Gå til innhold

Teller kalorier - men hvor mange forbruker jeg?

Anbefalte innlegg

God morgen!

Jeg prøver å bli klok på hvor mange kalorier jeg bør ligge på om dagen men føler at alt blir veldig relativt i forhold til hvor mye jeg trener og forbruker..

Jeg trener 5-7 dager i uka hvor jeg starter med en halvtime hard gange på mølle, etterfulgt av en times styrketrening, effektiv sirkeltrening mellom 3 styrkeøvelser.

Jeg er skiftarbeider og dette spiller nok inn en del, med spising om natten osv.

Jobben er relativt aktiv/fysisk.

Jeg ganger min kroppsvekt med 28kcal og kommer da til underkant 1900kcal, men en slik utregning føles relativ da man også må regne med stort forbruk av kalorier under trening osv.

Hvor mange kcal mener dere jeg bør legge meg på?

Hvor mange forbruker jeg på en dag tror du?

Jeg har allerede gått ned 7kg men klart å beholde LBM inntakt :)

Skal ned 6kg til :)

takk for hjelp

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

God morgen!

Jeg prøver å bli klok på hvor mange kalorier jeg bør ligge på om dagen men føler at alt blir veldig relativt i forhold til hvor mye jeg trener og forbruker..

Jeg trener 5-7 dager i uka hvor jeg starter med en halvtime hard gange på mølle, etterfulgt av en times styrketrening, effektiv sirkeltrening mellom 3 styrkeøvelser.

Jeg er skiftarbeider og dette spiller nok inn en del, med spising om natten osv.

Jobben er relativt aktiv/fysisk.

Jeg ganger min kroppsvekt med 28kcal og kommer da til underkant 1900kcal, men en slik utregning føles relativ da man også må regne med stort forbruk av kalorier under trening osv.

Hvor mange kcal mener dere jeg bør legge meg på?

Hvor mange forbruker jeg på en dag tror du?

Jeg har allerede gått ned 7kg men klart å beholde LBM inntakt :)

Skal ned 6kg til :)

takk for hjelp

Som du sier, veldig relativt! Og veldig mange faktorer som spiller inn.

Det kommer jo litt an på hvor intensiv treningen din er. Det er veldig lett å lure seg selv til å tro at man trener mer intensivt enn hva man faktisk gjør, og dermed forbrenner man mindre cal enn hva man faktisk tror. Og dersom man da spiser det man tror er riktig, kan det jo vise seg å være feil. Med andre ord vil formen gradvis stige, men vekten vil ikke krype nedover. Man blir frustrert av at man ikke blir lettere i vekt, og det er da lett å glemme den totale helsegevisnten man får ut av treningen.

Jeg vet faktisk ikke hvor mange calorier jeg forbrenner under styrketrening, men det har heller egentlig aldri vert interessant for meg.

Forøvrig; Jeg har 1 - 2 økter i uka med rulleski eller løping på fjellet (stigning er viktig!!). Denne økten varer gjennomsnitlig 1 time og 30 min.

Jeg kjører 60-70% av denne økten med en puls fra 178 - 198 BPM (altså på grensen til hva jeg maksimalt klarer uten å utvikle melkesyre osv...). På en slik økt forbrenner jeg 1400 - 1700 cal (litt avhengig av diverse andre faktorer som lengde og signing i høydemeter..).

Sett at dagsbehovet mitt på cal er rundt 3000 (høyt dagsbehov siden jeg trener mye og ønsker meg opp i vekt), spiser jeg de hardeste dagene rundt 4500 cal - med andre ord spiser jeg nermest alt jeg kommer over.

Jeg tror at om du undersøker pulsen din litt, skal du ha mulighet til å finne ut ca hvilken puls du ligger på under treningsøktene dine. Da skal du etter hvert få et ganske nøyaktig innblikk i hvor mange calorier du forbrenner under en økt. Og derifra kan du få et bedre innblikk i hvor mange calorier du trenger avhengig om du vil opp eller ned i vekt.

Mitt problem er nok motsatt av ditt, jeg vil litt opp i vekt! :-)

Endret av Skipstrixy
Lenke til kommentar

Takk Skipstrixy :)

Det er så vanvittig mange faktorer som spiller inn at det er til å bli gæærn av, om man i mitt tilfelle prøver å bli klok på det.. :rofl: ...pulsmåler er nok lurt ja.

Har diskutert og lest i et annet forum også, og har bestemt meg for å ligge på rundt 2000kcal om dagen, siden jeg skal ned i vekt. Jeg prøvde dette igår og fant at det ble mer enn nok spising ut av det og jeg føler meg relativt energisk. Men det er klart at jeg må styre unna større middager med saus og kyllingvinger til kvelds da dette spiser opp hele budsjettet mitt i løpet av et par munnfuller..

Eksempelvis 6 kyllingvinger a 85g hvor 2/3-deler er spiselig kjøtt, regnet 260kcal pr. 100g - Ja da lander jeg på nesten 900kcal bare her. Dette har vært et vanlig kveldsmåltid for meg tidligere.

Telling av kalorier er ikke noe jeg kommer til å gjøre for alltid, men det setter virkelig dietten i et perspektiv, meget interessant :ohmy:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...