Gå til innhold

Muslimer og jøder feirer, kjønnslemlestelse skal nå skje i norske sykehus

Anbefalte innlegg

Er ikke "kjønnslemlestelse" et for drøyt begrep å bruke om omskjæring av gutter?

Er ikke omskjæring et for mildt begrep på å lemleste et kjønn?

Jeg foreslår "kjønnsbeskadigelse"

Da får vi frem at dette er en skade (tenk det jurister omtaler som "legemsbeskadigelse") av kjønnsorganet samtidig som vi ikke går så langt som å kalle det lemlestelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke "kjønnslemlestelse" et for drøyt begrep å bruke om omskjæring av gutter?

Er ikke omskjæring et for mildt begrep på å lemleste et kjønn?

Vil du virkelig sette omskjæring av guttebarn og "kjøttkvern-behandling" av penis i samme bås? Er det likegyldig for deg om forhuden skjæres bort, eller om penis blir fullstendig ødelagt?

Ditt retoriske grep er morsomt, men unngår å svare på spørsmålet: Hva må til for at vi bør si at en penis er "lemlestet"?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så foreldrene skal gå fri. Men staten skal punge ut millioner i erstatning når disse barna vokser opp og setter staten som ansvarlig for forbrytelsen.

Og det skal vi betale for? For at mennesker med fremmede religioner skal få ha kjønnslemlestede barn?

Og de gangene barnet dør av komplikasjoner, også dette skal staten lastes for? Og betale erstatninger?

Vi har allerede et presset helsevesen med store utgifter. Skal vi øke utgiftene for en fullstendig meningsløs operasjon av friske barn?

Lenke til kommentar

Er ikke "kjønnslemlestelse" et for drøyt begrep å bruke om omskjæring av gutter? Det er da en betydningsfull forskjell på å omskjære et barn og putte tissen i en kjøttkvern for så å virkelig lemleste den? Jeg er imot omskjæring av barn, men jeg er også imot å bruke ord som virker som overdrivelser. Kanskje du bare bruker ordet fordi det har blitt gjengs, men jeg synes det er et tvilsomt begrep å bruke på omskjæring av gutter.

Lemlestelse er hvertfall ingen overdrivelse. Et meningsløst inngrep som innebærer å flå av huden på deler av penis og som gjør at man blir merket for resten av livet er definitivt innenfor det å skamfere eller lemleste penis.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Så foreldrene skal gå fri. Men staten skal punge ut millioner i erstatning når disse barna vokser opp og setter staten som ansvarlig for forbrytelsen.

Bare for å ha det klart. Jeg synes ikke staten skal utføre disse operasjonene. Jeg ville heller gått i den andre retningen og gjort dette ulovlig.

Men så lenge det er lovlig og utføres på norske statlig sykehus, ja da mener jeg individene som rammes må kunne stille staten ansvarlig. Samtidig kan jeg ikke se hvordan foreldrene kan straffes for noe som er lovlig.

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Er ikke "kjønnslemlestelse" et for drøyt begrep å bruke om omskjæring av gutter? Det er da en betydningsfull forskjell på å omskjære et barn og putte tissen i en kjøttkvern for så å virkelig lemleste den? Jeg er imot omskjæring av barn, men jeg er også imot å bruke ord som virker som overdrivelser. Kanskje du bare bruker ordet fordi det har blitt gjengs, men jeg synes det er et tvilsomt begrep å bruke på omskjæring av gutter.

Lemlestelse er hvertfall ingen overdrivelse. Et meningsløst inngrep som innebærer å flå av huden på deler av penis og som gjør at man blir merket for resten av livet er definitivt innenfor det å skamfere eller lemleste penis.

Da regner jeg med at begrepet "kjønnslemlestelse" også kan brukes når voksne velger å få fjernet forhuden? En venn fikk frivillig lemlestet sin penis for et par år siden. Siden den gang har sexlivet blitt bedre og problemet med gnagsår på penis av sykling er borte. Vi må da også innrømme at "kjønnslemlestelse" er noen ganger en bra ting. Det kan jo ikke være frivilligheten som bestemmer om penis blir lemlestet eller ikke? Vi må vel da også innrømme at kjønnslemlestelse beskytter mot hiv?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Da regner jeg med at begrepet "kjønnslemlestelse" også kan brukes når voksne velger å få fjernet forhuden? En venn fikk frivillig lemlestet sin penis for et par år siden. Siden den gang har sexlivet blitt bedre og problemet med gnagsår på penis av sykling er borte. Vi må da også innrømme at "kjønnslemlestelse" er noen ganger en bra ting. Det kan jo ikke være frivilligheten som bestemmer om penis blir lemlestet eller ikke? Vi må vel da også innrømme at kjønnslemlestelse beskytter mot hiv?

Selvsagt. Det finnes nok av eksempler på folk som tom. velger å skamfere eller lemleste seg selv på enda verre måter enn å skjære bort forhuden. Det gjør ikke begrepet annerledes av den grunn. Du bør forøvrig lese kronikken jeg postet littt tilbake. Det beskriver problemene en kar har måttet leve med fordi han aldri fikk velge selv.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

En kværnet penis kan være mer lemlestet enn hva omskjæring gir.

Du unngikk også å svare på spørsmål

Er forøvrig kvinnelig omskjæring heller ikke lemlestelse?

Kjønnslemlestelse

Edit: Hvorfor er det kun guttebarn som skal kunne omskjæres i Norge, er det igjen forskjellsbehandling av kjønn?

Kvinnelig omskjæring fortjener å bli betegnet med ordet "lemlestelse" fra det lille jeg vet om dette.

Ja, det virker rart og kjønnsdiskriminerende. Jentebarn burde få fjernet noe de også i likestillingens navn. Men jeg er altså imot omskjæring av både jenter og gutter.

Lenke til kommentar

Jeg regner med at både kvinnelig og mannlig kjønnslemlestelse går ut på å lemleste kjønnet. Noen deler skal skjæres bort.

Skal vi ha likestilling i dette landet så må jo kjønnslemlestels av barn stilles likt uavhengig av kjønn.

Lenke til kommentar

Jeg er veldig fornøyd med å ikke være omskjært. Som voksen kan jeg nå bestemme meg for å omskjæres, uten at jeg forstår hvorfor noen vil dette (med unntak av medisinske årsaker - "trang forhud"). Dersom jeg hadde blitt omskjært som spedbarn, fordi mine foreldre skulle blidgjøre guden sin og innlemme meg i flokken, hadde det vært vanskelig å reversere inngrepet.

Det er litt på kanten å sammenligne omskjæring av gutter og jenter, da omskjæring av jenter betyr, om jeg husker rett, å KUTTE AV KLITORIS. Det tilsvarende for gutter ville vel blitt å kutte av penishodet/glansen. Ellers er det vel kutting av kjønnslepper, og å sy sammen vagina.

Noen kulturer er rett og slett dritt, og de som gjør slikt mot jentebarn burde fått koranens strengeste straff. Snakk om grusomheter, og her i Norge er vi for redde for å bli kalt rasister til å redde disse jentene fra en grusom skjebne karakterisert av enorme smerter og frarøvelse av seksuell nytelse for all fremtid.

Men, jo, jeg er sterkt i mot omskjæring av guttebarn. Dersom man skal blidgjøre Allah eller Jahve kan man gjøre dette når man er 18 år gammel, eller pelle seg tilbake til ørkenen.

Endret av Fasces
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har ingen tru på at et forbud vil stoppe handlingen. Da er det bedre å gjøre det skikkelig, på et sykehus.

Samme argument som brukes om for eksempel prostitusjon eller cannabis. Et forbud gjør bare ting verre.

Nå er det slik i Norge at barn er til helsekontroll. Der kan man undersøke om et barn har blitt utsatt for et slikt overgrep. Det er også mulig for myndighetene og ta kontroll på de grupper mennesker vi vet driver med slike overgrep, jøder og muslimer spesielt. Om da straffen er og miste sine barn, samt en god del år i fengsel, eller automatisk utkastelse av landet for dem det lar seg gjøre. Så vil selvsagt et forbud ha god effekt. Men vi velger altså å akseptere grove overgrep mot små barn. Jeg har i mange år etterlyst rettsikkerheten til barn i dette landet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
NORRKÖPING Hittills har ett 60-tal könsstympade flickor upptäckts i Norrköping. Hälften av dem fanns i en och samma klass.

Allt fler könsstympade flickor upptäcks

Det var skolehelsetjenesten som oppdaget overgrepene, og 28 av de 30 jentene i klassen er utsatt for den groveste formen for kjønnslemlestelse der klitoris og kjønnslepper er skåret bort og åpningen er sydd nesten helt igjen, skriver Norrköpings Tidningar.

Kjønnslemlestelse av kvinner ble forbudt i Sverige i 1982 og kan gi fire års fengsel. Dersom overgrepet ansees for å være særlig grovt, er strafferammen ti års fengsel. I 1999 ble det også straffbart å ta jenter med til utlandet for å få dem omskåret der.

Link

Dette sitter så dypt i kulturen, og det er kvinnene som absurd nok bringer det videre. De er ofte språkumektige og lavutdannede, og hva svensk eller norsk lov sier er det siste de tenker på.

Geir :)

Lenke til kommentar

De er ofte språkumektige og lavutdannede, og hva svensk eller norsk lov sier er det siste de tenker på.

Nettopp fordi det uansett ikke får noen konsekvenser. Hjelper ikke å ha en lov på papiret hvis den aldri følges opp.
Lenke til kommentar

Dette sitter så dypt i kulturen, og det er kvinnene som absurd nok bringer det videre. De er ofte språkumektige og lavutdannede, og hva svensk eller norsk lov sier er det siste de tenker på.

Nå tror ikke svenskene på integrering fordi alle kulturer er like mye verdt, så dette blir nok den nye hverdagen for svenske jenter. Amen

Lenke til kommentar

Nettopp fordi det uansett ikke får noen konsekvenser. Hjelper ikke å ha en lov på papiret hvis den aldri følges opp.

Sant nok. Det blir selvsagt ikke lettere når man sier at religiøs/kulturell begrunnet omskjæring er akseptabelt i utgangspunktet, så lenge det er gutter.

Nå tror ikke svenskene på integrering fordi alle kulturer er like mye verdt, så dette blir nok den nye hverdagen for svenske jenter. Amen

Det er derimot ikke sant. Men det er alltid godt å kunne skremme med Sverige...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...