Carl-Waylon Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Jeg fikk kjøpt meg en brukt pc fra et firma her i Stavanger. Pcen fungerte helt perfekt. Jeg installerte Windows Home Server på den, og installasjonen gikk helt smertefritt, og alle oppdateringer ble lastet ned og installert. Da alt dette var unnagjort, så slo jeg pcen av, koblet fra skjerm, tastatur og mus, og flyttet pcen til den plassen den skal stå som server. Da jeg startet pcen opp igjen fikk jeg ikke kontakt med denne fra hovedpcen min. Jeg kikket bak og registrerte at det lyset som viser nettverksaktivitet var fraværende. Jeg koblet til skjerm, tastatur og mus, og så da at skjermen var svart da jeg startet pcen opp. Det skal komme et lite pip like før oppstartsinfoen kommer. Det var ikke en lyd. Så resatte jeg BIOS, og ved oppstart var pcen ok igjen. Deretter koblet jeg fra skjermen, tastaturet og musen og satte pcen tilbake. Da jeg på ny startet opp, så kom det samme problemet igjen. Jeg koblet skjermen, tastauret og musen til pcen, og prøvde for 2 gang å resette BIOS. Denne gangen gikk ikke det så da lurer jeg på hva som kan være feil. For alle vifter starter når pcen slås på, og DVD brenneren lyser som den skal. Men lengre kommer jeg ikke. Hovedkortet er et Asrock G41M-GS3 (Legger ved bilde av hovedkortet) Håper noen kan hjelpe Endret 16. juni 2014 av Carl-Waylon Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det var fristende å foreslå batteriet på hovedkortet.. Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Det var fristende å foreslå batteriet på hovedkortet.. Jeg har prøvd det Kyrre. Men jeg hadde batteriet ute i bare noen sekunder da. Bør det være ute lenger tror du? Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg tenkte mer på å bytte det. Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Jeg tenkte mer på å bytte det. Ja, kansje det. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Litt skudd fra hofta men kanskje verd et forsøk. Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Jeg testet ut noe her. Jeg tok ut batteriet fra hovedkortet og satte det i etter 1 time. Da startet pcen fint opp. Men når jeg slo den helt av igjen, fikk jeg de samme problemene som før. Jeg tok igjen batteriet ut i ca 1 time, satte det på plass så startet pcen fint igjen. Da er det vel tegn på at det er batteriet som må byttes? Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Litt skudd fra hofta men kanskje verd et forsøk. Kjøpte nytt batteri til hovedkortet, men problemet er fremdeles det samme Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Høres veldig rart ut. Du kan forsøke å oppdatere BIOS. Deretter kobler du den opp med skjerm, tastatur og mus der du skal ha den og slår den på. Se om alt kommer opp. Deretter koble vekk tast/mus osv. Det jeg tenker er at maskinen kanskje krangler under post når ingen IO enheter er tilkoblet? Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Høres veldig rart ut. Du kan forsøke å oppdatere BIOS. Deretter kobler du den opp med skjerm, tastatur og mus der du skal ha den og slår den på. Se om alt kommer opp. Deretter koble vekk tast/mus osv. Det jeg tenker er at maskinen kanskje krangler under post når ingen IO enheter er tilkoblet? Oppdaterte BIOS. Samme problem. Fatter ikke hva det kan være jeg altså. Heheheh Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Har du gått igjennom BIOS? Definert primary boot device blant annet. Kanskje noen valg for hva maskinen skal "se etter" under POST. Og er det integrert grafikk du bruker, eller pcie kort? Du har ikke noen bøyde pinner noen plass (socket/hovedkort) eller kabler som sitter dårlig? Det er veldig rart hvis alt fungerer tilsynelatende helt OK, at du får lastet ned oppdateringer osv, bare for at den ikke skal fungere igjen fordi man slår den av. Det kan jo godt tenkes at hovedkortet er ferdig. Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Har du gått igjennom BIOS? Definert primary boot device blant annet. Kanskje noen valg for hva maskinen skal "se etter" under POST. Og er det integrert grafikk du bruker, eller pcie kort? Du har ikke noen bøyde pinner noen plass (socket/hovedkort) eller kabler som sitter dårlig? Det er veldig rart hvis alt fungerer tilsynelatende helt OK, at du får lastet ned oppdateringer osv, bare for at den ikke skal fungere igjen fordi man slår den av. Det kan jo godt tenkes at hovedkortet er ferdig. Jeg har sjekket alt det du her nevner Kyrre. Så jeg begynner mer å helle imot det du sier avslutningsvis om at hovedkortet kan være ferdig. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Har du gjort noen forsøk på å isolere feilen? Jeg tenker da på at du kobler vekk/tar ut absolutt alt du ikke trenger, og også de-aktiverer funksjoner på hovedkortet du ikke trenger. Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Har du gjort noen forsøk på å isolere feilen? Jeg tenker da på at du kobler vekk/tar ut absolutt alt du ikke trenger, og også de-aktiverer funksjoner på hovedkortet du ikke trenger. Det løste seg. Jeg fikk levert den tilbake og får en ny imorgen. Lenke til kommentar
Kyrre S. Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Hehe. Da får vi håpe på at det er hovedkortet og at alt løser seg Lenke til kommentar
Carl-Waylon Skrevet 18. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 18. juni 2014 Hehe. Da får vi håpe på at det er hovedkortet og at alt løser seg Ja det må ikke bli mere datatull nå Du får ha tusen takk for tipsene du gav Kyrre, for de var jo i aller høyeste grad relevante hva denne feilen angår Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå