Edru Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Hei. Jeg har en 486 dx-33, 8 mb ram (jeg har mulighet for å oppgradere med 16 mb til), 220 mb hdd og 2 nettverkskort. Ingen cd-rom da... Her er målet, bruke den for å dele nettverk på 2 maskiner. Da blir det vel slik at jeg bruker et nettverkskort for å få inn nettverket og de 2 andre til å dele ut? Da er spm. Linux, fbsd eller slik mini innstalasjon alla Smothewall? Jeg har brukt RedHat og fbsd før og likte fbsd veldig godt. Men jeg kan ikke noe særlig med det ettesom det er ganske lenge siden jeg brukte det. Og i det hele tatt, går idèn med å bruke 3 nettverkskort? Ps. Er dette feil plass i forum å legge denne posten? Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 kjører selv en smoothwall på en p90, 24 MB ram (skulle gjerne hatt 8 mb til), ISDN+10MB nettkort. Det funker fett det. Men noen switch er det ikke. Solgte ikke Claes Ohlson en PCI-switch før?!? Tips: Gå å kjøp en switch til 3-400 kr. Eller mente du egentlig ruter? Lenke til kommentar
Edru Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg mente switch. Ja, jeg vet jeg kan kjøpe en switch for noen lapper, men jeg tenkte siden jeg allerede har en gammal pc som bare står der, så kan jeg jo bruke den. Dessuten så er det jo morsomt å ha noe å gjøre, ikke så mye annet å bedrive min tid med. Og så vil jeg vite om det går, slik at jeg kan gjøre slikt på flere pcer. Har nemlig tilgang til MANGE 486 maskiner. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 kjører selv en smoothwall på en p90, 24 MB ram (skulle gjerne hatt 8 mb til), ISDN+10MB nettkort. Det funker fett det. Men noen switch er det ikke. Solgte ikke Claes Ohlson en PCI-switch før?!? Tips: Gå å kjøp en switch til 3-400 kr. Eller mente du egentlig ruter? Hjelper lite med PCI-kort på 486'er. De er ISA-basert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Lykke til... Vil ikke tro det blir serlig raskt, og vil også tro at du vil bli nødt til å sette den opp som en syk ruter. 2 ports 486 switch = bråkete og klumpete skjøtestykke?!? Lenke til kommentar
Edru Skrevet 18. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2003 Saklig ja? At den bråker og er stor gjør ingenting. Og jeg er fult klar over at den blir ganske treg ettersom det kun er 10mbit nettverkskort. Lenke til kommentar
runeb Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 En ting du bør merke deg er at en som regel må sette IRQ-adressen på gamle ISA-kort manuelt. (hvis du skal ha 3 nettverkskort må du jo passe på at alle har forskjell IRQ). Dette gjøres som oftest enten ved en jumper eller ved å kjøre et spesielt DOS-program som følger med driverne (og som forhåpentligvis er tilgjengelig på nettet...) Lenke til kommentar
Cronius Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Å sette opp en liten installasjon (av stort sett hva som helst) som du stripper i oppstarten og kjører noen små iptables-regler bør funke det. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Men hva pokker skal du med en 2-PORTS DRITTSWITSH?!? Begynner å lure på hvor edru du egentlig er:) EDIT: signalforsterking? Lenke til kommentar
bkak Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Men hva pokker skal du med en 2-PORTS DRITTSWITSH?!?Begynner å lure på hvor edru du egentlig er:) "Ja, jeg vet jeg kan kjøpe en switch for noen lapper, men jeg tenkte siden jeg allerede har en gammal pc som bare står der, så kan jeg jo bruke den. Dessuten så er det jo morsomt å ha noe å gjøre, ikke så mye annet å bedrive min tid med." Han gjør det mao fordi det er gøy og fordi han lærer noe av det. Ikke ulikt da jeg satt opp en server med ftp, http, ssh osv for et og et halvt år siden for morrosskyld. Den var bare koblet til et lokalnett, hadde modem :-] Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 18. oktober 2003 Del Skrevet 18. oktober 2003 Driver med det samme selv (severprosjekt altså) for tida. Har ISDN. Noe av poenget med den er at den skal sørge for NIS/NFS => profiler på nettverket hjemme. Noen som vet om det går an å fjernstyre dialup vha. SMS? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 NetBSD med tiny-kernel ruller fint avgårde som switch/ruter med 8 mb ram. FreeBSD, både -4 og -5, og OpenBSD, vil virke fint på maskiner med 16 mb ram. Du bør/må lage ny kernel på Open/FreeBSD, da kan diskplass på 220 mb bli litt knapt. Alle disse har god lett tilgjengelig dokumentasjon på hvordan man setter opp boksen til ulike nettverks-oppgaver. Lenke til kommentar
FreeBSD Skrevet 19. oktober 2003 Del Skrevet 19. oktober 2003 NetBSD med tiny-kernel ruller fint avgårde som switch/ruter med 8 mb ram. FreeBSD, både -4 og -5, og OpenBSD, vil virke fint på maskiner med 16 mb ram. Du bør/må lage ny kernel på Open/FreeBSD, da kan diskplass på 220 mb bli litt knapt. Alle disse har god lett tilgjengelig dokumentasjon på hvordan man setter opp boksen til ulike nettverks-oppgaver. Jepp, jeg er usikker på om versjon 5 sklir inn (ikke forsøkt), men versjon 4 gikk problemfritt på min maskin. Må bare legge til at hvis han som startet tråden skal innstallere dette, må han sette av en 7-8 timer for en basic-innstallation - og hvis han skal kompilere selv, så er det herifra til evigheten... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå