Gå til innhold

TV-kort

TrulsHE

Anbefalte innlegg

Skal bygge en HTPC med TV som skjerm.

Jeg vil kunne ta opp tv-programmer og lagre disse på harddisk.

Har sett på tre forskjellige kort, der det ene er et AIW kort... Hadde planlagt å bygge med et Mini-ITX hovedkort, men hvis dette AIW-kortet er så bra som jeg har fått inntrykk av så blir det nok et m-ATX kort istedet (med agp-spor).

Har aldri vært borti TV-kort, så jeg har noen spørsmål:

*Hvilket TV-kort skal jeg kjøpe??? Har noen forslag under her, men foreslå gjerne andre også :wink:

*Hvordan kvalitet blir det på det jeg tar opp? F.eks. i forhold til divx?

-----------------------

De jeg har lest litt om og blitt litt interessert i er:

Hauppauge WinTV-PVR-350 == 1997kr på komplett

Dyrt, men bra? Tenkte på dette siden cpuen på mini-ITX hovedkortet ikke er av de sterkeste.

Hauppauge! WinTV PCI FM, Tv-kort m/radio == 1072kr på komplett

Billigere... Bra nok?

ATI All-In-Wonder 9000 Pro == 1633kr på komplett

Virker veldig bra, og billigere enn Hauppauge WinTV-PVR-350, selv om jeg får et passe bra grafikkort i tillegg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på HTPC programmet ShowShifter, og velg det et kort som støttes av det. Etter å ha testet dette programmet har jeg avskrevet alle andre HTPC programmer.

Selv bruker jeg et Asus TV FM card (PCI) som TV kort, og et Radeon 7000 (AGP) med S-video ut, som skjermkort.

NB! Opptak til DivX eller SVCD blir like bra som sendingen, men du kan velge å bruke lavere oppløsning for å spare diskplass, noe som er mer enn bra nok hvis du ikke har "DVD kvalitet" på TV signalet.

NB! TV kort har svakere tuner enn TV'er og Video, så det er viktig meg et sterkt signal fra antennen, i tillegg er inteferens fra PC komponenter et problem, så monter TV kortet så lang unna skjermkortet som mulig, evt lag en "støyskjerm" mellom TV kort og skjermkort (papir/aluminiumsfolie/papir)

Lenke til kommentar
AGP er 100 ganger bedre enn PCI da...

Tror du missforstår litt.

AGP brukes til skjermkort, og har ingen hensikt for et TV kort, derfor er TV kortene PCI kort. Unntaket er ÀIW kortene som er skjermkort, men som i tilleg har TV tuner påmontert selve skjermkortet, og da bruker man bare det ene kortet i AGP sporet, men dette gir ikke noe bedre TV bilde enn et TV kort som brukes PCI sporet, sammen med et skjermkort i AGP sporet eller onboard på HK (kun HK med S-video ut).

Lenke til kommentar
Ta en titt på HTPC programmet ShowShifter, og velg det et kort som støttes av det. Etter å ha testet dette programmet har jeg avskrevet alle andre HTPC programmer.

Ser bra ut det ja. Har du kjøpt fra shop'en på siden deres? Inkluderer prisen frakt til Norge + moms? Kanskje jeg burde bestille en pakke med program + TV-kort derfra?

Selv bruker jeg et Asus TV FM card (PCI) som TV kort

Hvor kjøpte du det, og hvor mye betalte du?

NB! Opptak til DivX eller SVCD blir like bra som sendingen, men du kan velge å bruke lavere oppløsning for å spare diskplass, noe som er mer enn bra nok hvis du ikke har "DVD kvalitet" på TV signalet.

Det er jo forskjell på TV-kort da... Etter det jeg har sett er det noen som bare kan ta opp i 384 x 288 oppløsning, og det kan umulig være særlig bra?

Lenke til kommentar

Jeg må få bestemt meg nå ass!

Har nemlig kjøpt materialer til kabinettet, men kan ikke starte å kutte fordi jeg ikke vet hvor høyt det skal være...

:roll: :oops:

Alternativ 1:

Mini-ITX hovedkort med VIA PCI Riser Card så et PCI TV-kort blir liggende vannrett. Dette gjør at kassa blir liten.

Alternativ 2:

m-ATX hovedkort og AIW-kortet. Da må hovedkortet blir liggende på bunn, og grafikkortet blir stående loddrett opp - dermed må kassa bli mye høyere.

------

Har fått veldig lyst på AIW-kortet siden det kommer med fjernkontroll og at det er "2in1".

Men kom med forslag på PCI TV-kort! :wink: Hadde vært fint om det kunne tatt opp i bra kvalitet og gjerne medfølgende fjernkontroll.

Lenke til kommentar

ShowShifter laster du ned fra websiden deres, da får du en 15 dagers demo, som kan låses opp ved å kjøpe lisens.

Asus kortet fikk jeg kjøpt som demokort hos komplett til ca 400,- :-) tror ikke de selger de til vanlig, men søk litt rundt. Ellers skal Terratec kortene være bra og rimelige, men hold deg unna MSI kortene, de har store driver problemer. www.dinside.no har en test av ganske mange kort.

Oppløsningen på kortet må du sjekke før du kjøper. 384 x 288 er ca halvparten av normal TV oppløsning, men det fungerer faktisk greit til å ta opp nyhetsendinger, TimeShift, etc.. men til film opptak er det full oppløsning som gjelder. De fleste nyere kortene skal klare full TV oppløsning, men som sagt sjekk spesifikasjonene.

Ang Riser Card så må du tenke på hvilken vei kortet vil blir sittende. Med vanlige Riser Cards, så ville kortet bli sittende bort fra HK, dvs høyden på kortet tilsvarer ekstra bredde i kabinettet.

Selv har jeg brukt en SkyHawk Ipro 1203 og M-atx hovedkort. Da skjermkortet var høyere enn kabinettet kappet jeg et spor i toppen av kabinettet som TV kortet stikker opp gjennom. Neste modifikasjon blir å "pakke" kortet inn med et finmasket metall nett.

Lenke til kommentar

Nå er det bestemt. Det blir et Mini-ITX hovedkort.

Men hvilket TV-kort det blir har jeg ikke klart å bestemme meg for.

Kom med forslag :wink:

Kriterier:

*Skal kjøpes på komplett.

*Skal være PCI.

*Skal kunne ta opp i bra kvalitet (altså mer enn ca 400x300)

*Skal følge med fjernkontroll.

*IKKE nødvendig med radio.

Lenke til kommentar

Anbefaler Terratec Cinergy 400 TV kort.

er PCI å har fjernkontroll.

Stereo TV on your PC

Remote control for TV software and other applications

Timer-controlled recording in VCD, SVCD or DVD format

Time-delayed playback of a running recording (in VCR software)

Video recording using common compression methods (DivX, etc.)

SVHS and video input for external devices

Station search with automatic station identification

Multi-station preview for all available stations

Interactive high-speed videotext with page cache

Cable- and satellite-enabled TV tuner

Videoinngang TV-kanalvelger - S-video-inngang, kompositt videoinngang - plug-in kort

Analogvideoformat PAL

Analogt Videosignal S-Video, kompositt video

Digitalt Videoformat MPEG-1, MPEG-2

Oppløsning på digitalt videoopptak 160 x 120, 720 x 576

Kjøpte mitt kort på Komplett.no å det er billigt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...