Gå til innhold

Er skjermkortet mitt døden nær?

Lch

Anbefalte innlegg

Jeg var ikke sikker på hvor jeg skulle poste dette, men jeg mistenker at det er skjermkortet mitt som er b0rken.

Her ligger seks skjermdumper:

http://home.broadpark.no/~lclura/b0rk/

5 er fra Enemy Territory, et er fra desktopen. Som man ser er noe spektakulært feil. I ET driver disse trekantene/trianglene og hopper noe sinnsykt fram og tilbake, og opp og ned, noe som gjør spillet fullstendig uspillbart.

Jaja, tenkte jeg. Og så sjekket jeg drivere, reinstallerte dem og spillet, sjekket koblinger og kjøling. Alt er i sin skjønneste orden, men det er ikke ET med på. Samme skiten fortsatt.

Så begynner det samme på desktopen. Ikke på samme måte, men det dukker opp en trekant her, og en bokstav der, systrayikonene bestemmer seg for å klone seg selv litt der og litt her, noen vindu 'henger' igjen, etc.

Det verste er at skjermen (Hyundai 17" LCD) går i svart av og til, omtrent som hver gang den får en ny oppløsning å forholde seg til. Dette skjedde første gang da jeg brukte skrolleknappen på en annen forumside.

Og jeg er liksom ikke sikker på hva som er problemet. Det hele er veldig frustrerende. Jeg har skannet etter virus, fant ingen. Spenningsnivåene er greie.

Temperaturer under full last er cirka 45-50 på cpu og 35-38 i kabinettet. Skjermkortet er et nesten to år gammelt Hercules Geforce 3 Ti200 med en 60mm Delta (med 12V for øyeblikket).

Jeg kjører Win2k (installasjonen er to år gammel :) ) på en XP1600 med 512MB DDR-RAM, montert på et MSI Pro2-RU-hk. Har aldri hatt liknende problemer før, og jeg har spilt ET en god del.

Noen forslag? Reinstallering av Win står på programmet, før eller senere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Høres og ser ytterst besynderlig ut. Tror din beste måte å finne ut av det på må være å stappe kortet inn i en annen maskin.. :shrug:

Ja, som sagt, jeg driver og ser om jeg kan finne enten en maskin eller et kort. :)

de skjermdumpene finnes ikke på linken..

edit: det er nok nettsiden som ikke er helt kompatibel med mozilla firebird 0.7.. testet med avantbrowser og der funket det..

Det er en notepadsak gjort på 30 sekund. :)

Jeg har ikke testet for kompatibilitet.

Har du klokka? hvis det så klokk ned hvis du ikke allerede har gjort det da.. virker som det holder på å ta kwellen..

Niks. Aldri klokket, rent bortsett fra sånn forsøksvis, for moro skyld. :)

Det kjører på 175/400MHz, slik det alltid har gjort.

Lenke til kommentar

ingen privat samling av reservemateriell?

hva med nabo, venner osv?

sist gang det var noe humbug med maskinen min ringte jeg på en nabo (i blokk) jeg aldri hadde snakket med før og etter 2 minutter drev jeg og lastet ned diagnoseverktøy til hdd og ram på maskinen hans :D

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk både naboer og venner. :lol:

Jeg deler leilighet med 4 andre, to av dem har pc, men jeg er gammeldags av meg, jeg synes nesten jeg må ha tillatelse før jeg begynner skruingen.

Dessuten har jeg ikke så vanvittig hastverk.

Lenke til kommentar

Ny oppdatering (beklager spammen):

Nappet ut skjermkortet, fjernet støv, satte i originalvifte, stappet tilbake i maskinen.

Resultat: Maskinen booter ikke. Får rggg på led-displayet, noe MSI-kortet gjør når det ikke er særlig fornøyd med skjermkortet.

Vennligst skyt meg.

Lenke til kommentar

Heh, må nesten si det. Denne var jo litt humoristisk, maskinens melding til deg. Er nok ikke fornøyd med at du ikke fatter hva som er galt :p

Men fra spøk til alvor, hva fjernet du støvet med?

Jeg hadde noen av de samme problemene, men da hadde jeg "slått" av en liten duppeditt. Den måtte loddes på igjen.

Har du vært harhendt/mistet noe på kortet. Kan det være noe som kan ha gått galt som du har oversett?

Har du testet det i en annen maskin? Og et annet kort i din?

Lenke til kommentar

Latternivået har vært passe høyt her hjemme, ja. :)

Støvet fjernet jeg med munnkraft. Jeg passet på å ikke spytte på kortet.

Jeg har manuelt sjekket kortet, og jeg ser ingen fysiske feil med det.

Nå har jeg fått et Geforce 256 DDR elns her, og har testet det litt. Til nå så har jeg ikke sett noe til de samme artifaktene i det hele tatt, men skjermen blinket ut i svart en gang.

Så jeg er egentlig sikker på at kortet mitt har dødd på seg (se forrige posting). Nå skal jeg høre med Hercules og butikken i Bergen hva som skjer videre. Et nytt Gf3Ti200 er jo ikke så veldig interessant, i grunnen.

*krysse fingre*

Jeg har hatt planer om et nytt Ati-kort i noen uker nå, så.

Ellers vil jeg bare takke for alle tips. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...