Gå til innhold

Lage laptop-batteri med nimh-batterier?


Anbefalte innlegg

Batteriet mitt varer i bare noen få minutter, så tenkte å "operere" det og sette i nye batterier.

Så vidt jeg skjønner er det vanligvis li-ion-batterier i laptoper, men får ikke ting til å henge helt på greip siden de fleste li-ion-batteriene er 3.7/3.8v(?)...og laptop-batteriet er 11.1v fordelt på 6 celler.

Kan jeg bruke nimh i stedet?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dårlig ide. Det er som regel elektronikk i kontrollerkretsen som følger status på cellene, og da funker det dårlig å bytte celler siden elektronikken vil oppføre seg i forhold til de gamle cellene, sannsynligvis av sikkerhetsmessige årsaker. Det beste er å kjøpe originale batterier. Hvis ikke, prøv f.eks pcbatterier.no

 

Det er høyst sannsynlig li-ion når det er spesifisert 10.8 volt.

Du får kjøpt løse celler, men som sagt må også elektronikken i batteriet spille på lag, og det må du i såfall sjekke først, ellers er batterikjøpet bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den lagrer status på hvordan cellene oppfører seg over tid, så om du setter inn nye celler blir det tolket som et stort avvik og stemplet som unormalt og dermed avbrytes lademekanismen. Batteripakken er m.a.o ikke designet for at du skal kunne bytte celler. Mulig du får til å resette dette på en måte, men da bør du også være klar over risko. Alt etter spec på batteriene har de ulike egenskaper som kanskje går utenfor det resten er designet etter.

Li-ion og 3,7 volt er bare en av flere variabler.

Lenke til kommentar

Mer viktig er at lipo batterier tar fyr om de lades feil. Ladeelektronikken passer på at batteriene lades passe fort, og at alle cellene får lik spenning. Lipo ladere tar derfor aktivt å overvåker cellene under lading, og det er viktig at disse cellene er rett type/størrelse/etc.

Lenke til kommentar

Alternativt kan du rigge opp et stort solcellepanel og bilbatteri med en 12V til 19V omformer for å gjøre deg helt uavhengig av strømnettet. :)

 

Jeg har byttet celler i slike batterier. Hvis du må du spørre etter råd her så må du ikke finne på å gjøre det selv. Det jeg ikke visste fra før googlet jeg meg til.

Ofte må man lodde inn og ut celler med spenningen på, for hvis batteriovervåkningen mister spenningen rapporterer den ofte at batteriet er skadet og ikke kan lades lenger.

 

Nye reservebatterier (uoriginale) får man for noen hundrelapper på eBay eller på nettbutikker. Originale er normalt to til tre ganger så dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...