Nanek Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Heisann! Jeg var så heldig at jeg kom opp i engelsk - Explore, race for the South Pole! Jeg har en del spørsmål som jeg ikke klarer å finne svar på på nettet, derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg litt? ( Jeg kan evt. sende over presentasjonen ( PP ) til noen som har lyst til å lese kjapt gjennom for å finne eventuelle skrivefeil/faktafeil. Har eksamen imorgen kl. 10. Spørsmål 1 : Scotts ekspedisjon hadde navnet " Terra Nova", hva kalte Amundsen sin for? ( Framheim?!? ) Spørsmål 2 : Amundsen reiste til Antarktis med skipet "FRAM". Var det dette skipet som hadde blitt brukt på Fridtjov Nansen sin reise til nordpolen også? Spørsmål 3 : Amundsens reise startet fra "Bay of Whales". Hvor startet Scotts fra?Hadde vært fint med svar og evt. noen som vil lese gjennom Satser på en 6'er imorgen! -Nanek Endret 17. juni 2014 av Nanek Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Heisann! Jeg var så heldig at jeg kom opp i engelsk - Explore, race for the South Pole! Jeg har en del spørsmål som jeg ikke klarer å finne svar på på nettet, derfor lurer jeg på om dere kan hjelpe meg litt? ( Jeg kan evt. sende over presentasjonen ( PP ) til noen som har lyst til å lese kjapt gjennom for å finne eventuelle skrivefeil/faktafeil. Har eksamen imorgen kl. 10. Spørsmål 1 : Scotts ekspedisjon hadde navnet " Terra Nova", hva kalte Amundsen sin for? ( Framheim?!? ) Spørsmål 2 : Amundsen reiste til Antarktis med skipet "FRAM". Var det dette skipet som hadde blitt brukt på Fridtjov Nansen sin reise til nordpolen også? Spørsmål 3 : Amundsens reise startet fra "Bay of Whales". Hvor startet Scotts fra? Hadde vært fint med svar og evt. noen som vil lese gjennom Satser på en 6'er imorgen! -Nanek Jeg er ikke 100% sikker men ved hjelp av internett: 1: Fram (Kilde: http://no.wikipedia.org/wiki/Fram ) 2: Nei: "Med sin nybygde polarskute Maud startet Roald Amundsen i 1918, sammen med ni andre, på en ny ekspedisjon som skulle drive over Polhavet og kanskje nå Nordpolen." (Kilde: http://www.frammuseum.no/Polar-Expedition/The-Maud-Expedition.aspx ) 3: The East India Docks, London. (Kilde: http://www.blupete.com/Scott/Scott20.htm ) God oversikt over ekspedisjonene til Amundsen, og hvor jeg fant svar på 1 og 2: http://www.frammuseum.no/Polar-Expedition.aspx Send gjerne PP, så kan jeg se over den Endret 17. juni 2014 av t0nje Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Tusen takk for svaret Tonje! Lurer fortsatt litt på svarene dine, må bare få det HELT rett Kan være småting/feil av meg som sensor trekker meg ned på, da er det best å dobbeltkjekke mens jeg har muligheten!Spørsmål 1 : Navnet på skipet var FRAM, vil det si at ekspidisjonen også fikk navnet FRAM? Spørsmål 3 : Litt dårlig stilt spørsmål av meg, jeg mente selvfølgelig hvor på antarktis reisen begynte. Kom fram til at svaret er "Cape Evans". Jeg sender deg presentasjonen nå! Tusen takk for tilbudet, betyr mye! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg er ikke så sikker på om Amundsen HADDE noe spesielt navn på sin ekspedisjon - og her kan man huske på at han holdt sin avgjørelse om endring av mål så hemmelig at det ikke var før de var kommet til Azorene at han avslørte for mannskapet hvor de skulle... Og ja, skuta Amundsen brukte til Antarktis (og hjem igjen) var den samme Fram som Nansen hadde brukt mot Nordpolen. (Hvorfor den andre svareren fabler om "Maud", er meg ubegripelig - den har intet med denne saken å gjøre...) Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Tusen takk for svaret Akroev! Ja, jeg ble også litt forvirret av det svaret om Maud. Ekspedisjonen skjedde lenge før 1918, men da har vel Tonje bare misforstått spørsmålet mitt Skal snakke om dette : •Roald Amundsen Vs Robert Falcon Scott •Planning, preperation & routes •ChallengesDette blir på ca. 10 minutter, akkurat det det skal være NB: Har notert meg at ekspedisjonen ikke hadde et navn. Slik jeg har forstått det, ""var" Amundsens plan å reise til nordpolen før mannskapet og ham nådde Madeira. Det jeg mener med det er at Amundsen hadde alltid planlagt å reise til sørpolen - men sa til mannskapet at oppdraget var å reise til nordpolen? Det jeg har lest ( og skal si ) er at planen om å reise til sørpolen var hemmelig, og de eneste personene som visste om planene var kapteinen på skipet FRAM og broren til Amundsen. