midgard Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Ok, satt og hørte på radioen her om dagen, men fikk ikke med meg alt. Man (De lærdes) sier at universet utvider seg hele tiden, men, Hva er det universet egentlig utvider seg i? Hva er utenfor universets vegger? Er vi bare en slags liten verden inni en annen stor verden. Kanskje vi er et slags akvarie som noen merkelige vesener har skapt? Kanskje vi er finnes i et laberatorie der det blir forsket på nye verdener....hmmm! Lenke til kommentar
kaaasen Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Teorien om at universet utvider seg konstant er jo ikke akkurat nå da, leste om det i Illustrert Vitenskap for et par år siden. Tror heller ikke det finnes noen "vegger", men at det er uendelig stort til alle grader. Er det ikke sånn at de tror universet utvider seg, også trekker det seg sammen igjen etterhvert? Det er kanskje to forskjellige teorier dette... hmmm Lenke til kommentar
Term Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jepp det er to forskjellige teorier på dette da, som forskjellige personer lener seg på. Den ene er som du nevnte nå at universet vil utvide seg utover det uendelige. Det andre er at det utvider seg for så å trekke seg samme...å så utvide seg igjen...og sånn vil det fortsette med. For 5-10 år siden var flest tilhengere av den siste ( det ville forklare big bang best), men nå er det mange som tror på 1 igjen. Min egen mening er at nr 1 høres mest fornuftig Lenke til kommentar
Neo Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Ny teori: http://www.dagbladet.no/kunnskap/2003/10/1.../10/380687.html Universet er som en fotball Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Jepp det er to forskjellige teorier på dette da, som forskjellige personer lener seg på. Den ene er som du nevnte nå at universet vil utvide seg utover det uendelige. Det andre er at det utvider seg for så å trekke seg samme...å så utvide seg igjen...og sånn vil det fortsette med. For 5-10 år siden var flest tilhengere av den siste ( det ville forklare big bang best), men nå er det mange som tror på 1 igjen. Min egen mening er at nr 1 høres mest fornuftig Denne terorien (Einstein var det vel som brukte denne i relativitetsteorien) går vel ut på at universet utivder seg med lysets hastighet i alle retninger og alt tar utgangspunktet i big bang. Universet er derfor ikke uendelig stort, men utvider seg eksponensielt med lysets hastighet. Muligheten for at lyset skal slutte bremse ned, stoppe opp og trekke seg tilbake til kilden det kom fra må vel anses som heller lite trolig, og det må jo være grunnen til at man har droppet teori 2 (forbehold: jeg er INGEN ekspert på området). Stemmer denne teorien kan man jo også si at "den nye teorien" med universet som en begrenset fotball stemmer ganske godt. Lenke til kommentar
Vooon Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Teori 2 har noe med tyngdekraft å gjøre, ikke lysets hastighet...? Universet utvider seg ikke konstant med lysets hastighet, men bremses ned pga den store tyngdekraften i sentrum og til slutt kolapser alt og vi får et nytt big bang. Sånn jeg har oppfatta det, men det er mulig jeg tar feil. Begge teoriene har vel en mørk fremtid uansett? Lenke til kommentar
Bluebeans Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Forskere finner jo ut noe nytt hver dag. I morra er det kanskje inteligent liv på månen. Lenke til kommentar
kenny Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Noen påstår rommet selv også ble til i det the Big Bang. Sånn vil det, og tiden, utvide seg i takt med utstrekkelsen av massen. Utvidelsen er forsåvidt ikke konstant, og slett ikke med lyshastighet, men med stadig avtagende hastighet. Det er den almennt aksepterte teori i alle fall, noen har i det siste påstått å oppdage en type "sort energi" som visstnok skal akselere ekspansjonshastigheten. Hvorvidt det kommer til å kollapse i "The Big Crunch" eller ekpandere ut i uendeligheten ("Big Chill") avhengig av om der er nok masse (> kritisk masse) til å bremse ekspansjonen (gravitasjonskrefeter ja). Siste målinger viser at der mangler litt, men de fleste forståsegpåere mener massen ligger akkurat i grenseland, og at universets fremtid derfor er uvisst. Der så mye vi ikke vet enda at alt dette kan likegodt vere riv ruskende galt. Jeg tror at utenfor vårt univers grenser til uendelig antall andre univers, den femte dimenjon. Hørest sykt ut, men herregud, det er da ganske sykt fra før. "Det er jo lov å drømme" sitat Forlenget Evighet (Haikerens Guide) Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Er vi bare en slags liten verden inni en annen stor verden Har tenkt i samme bane selv, er universet bare ett "molekyl" i ett annet univers som igjen er osv...... Hmmm, hmm og hmmmm. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Det er noe vi vet sikkert når vi kommer oss ut der og ser Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Om universet utvider seg ??? er egentlig er rimelig teit spørsmål... Utvider seg i forhold til hva ??? mener dere at hele universet var liksom en stor boks før der man visste avstanden fra x til y ?? nope... så hvem påstår da at den utvider seg ?? nå har jeg ikke lest noe illustrert vitenskap eller noen annet på 100 år så jeg vet kansje ikke hva jeg snakker om.. men i min mindre edru tilstand så føler jeg at jeg kansje har et liiiiite poeng... eller ? :o Lenke til kommentar
Term Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Nope dette blir en liten ligning...eller liten og liten. Uff denne blir stygg. jeg er stygg-full og tror ikke jeg vil starte pådenne. Har ei naken dame i sengen min ogsåmen hun klan klare seg selv ei stund til. kåt som hum er. eh? Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Nope dette blir en liten ligning...eller liten og liten. Uff denne blir stygg. jeg er stygg-full og tror ikke jeg vil starte pådenne. Har ei naken dame i sengen min ogsåmen hun klan klare seg selv ei stund til. kåt som hum er. eh? Veldig off topic... Men hva i helvete gjør du på Forum når du har en naken (bushfree i hope) dame liggende i senga? Du har litt av noen prioriteringer, eller er det bare samma kjøttet inatt og ? Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 Nope dette blir en liten ligning...eller liten og liten. Uff denne blir stygg. jeg er stygg-full og tror ikke jeg vil starte pådenne. Har ei naken dame i sengen min ogsåmen hun klan klare seg selv ei stund til. kåt som hum er. eh? Veldig off topic... Men hva i helvete gjør du på Forum når du har en naken (bushfree i hope) dame liggende i senga? Du har litt av noen prioriteringer, eller er det bare samma kjøttet inatt og ? Minner meg om den selvopplevde historien jeg skrev for noen år siden som het "Det ligger en naken jente i senga mi, og jeg ligger på ryggen og furter!!" Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 en sånn fysiker på lettermann snakket om at universet ekspanderte seg med økende hastighet...men ikke vet jeg Lenke til kommentar
danilovic Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 Jeg selv har en teori om at ingenting fortsetter i det uendelige, men planeter, og andre atom-sammensetninger stopper et visst sted. Vi går liksom aldri opp for plass... Ikke at jeg har noen særlige argumenter for at dette skal stemme men. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 hmm hvordan kan universet utvide seg vis det er ingen ting rundt det? jeg tror selv av dette universert egentlig er en planet i et annet univers som har sprengt og vi sitter nå i trykkbølgen som går utover Lenke til kommentar
Dr. Mobius Skrevet 23. oktober 2003 Del Skrevet 23. oktober 2003 universet er skapt slik at hvis vi noen gang klarer å forklare det, vil det trekke seg sammen igjen og vrenge seg, og deretter bli noe enda mer uforklarlig.... Noen mener dette allerede har skjedd. Takk Adams Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå