opptjent lønn så er det veldig enkelt å bevise brudd på arbeidsmiljøloven.

Så om vedkommande er fagorganisert så bør han umiddelbart ta kontakt med fagforeninga for juridisk hjelp derifrå. Dersom han fikk sparken før han rakk å melde seg inn så bør han likefult melde seg inn og ta kontakt med den fagforeninga som var mest aktuell. Sjølv om ein vanligvis ikkje har rett på juridisk hjelp frå dag 1 så vil ein nok gjere unntak. At prat om fagorganisering førte til oppsigelse med dette grunnlaget vil eg anta dei fleste fagforeninger vil være interessert i å ta tak i sjølv om medlemmet nylig er innmeldt.

På meg virker det også som at det er vil være aktuellt å blande inn arbeidstilsynet uansett, eg er ganske så sikker på at ein arbeidsgiver som har så lite kontroll på AML vil også ha andre forhold som arbeidstilsynet vil vite om.

• Liker 4
Lenke til kommentar

Viss dem er smarte får det ikke konsekvenser. Hvorvidt dem er det er en helt annen sak.

Hvordan mener du at man kan si opp en person med en slik begrunnelse uten at det får konsekvenser? Husk at det er snudd bevisbyrde i diskrimineringssaker, jf. aml. § 13-8. Det er altså arbeidsgiver som må bevise at han ikke diskriminerer, når det foreligger holdepunkter for at det kan ha vært diskriminert. Slike holdepunkter må nok sies å foreligge her...

'Nedbemanning og du er dyrest' :-)

Lenke til kommentar

'Nedbemanning og du er dyrest' :-)

Når trådstarter har fagforeningen i ryggen og benytter seg av retten til å stå i stilling så blir nok det en dyr og ubehagelig opplevelse for arbeidsgiver når dette "tilfeldigvis" skjer kort tid etter at han har begynt å engasjere seg i fagforeningsarbeid på abeidsplassen.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...