Gå til innhold

Hva er sunt og ikke sunt?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Det siste i fett-debatten: http://www.today.com/video/today/55390227#55390227

Utrolig gøy at LCHF endelig begynner å bli mainstream. Blir spennende å se hva legemiddelindustrien og legebransjen stiller opp med nå, de risikerer jo kjempetap når folk begynner å spise seg friske og slanke.

Og så vil jeg be om å holde debatten på et litt saklig nivå. Ethvert næringsmiddel inneholder ting på mikronivå som kan presenteres på en ufin og uappetittelig måte, men det har ingenting å gjøre med hvor sunt eller usunt det er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hveten som brødet er laget av er avlet og endret til noe helt annet enn det det var for 100 år siden. Man har avlet frem de variantene som er mest motstandsdyktige mot sykdommer og de som leverer mest korn per areal. I denne prosessen er hveten endret til noe uegnet som menneskeføde, i alle fall i de mengdene vi putter i oss.

Men jeg er enig i at brød er en alt for innbakt del av kostholdet vårt til å kutte det helt ut. Min løsning er å kjøpe brød med minst mulig hvete, og mer spelt, rug og havre, samt skjære tynne skiver og ha godt smør på.

Lenke til kommentar

Spør du meg er en diett hvor man kutter ut karbohydrater unaturlig. Brød er noe vi har spist i hundrevis av år.

En del seriøse forskere mener det er best å balansere bedre mellom karbo, protein og fett. I dag tar karbohydrater alt for stor plass. Hvorfor kan du søke opp.

Det løse og alene argumentet med at vi alltid har spist det er ugyldig, uavhengig om det skulle vært bra eller dårlig for oss. Forskning viser stadig at korn skaper autoimmune sykdommer, noe som er utrolig spennende å følge videre på.

Spelt er forresten en hvetesort som ligner på dagens hvete. Sikkert i slekt, men den blir ikke brukt grunnet arealeffektiviteten er mindre. Det menes at den er sunnere enn dagens hvete.

Lenke til kommentar

Spelt er en slektning av hveten som er mye nærmere den hveten som vi spiste i gamle dager. Spelt er ikke avlet frem så brutalt som vanlig hvete har blitt, og er sunnere nettopp av den grunn.

Salt er helt naturlig for oss mennesker. Kroppen regulerer det utmerket ved å bli tørst dersom man har fått i seg mye salt. De kvasivitenskaplige påstandene om at salt kan gi kjertesykdommer er helt meningsløse syns jeg. Jeg har forsøkt å lete frem forskning som skal bevise at salt er farlig, og det er kun basert på synsing og de hopper til konklusjoner basert på antakelser. Men man skal selvsagt ikke overdrive, det er noe som heter kalium-natriumbalansen, så det er lurt å spise gode grønnsaker for å få i seg hele spekteret av mineraler og ikke bare natrium.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Vet ikke hvor tynn forskningen rundt salt er, men greit og visst om tørsten regulerer nøkternt forbruk. Selv om det virker logisk, kan det lett være skumlere.. Har på en annen side begynt å drikke mye vann, noe som også gjør at jeg får mindre lyst på brus i lengden. Da jeg var barn og ungdom drakk jeg nærmest aldri rent vann. Tror virkelig mange andre gjør det i dag, voksne også.

Bruker havsalt og himalayasalt pga smaker først og fremst.. men du som nevner kalium-natriumbalansen, er det ikke sånn at alt av salt har så og si bare natrium siden kalium forsvinner lettere? Både raffinert salt som himalaya?

Lenke til kommentar

Bruker havsalt og himalayasalt pga smaker først og fremst.. men du som nevner kalium-natriumbalansen, er det ikke sånn at alt av salt har så og si bare natrium siden kalium forsvinner lettere? Både raffinert salt som himalaya?

Man kan bruke urtesalt som seltin, den inneholder svært mye kalium. Men ellers er det grønnsakene våre, samt nøtter og endel frukt som dekker kaliumbehovet vårt. Hvis man spiser noenlunde av disse tingene skal man ikke være bekymret for kaliumunderskudd, og dermed ikke være bekymret for for mye natrium heller. Men hvis man aldri spiser grønnsaker og lever på posesuppe og ferdigpizza med ekstra salt, da får man en ubalanse på ganske mange felter, ikke bare på saltet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...