Gå til innhold

Mini-ITX

TrulsHE

Anbefalte innlegg

Jeg skal bygge en HTPC som skal bruke TVn som skjerm, og skal da bruke et Mini-ITX hovedkort.

Siden jeg aldri har vært borte i Mini-ITX fra før er det naturligvis endel jeg lurer på:

*Hva er forskjellen på

dette

og

dette

?

Det står "Nehemiah core" på det ene, men der står det ingenting om USB, Firewire, LAN osv... Det kan da ikke stemme at dette er tatt bort?

Er det samme kort (altså både USB, Firewire, LAN osv på begge), bare at det er en forskjell på prosessoren? Hva er da denne forskjellen?

Hvilket bør jeg kjøpe, og hvorfor?

*Skal bygge kabinett selv... Hvordan funker det med på-knapp? Er det samme som med vanlig hovedkort og kabinett, altså at masse små ledninger skal kobles fra fronten av kabinettet og til hovedkortet?

Isåfall, hva gjør jeg som bygger kabinett selv?

*Hvordan strømforsyning skal jeg bruke? Helst så liten som mulig (i fysisk størrelse), og den skal drive: 1 harddisk, mini-itx hovedkort, tv-kort, dvd-rom. Det er også viktig at den skal være støysvak.

Har kikket litt rundt og funnet noen alternativer.

Er Fortron/Source FSP20050SNV den minste jeg får tak i som ikke koster alt for mye?

Andre alternativer, men disse er vel større?:

Fortron/Source, 150W, MicroATX / SFX

Fortron/Source, 180W, MicroATX / PS3

*Hvordan er grafikkortet som sitter på disse hovedkortene? Er det så dårlig at 3d-spill er helt uaktuelt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kom to versjoner av m10000, en med nehemiah core, og en med ezra core. Nehemiah'en er nyest og best, man kan til opplysning heller ikke se på esken om det er nehemiah eller ezra, så sjekk for sikkerhets skyld at du har fått en nehemiah.

Ang. powerknapp så har mini-itx samme oppsettet som vanlige hovedkort når det gjelder knapper etc.

Har faktisk http://www.microplex.no/rubweb/php/rd.php?...050SNV&toc=5025 , den er ganske bra. Kanskje du vil modde vifta, jeg har ikke hatt behovet.

Mini-ITX er jo ikke tiltenkt spill. skjermkortet tar jo half.life og eldre ting, men nyere 3dspill kan du bare glemme. Jeg gikk til anskaffelse av et pci radeonkort (kjøpte da jeg hadde m9000, som hakket litt på tung divx med ac3) , men jeg ser ikke vitsen med å bruke det på m10000, siden m10000 nehemiah tar DivX med AC3 uten å hakke eller noe.

Til opplysning så har jeg en m10000 med nehemiah core. Hadde før en m9000.

apropos å bygge kasse selv, sjekk mine:

www.doomtech.net/itx

Lenke til kommentar
Ang. powerknapp så har mini-itx samme oppsettet som vanlige hovedkort når det gjelder knapper etc.

Hvordan skal jeg da få det til? Jeg må vel ikke kjøpe et kabinett for bare å rive ut knappene og sette det inn i mitt hjemmesnekra?

==============================================

PS:

Vet at det ikke har noe med saken å gjøre, men hvis noen har peiling på TV-kort, så hjelp meg i denne tråden :wink:

==============================================

Lenke til kommentar

Powerknappen min laget jeg ved å ta en gammel hd-led, kuttet av selve led'et slik at jeg hadde da kontakten med to ledninger stikkende ut. Kjøpte en knapp på biltema som jeg koblet disse ledningene til. Bruk fantasien, eneste man skal for å starte opp er å kortslutte 2 pins på hovedkortet, dette gjelder forsåvidt for alle hovedkort.

Du kan også bare spørre på komplett eller digital impuls om de har noen powerknapper til overs, skulle ikke koste mye.

Dimensjonene er på 31x21x8 cm. Jeg valgte å ikke ha cdrom, ettersom jeg aldri bruker det. Kan dog bare strekke ut idekabelen og strømkabelen som er til overs inni der de få gangene jeg trenger cdrom. På den gamle kassa ville jeg faktisk ha hatt plass til cdrom hvis jeg hadde hatt flexatx-psu'en på den tiden.

Hvis du vil ha et lite cdrom kan du alltids ta en titt på laptopdeler.

Apropos, det som tar opp ekstra mye plass i min er det ekstra skjermkortet jeg dytta inn, uten det ville jeg brukt en kasse som var 10 cm kortere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...