Gå til innhold

JLIP-kobling på videokamera.. Hvordan bruke det?

Anbefalte innlegg

Hei.

Som det står i topicen, hva bruker man en JLIP-kobling til? Den er under beskyttelseskappen (med video/lydutganger og inngang for strøm) på siden av JVC-SXM47 kameraet mitt, men jeg vet rett og slett ikke hva den skal benyttes til.

Kan noen fill me in?

EDIT:

Fant ut dette iflg. en .pdf manual:

[JLIP (Joint Level Interface Protocol)/EDIT]

•Connect the editing cable when performing

Random Assemble Editing ( pg. 40 – 43).

•It is used to connect the camcorder to a device

such as a personal computer.

For further details consult your nearest JVC

dealer.

•JLIP-controlled editing from camcorder to VCR

is not possible if the VCR is not equipped with a

J terminal.

Umm, er det noen som vet hva slags kabel vi faktisk snakker om her? Hullet til å stikke den inn i er et jack-hull, liknende høretlf-jack o.l. Ser ikke for meg at jeg kobler en jack mellom kameraet og PCen min, liksom. O_o

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve å svare deg, selv om jeg ikke er helt oppdatert, siden jeg byttet ut mitt JVC DV videokamera med et Panasonic for en stund siden. JLIP er system som er utviklet og kun brukes av JVC, (etter hva jeg vet).Kongstanken deres var at ved hjelp at denne overføringsprotokollen, så kunne man på en enkelt måte overføre video/audio mellom ulike enheter som da snakket samme språk, f.eks. mellom kamera og VHS spiller.

Jeg kjenner ikke modellen du har, men hvis du ikke har andre muligheter til å overføre video/audio til PC enn gjennom JLIP kontakten, må du skaffe deg JLIP overføringsett fra JVC. Hva det koster vet jeg ikke, men regn med noen kroner.

Det letteste for deg, er vel å kontakte JVC, Norge Telefon: 33 36 16 00

og snakke med dem.

Har du andre muligheter for å overføre video/audio til PC, analog ut, firewire?, da hadde jeg blåst en lang masj i JLIP.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jeg regnet nesten med at det måtte være noe særegent for JVC, ingen svar osv. Kameraet har composite audio/video og s-vhs ut, så saken er biff. Jeg klarer meg fint med det, men hadde jo vært interessant å høre hvordan kvaliteten på JLIP er i forhold..

Noen som vet?

Men igjen, takker for svar!

Lenke til kommentar
:roll: Jeg var nok ikke spesifikk nok med forklaringen i mitt første innlegg. JLIP er et system for å kunne ta ut still bilder til PC eller annet utstyr fra et videokamera,( du må ha en video capture box) samt å bruke PC som kontroll enhet for å kunne editere fra f. eksempel kamera direkte til stasjonær videospiller. Du kan kontrollere alle enhetene som har JLIP koblinger, via PC, men overføringen av bilder/audio skjer via composite, S-video utgangene og ikke via JLIP, da dette kun er et kontrollsystem mellom de enkelte enhetene(fra JVC, selvfølgelig)
Lenke til kommentar
:roll: Jeg var nok ikke spesifikk nok med forklaringen i mitt første innlegg. JLIP er et system for å kunne ta ut still bilder til PC eller annet utstyr fra et videokamera,( du må ha en video capture box) samt å bruke PC som kontroll enhet for å kunne editere fra f. eksempel kamera direkte til stasjonær videospiller. Du kan kontrollere alle enhetene som har JLIP koblinger, via PC, men overføringen av bilder/audio skjer via composite, S-video utgangene og ikke via JLIP, da dette kun er et kontrollsystem mellom de enkelte enhetene(fra JVC, selvfølgelig)

Ah, da skjønner jeg. Lite å hente her for meg altså. Bare capture'er med tv-kortet mitt og redigerer i premiere jeg..

Takk igjen.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde et kamera med JLIP engang. Det var mulig å overføre bilder via JLIP interfacet(som var koblet til en vanlig seriellport på PC'n) men det gikk veldig tregt. Film var ikke mulig å overføre, kun stillbilder.

Hm, ok.. Nei, stillbilder er ikke det jeg bryr meg om, så da kan det jo være det samme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...