Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

RLE Muntlig: Det hellige

Anbefalte innlegg

Hei, kom opp i rle og fikk oppgaven ''Det hellige''. Rimelig bred oppgave kan en si. Trenger noen tips.

Tenkte at jeg først skal definere ''Hellig'' og sammenlikne ulike definisjoner. Deretter tenkte jeg å ta for meg kristendommen og forklarer hva som er hellig der, forskjeller ulikheter f.eks katolismen og lutherske kirke.

Presentasjonen skal vare i maks 10 min, jeg forventer å bli bedt om å snakke om det hellige i enten Islam/buddhismen i del to siden det er de religionene vi har vært igjennom.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Haha brukte mitt alterego på kg i tillegg :ph34r:

Dette har jeg så langt

1. Definisjon av ordet ''Hellig'', forskjellige teorier (Ubestemmelig makt, uvanlig utstråling ''mana'', guddommelig nærvær, psykologisk/samfunnsmessig konstruksjon etc)
2. Hva er hellig i kristendommen? Treenigheten, gud, bibelen og sakramentene (Hellig handling)
3. Sammenligne den lutherske kirke og den katolske når det gjelder sakramentene. Hva er ulikt?
Hvis tid, åpne med fortellingen om Den brennende busk.
(As a powerful religious symbol, the burning bush represents many things to Jews, Christians and Muslims such as God's miraculous energy, sacred light, illumination, and the burning heart of purity, love and clarity. From a human standpoint, it also represents Moses' reverence and fear before the divine presence)
(This is the first time the Bible uses the word “holy” with reference to God (verse 5). At the burning bush God revealed His holiness in a way it had never been revealed before. Moses was so awed by this experience that later when he wrote his famous victory hymn, he made sure to mention this divine attribute of God’s holiness: “Who among the gods is like you, O LORD? Who is like you—majestic in holiness, awesome in glory, working wonders?” (Exodus 15:11)

Read more:http://www.gotquestions.org/burning-bush.html#ixzz34tq7kICJ)
Lenke til kommentar

Haha brukte mitt alterego på kg i tillegg :ph34r:

Dette har jeg så langt

1. Definisjon av ordet ''Hellig'', forskjellige teorier (Ubestemmelig makt, uvanlig utstråling ''mana'', guddommelig nærvær, psykologisk/samfunnsmessig konstruksjon etc)
2. Hva er hellig i kristendommen? Treenigheten, gud, bibelen og sakramentene (Hellig handling)
3. Sammenligne den lutherske kirke og den katolske når det gjelder sakramentene. Hva er ulikt?
Hvis tid, åpne med fortellingen om Den brennende busk.
(As a powerful religious symbol, the burning bush represents many things to Jews, Christians and Muslims such as God's miraculous energy, sacred light, illumination, and the burning heart of purity, love and clarity. From a human standpoint, it also represents Moses' reverence and fear before the divine presence)
(This is the first time the Bible uses the word “holy” with reference to God (verse 5). At the burning bush God revealed His holiness in a way it had never been revealed before. Moses was so awed by this experience that later when he wrote his famous victory hymn, he made sure to mention this divine attribute of God’s holiness: “Who among the gods is like you, O LORD? Who is like you—majestic in holiness, awesome in glory, working wonders?” (Exodus 15:11)

Read more:http://www.gotquestions.org/burning-bush.html#ixzz34tq7kICJ)

Liker det, jeg kjører samme taktikk nå og da, haha :grin2: - Så forresten bra ut det du har her, kjenner igjen en del fra i fjor (ikke at det er mye..) Du nailer dette som alle andre eksamener du har hatt ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...