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 An Nord/Sør: Nei. Amundsen hadde planlagt for Nordpolen, men ombestemte seg da det kom meldinger om at Peary (og en annen som jeg i tastende stund ikke husker navnet på) hadde nådd frem til Nordpolen. Grunnen til hemmeligholdet var muligens angst for manglende støtte siden det allerede var kjent at Scott tenkte seg til Sydpolen... 1 Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 "My brother, upon whose absolute silence I could blindly rely, was the only person I let into the secret of my change of plan, and he did me many important services during the time when we alone shared the knowledge". The only other man to know of the change in plans was the ship's commander, Lieutenant Thorvald Nilsen" Oppfattet det som at han hadde planlagt å oppdage Sørpolen istedenfor Nordpolen. Men som du sier, Amundsen tenkte å reise til Nordpolen, men endret planene etterhvert. Han sa ingenting til mannskapet før de ankom Madeira ( mannskapet trodde at de skulle til nordpolen ? ), da hadde vel Amundsen planene klare da de reiste fra Kristiania? Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Sålangt de kunne være klar, ja. (Noe måtte vente til man så den faktiske tilstand og geografi der man skulle - isforholdene, f.eks, ville kunne være mer varierende enn de viste seg å være.) (Jeg satt forøvrig og leste litt om dette på Wikipedia nå nettopp...) 1 Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Tusen takk for hjelpen Akroev! Har du kanskje lyst til å lese gjennom presentasjonen? Er på 6 lysbilder. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 I tilfelle tilsendt som PM - ellers risikerer du å få det avvist som plagiat... (Den plagiatfunksjonen er naturligvis nødvendig, men den er formulert/utført altfor skjematisk, slik at folk har fått plagiat på sine egne tekster, fordi de hadde lagt dem ut et sånt sted, og skolegjengen sjekket bare om teksten ble funnet, ikke om hvor den ble funnet.) Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Smart! Sender på PM Takk skal du ha! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Well, it's a good thing that that last page is not intended for presentation - it's "Reason(s) for failure", NOT "reason TO failure". (Although one CAN talk of someone "getting a reason to fail" - but that involves the verb "fail", NOT the noun "failure".) Oh, and is it spelt "prepErations" or "prepArations" ? Otherwise, I didn't find much to comment about - but I do presume that you have the intention of speaking in complete sentences when presenting this... ;-) Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Hahah, alrighty then! I will speak in complete sentences when I present this, don't you worry about that I just want to thank you for taking your time and helping me out, appreciate it Akroev ( and Tonje! ). Hopefully it'll go well tomorrow. I'll let you know what grade I get, however, the presentation doesn't really count, it's the conversation after the presentation itself that counts ( new rules, ffs ). Nevertheless, a good presentation always helps I've left out some key stuff to talk about, such as clothing, food etc. I did this intentionally, so that the teacher has something to ask about & that I feel comfortable talking about it. Lenke til kommentar
( ) Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 About the balance of what to keep in the presentation and what to leave out: Good thinking! Good luck! (Break a leg, the theatre people used to say...) 1 Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Beklager for feilinformasjon! Men ser du har fått god hjelp jeg klarte å sovne i 4-tiden og våknet først nå, men det ser ikke ut til at du trenger så veldig mye mer hjelp, eller? Uansett så får du ha lykke til i morgen Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Hehe, nei, alt ser bra ut Tonje Tusen takk! Jeg skal slå til imorgen Lenke til kommentar
Nanek Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Sensor sa at hvis skalaen hadde gått høyere enn 6 - så hadde jeg fått det Det endte med en 6'er, tusen takk for hjelpen dere to! Lenke til kommentar
( ) Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Congratulations - and have a nice summer! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå