Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Ideer vedr opplastningsproblemer

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter på en linje fra homenet som er på 11mbit inn og 1mbit ut.

dette fungerer i og for seg helt greit, og er per i dag den eneste muligheten vi har for bredbånd på bondelandet.

Jeg har de senere dager opplevd som de fleste andre adsl brukere også sikkert har opplevd i ny og ne at om man bånner utlinjen, så strupes resten til det fullstendig ubrukelige.

Har eksperimentert litt med diverse QOS instillinger i routern min for å forsøke å begrense upload slik at routeren ikke tillater fks mer enn 500kbit per sekund for å ha plass til "overhead" trafikken.

Er dette en ide? Eller er jeg på bærtur.

Noen som har noen ideer? Som sagt, fiber er ingen mulighet, det er er kun denne linja som er aktuell.

Vi er en stor gjeng, og har periodisk opp mot et 15-20-talls enheter koblet til, som driver med alt fra opplasting av bilder til dropbox etc fra mobiler, det er oftest det som tar livet av linja.

Jeg driter i at det går sakte å laste opp ting, jeg vil bare ikke at det skal ødelegge for resten av opplevelsen.

Endret av paarsand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke http som er problemet, men all trafikk blir strupet ved opplasting på "full gass"

eksempel: Jeg sitter på skype, min kone kommer hjem og har tatt en haug med videoer og bilder på sin telefon, den begynner automatisk å laste opp til dropbox i det hun treffer wifi, og da er ballet i gang. en "lag-fest" av dimensjoner.

En kjapp speedtest mens opplastningen foregår viser at linjen har blitt "nedgradert" til en 2mbit linje med noen usle kilobytes per sek opp mens hun laster opp.

Det gjelder ikke isolert sett hennes telefon, men teknologien bak adsl krever jo en viss overhead på upload. Jeg tenkte bare jeg kunne begrense noe med software i routeren for å få upload til å aldri makses. Om du forstår :p

Lenke til kommentar

Du forstår meg helt riktig.

Routeren er en asus av nyere type, husker ikke modellnummeret.

Men problemet er ikke routeren altså, det er nedlinje som blir kraftig redusert ved bruk av opplinje.

Jeg hadde en teori om at QOS kunne benyttes for å forhindre problemet, som du sikkert forstod ut i fra første post.

Lenke til kommentar

Problemet er ikke at nedlinjen din strupes (Det gjør den antakelig ikke), men at opplinjen din er full, og dermed sliter datapakkene som skal gå ut for å be om det du vil laste ned med å komme frem.

All nedlasting krever litt opplasting for å "be om å få" det du skal laste ned, og for å bekrefte at trafikken kommer frem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...