Gilbert Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 <?php $hostname = 'xx'; $sqluser = 'xx'; $sqlpass = 'xx'; $dbName = 'xx'; function auth($_brukernavn, $_passord){ $dbc = mysql_connect("$hostname", "$sqluser", "$sqlpass"); if (!$dbc) { echo "Kunne ikke koble til databasen, prøv igjen senere!"; exit(); } $crypticPassword = md5($_passord); $get_users = mysql_query("SELECT id FROM brukere WHERE brukernavn='$_brukernavn' and passord='$crypticPassword'"); if(mysql_num_rows($get_users) == 0){ return FALSE; } else { return TRUE; } } if($loggut == 1){ session_unset(); } // if($login=="1" || $loggetinn=="1"){ if($login=="1"){ if(auth($brukernavn, $passord)){ $_SESSION['loggetinn'] = 1; $_SESSION['brukernavn'] = $brukernavn; $_SESSION['passord'] = $passord; if($login == 1){ echo "rett brukernavn/passord"; } else { echo "feil brukernavn/passord"; } } } ?> buhu, kommer ikke inn på min egen database Lenke til kommentar
bergetun Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 <?php $hostname = 'xx'; $sqluser = 'xx'; $sqlpass = 'xx'; $dbName = 'xx'; function auth($_user, $_password){ $dbc = mysql_connect("$hostname", "$sqluser", "$sqlpass"); if (!$dbc) { echo "Kunne ikke koble til databasen, prøv igjen senere!"; exit(); } $crypticPassword = md5($_password); $get_users = mysql_query("SELECT id FROM brukere WHERE brukernavn='$_user' and passord='$crypticPassword'"); if(mysql_num_rows($get_users) == 0){ return FALSE; } else { return TRUE; } } if($loggut == 1){ session_unset(); } // if($login=="1" || $loggetinn=="1"){ if($login=="1"){ if(auth($brukernavn, $passord)){ $_SESSION['loggetinn'] = 1; $_SESSION['brukernavn'] = $brukernavn; $_SESSION['passord'] = $passord; if($login == 1){ echo "rett brukernavn/passord"; } else { echo "feil brukernavn/passord"; } } } ?> buhu, kommer ikke inn på min egen database Proev aa bruke ipen istendenfor localhost eller andre veien .. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 skjønner ikke at det skal ha noe å si. denne kodesnutten fungerer jo utmerket med samme informasjon... $handle = mysql_connect($hostname, $sqluser, $sqlpass) or lederror("Error no 1"); @mysql_select_db($dbName, $handle) or lederror("Error no 2"); return $handle; } Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 variablene er definet utenfor funksjonen og vil derfor ikke vært tilgjengelige med mindre du kjører global $hostname,$username, etc... Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 selvfølgelig... takker og bukker Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 dette begynner å bli skikkelig vrient. det jeg prøver på er en helt vanlig innloggings-greie, brukernavn og passord, og en side hvis innhold bestemmes av "if innlogget" via sessions. jeg er sikker på det finnes enklere måter enn det jeg har gitt meg i kast med her... Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 nei, det er slik det gjøres. alternativt kan du selv styre cookies og ikke bruke sessions. et annet altenativ er .htaccess, det ligger på "servernivå" og overstyrer alt av html og php filer som måtte ligge i en katalog. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå