AnonymDiskusjon Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg har hatt et mildt sagt problematisk forhold til helsevesenet tidligere. Nå ser jeg at jeg kan/bør gi det enda et forsøk. Tidligere har det vært mye krangling, kræsjer, og ubehageligheter. Bare det å gå inn døra på et legekontor gjør meg helt uvel, og jeg vet at akkurat det skal det mye til før at kan forandre seg. Blandt annet ligger det traumatiske opplevelser med bruk av tvang i barndommen bak dette. Jeg tror at problemene mine kan bunne i PTSD. Første seriøse forsøk på behandling for mine psykiske problemer resulterte i at vi fant ut at jeg var deprimert, i sammenheng med at jeg ikke taklet studiehverdagen når jeg flyttet ut. Vi startet den prosessen med fokus på mine problemer med mat, og fant underveis ut at jeg har spiseproblemer, men ikke en typisk spiseforstyrrelse, og at det ikke er maten som er hovedproblemet. Da så vi ikke bakover, og koblet ikke nåværende problemer opp mot det at jeg har hatt en problematisk oppvekst med mye alvorlig mobbing over tid. Flere ganger siden da har jeg forsøkt å ta tak i problemene og få noe slags behandling, uten at det helt har "tatt." Delvis fordi det ligger så mye ubehagelig i en "klump" der mye henger ihop at det er vanskelig å vite hvor man skal begynne å nøste, og delvis fordi jeg faktisk har vært så nedkjørt når behandling ble forsøkt at jeg ikke kunne tørre behandling der det blir så tungt at jeg får meg en smell der alt blir værre før det normaliserer seg igjen. Nå har jeg tatt og kjent på depresjon, lært meg å mestre det, og jeg ser at det ikke er depresjonen som ligger i bunn for mine problemer. Jeg har funnet en studieform der jeg trives, og studerer nå med knallgodt resultat. Allikevel ser jeg at jeg har problemer, og jeg har begynt å tenke over at det må bunne i min fortid som mobbeoffer. Dermed er jeg inne på tanken om PTSD, og mistanken er såpass sterk at jeg har bestilt meg legetime med den hensikt å bli sendt videre til en psykolog, og begynne en utredning. Er det mulig å få møte psykolog på nøytral grunn? En del av mine traumer er direkte relatert til helsevesenet, og jeg føler meg alvorlig utilpass på DPS på de aktuelle sykehusene i nærheten. Ubehaget og reaksjonen min på å møte opp der er såpass sterk at det vil gjøre det vesentlig vanskeligere for meg å tørre å være ærlig og åpen om mine problemer. Kroppen og hodet låser seg, jeg blir anspent, innesluttet, og meget årvåken. Jeg føler et intenst behov for å se meg om etter fluktmuligheter og forbereder meg på å flukte. Siden jeg har en konkret mistanke om PTSD, og allerede har brettet ut mye her i tråden, så tror jeg at jeg like godt tar å sier litt kort om hvorfor jeg har en sterk mistanke om PTSD. I spoileren har jeg tatt symptomlisten fra mayoclinic og fyller ut med mine betraktninger under hver av de fire hovedgruppene. Er jeg på rett spor når jeg mistenker PTSD som roten i problemene mine? Er det å ha et ønske om å få startet behandlingen på nøytral grunn et fornuftig ønske? Anonymous poster hash: 70da4...92b Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Det finnes de som gjør hjemmebesøk, så du skal ikke se bort fra at det kan være en mulighet for deg. Noe som begynner å bre om seg er telekonferanseløsninger. Et godt webkamera og god nok internett-tilknytning er egentlig alt som trengs fra din side. Det virker som de som jobber etter dette prinsippet vil ha en personlig konsultasjon først, men det finnes også internasjonale tilbydere som ikke stiller slike krav, men der har du mindre mulighet til å vite hva som sitter i andre enden. Du kan jo også søke på PTED og se om det samsvarer med symptombildet ditt. Lenke til kommentar
MoonLight Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Kanskje jeg er dum, men hva mener du med nøytral grunn oppi dette? Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Kanskje jeg er dum, men hva mener du med nøytral grunn oppi dette?Ikke en eiendom som helsevesenet eier, og ikke hjemme hos vedkommende. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Bump! Gjentar siste spørsmål i den lange førsteposten, og håper jeg får svar. Det haster litt. Legetime i morgen... Er jeg på rett spor når jeg mistenker PTSD som roten i problemene mine? Er det å ha et ønske om å få startet behandlingen på nøytral grunn et fornuftig ønske? Anonymous poster hash: 4f442...b01 Lenke til kommentar
MoonLight Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg mener at det godt kan være PTSD som er grunnen til problemene. Synes du skal fortelle dem/han/hun hva du har skrevet i ditt første innlegg. Siden du er pasient, og føler for å få hjelp på nøytral grunn så burde det jo gjøres. Prøv, så får du se hvordan det går. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hvis noen tilbyr hjemmebesøk burde det vel være mulig å få til et annet sted i nærheten. Det samme gjelder også for konsultasjoner over webkamera. Min personlige mening utelukker ikke at det kan være PTSD. Hvis du får sjekklisten for symptomer til å stemme så skal du ikke se bort fra det. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Tviler på at det er PTSD, da du ikke beskriver selve traumet av en slik art at de åpner for å tenke i de baner. Heller ikke er dine symptomer slik at jeg umiddelbart ville tenkt PTSD. Men, slikt kan selvsagt ikke sies sikker pr nett, den må stilles av lege/psykolog etter personlig undersøkelse. Her en en artikkel som jeg ser får mye god omtale, selv om jeg personlig synes den er litt vel 'kognitiv terapi vennlig'. http://www.rcpsych.ac.uk/healthadvice/problemsdisorders/posttraumaticstressdisorder.aspx Jo, du kan rent teoretisk få terapi på 'nøytral grunn', men om noen vil gi deg det, vel det er en annen sak. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Jeg ser ikke helt poenget med at du skal spekulere i akkurat hvilken diagnose du har. Lenke til kommentar
dag1234 Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Det gir ikke mening i å spekulere i diagnose, slik som Tåkelur også hevder. Dessuten er det fagetisk ikke bra å drive med slik fjernutredning Uansett hva det kalles, så har du det ikke bra, og du har fått noen påkjenninger du trenger hjelp til å legge bak deg. Utfordringen er ikke hva du feiler, men hvordan du kan få hjelp. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Trådstarter her. Jeg gjentar mitt ønske om å få slettet tråden. Om det ikke lar seg gjøre ønsker jeg å få slettet innholdet i spoileren i førstepost, og innholdet i post #10. Dette er personsensitiv informasjon som ikke hindrer tråden i å gi mening, da hovedspørsmålet i tråden fremdeles framtrer tydelig. Lar heller ikke det seg gjøre ønsker jeg at veileder/moderator som tar tak i dette lar denne posten stå, og begrunner hvorfor, slik at jeg kan ta det videre til administrator. Det skal være takhøyde for å kunne få sensurert vekk personsensitiv informasjon, selv når man poster som anonym. Anonymous poster hash: 4f442...b01 Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Diskusjon.no (og stort sett alle andre forum) sletter ikke poster eller tråder som ikke bryter med reglene. Jeg har ikke sett noe personsensitiv informasjon i denne tråden. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Trådstarter her. Jeg gjentar mitt ønske om å få slettet tråden. Om det ikke lar seg gjøre ønsker jeg å få slettet innholdet i spoileren i førstepost, og innholdet i post #10. Dette er personsensitiv informasjon som ikke hindrer tråden i å gi mening, da hovedspørsmålet i tråden fremdeles framtrer tydelig. Lar heller ikke det seg gjøre ønsker jeg at veileder/moderator som tar tak i dette lar denne posten stå, og begrunner hvorfor, slik at jeg kan ta det videre til administrator. Det skal være takhøyde for å kunne få sensurert vekk personsensitiv informasjon, selv når man poster som anonym. Anonymous poster hash: 4f442...b01 Hei, da er tråden anonymisert etter ditt ønske. Siden du ikke ønsker å få ut mer informasjon stenger jeg tråden. Ønsker du den åpnet igjen så send en pm. Event. start en ny tråd hvis du ikke ønsker å sende en pm. Vennlig hilsen KVTL Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg