Gå til innhold

Hva er sunt og ikke sunt?

Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Gjest Bruker-292501

Denne tråden er en fortsettelse fra diskusjonen om hva som er sunt og ikke usunt på denne siden i tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1267766&page=2425

2 stk habanero. Etter det hjelper ikke melk annet en at du blir full i magen og enda mer spysyk.

Hvor får man kjøpt habanero frukt i norge?

Merk deg at det kun er snakk om å drikke det rett etter trening. Det er vel det eneste tidspunktet hvor det er anbefalt å ta inn raske karbohydrater, noe det er alt for mye av i sjokomelk til at du kan kalle det sunt.

Jeg er fullt klar over det, jeg leste også artikkelen. Det var snakk om 1-2 glass for en som trener hardt 5 dager i uka, på rundt en time per økt. Dessuten har melka i sjokolademelka sunne stoffer som man fremdeles trenger.

Jeg sier ikke at Sjokolademelk er supersunt og bør drikkes av alle, men at det ikke er så fryktelig usunt som noen påstår.

Men om du drikker to liter om dagen... Lykke til...

Melk er sunt, sjokomelk er generelt usunt, selv om det er velegnet som restitusjonsdrikk. På samme måte er det lurt for en syklist å drikke cola før avslutningen på etappen, for å få masse rask energi, men det er fortsatt usunt med cola.

Helt enig med han her ;)

Melk er ikke spesielt sunt.

Um jo det er det, alle kosthold eksperter og sunne mennesker vil si seg enig. Melk har viktige vitamin stoffer i seg som kroppen trenger også er det godt for kroppen og man får i seg litt mat med :)

Det sa legen min forleden også. Melk og meierproduktar generelt er kilden til høgt kostellorell sa han.

Legen din vet ikke så mye da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er i hvert fall ikke spesielt sunt for meg, fant ut at jeg har melkeallergi for litt siden. Immunsystemet hater melk faktisk, skulle funnet ut av det for lenge siden

Alle mennesker er jo ulike og reagerer ulikt på forskjellige ting. Sikkert andre enn bare de med melkeallergi og intoleranse for melkesukker som ikke har særlig godt av det. Er jo egentlig til kalver.. Det at mange er allergiske og har intoleranse blant annet er en del av bildet på hvorfor melk er omdiskutert.

For Tine er det det mest naturlige som er, selve kilden til sunnhet ofc. Savner bedre tilbud av typiske produkter som har melk i seg. Betale grovt for dårlig tilbud - noe vi alle gjør fra før i Norge

Lenke til kommentar

Denne tråden er en fortsettelse fra diskusjonen om hva som er sunt og ikke usunt på denne siden i tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1267766&page=2425

2 stk habanero. Etter det hjelper ikke melk annet en at du blir full i magen og enda mer spysyk.

Hvor får man kjøpt habanero frukt i norge?.

Velassorterte dagligvarebutikker bør ha det. Jeg har tidvis også sett det hos litt mindre butikker, som f.eks. Coop Prix. Jeg vet ikke helt hva du skal med det, da denne tråden altså er skilt ut fra en annen, men jeg vil definitivt fraråde å spise det som om det skulle vært et eple.

Endret av Horrorbyte
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvor får man kjøpt habanero frukt i norge?.

Velassorterte dagligvarebutikker bør ha det. Jeg har tidvis også sett det hos litt mindre butikker, som f.eks. Coop Prix. Jeg vet ikke helt hva du skal med det, da denne tråden altså er skilt ut fra en annen, men jeg vil definitivt fraråde å spise det som om det skulle vært et eple.

Den settninga skjønte jeg ikke helt?

Hm, jeg kan aldri huske å ha sett en habanero i en butikk i norge, dem må være sykt sterke. Er sterke kryddere som piri piri, cajanne pepper og habanero usunt?

Lenke til kommentar

Jeg vet altså ikke hva du har tenkt å bruke habanero til. Det er helt ok å bruke det i matlaging, men det er i mine øyne idiotisk å spise rent.

Chili inneholder i utgangspunktet et giftstoff som kroppen reagerer på med smerte. Det er altså smerte, og ikke en smak, som gjør at du synes sterk mat smaker sterkt. Selv om det er en gift, er skal det store mengder til for å være skadelig. Det er ikke farlig å bruke litt chili i maten. Jeg har selv brukt habanero i gryteretter, men i begrensede mengder. Om du lurer på hvor sterkt det er i forhold til andre ting, kan du ta en titt på Scoville-skalaen.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg vet altså ikke hva du har tenkt å bruke habanero til. Det er helt ok å bruke det i matlaging, men det er i mine øyne idiotisk å spise rent.

Chili inneholder i utgangspunktet et giftstoff som kroppen reagerer på med smerte. Det er altså smerte, og ikke en smak, som gjør at du synes sterk mat smaker sterkt. Selv om det er en gift, er skal det store mengder til for å være skadelig. Det er ikke farlig å bruke litt chili i maten. Jeg har selv brukt habanero i gryteretter, men i begrensede mengder. Om du lurer på hvor sterkt det er i forhold til andre ting, kan du ta en titt på Scoville-skalaen.

Gift og smerte? Jeg kjenner en sterk heftig god følelse i kjeften når jeg spiser sterk mat og den følelsen liker jeg. Jeg har hatt cajanne pepper på nesten all mat jeg spiser de siste 4 årene og før det hadde jeg piri piri på mye av det jeg spiste i 3 år. Jeg elsker sterk mat og har alltid krydder på. Har flere krukker med piri piri og cajanne pepper i hylla. Rart det ikke sto noe om cajanne pepper på siden siden det er i samma skala som piri piri

Lenke til kommentar

Det er i hvert fall ikke spesielt sunt for meg, fant ut at jeg har melkeallergi for litt siden. Immunsystemet hater melk faktisk, skulle funnet ut av det for lenge siden

De aller fleste mennesker har melkeallergi. Faktisk er det litt rart å kalle det allergi, da evnen til å bryte ned laktose skyldes en mutasjon/abnormalitet hos mennesker. Ca. 70 prosent av verdens befolkning kan _ikke_ drikke melk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

De aller fleste mennesker har melkeallergi. Faktisk er det litt rart å kalle det allergi, da evnen til å bryte ned laktose skyldes en mutasjon/abnormalitet hos mennesker. Ca. 70 prosent av verdens befolkning kan _ikke_ drikke melk.

Det er det merkeligste jeg har hørt på lenge, hvor har du den infoen fra?

Lenke til kommentar

Man må begynne med alle de essensielle næringsstoffene for å finne ut hva som er sunt. Det finnes rundt 50 essensielle næringsstoffer, fordelt på aminosyrer, fettsyrer, vitaminer og mineraler. Så må man se på de omtrentlige mengdene man trenger av de forskjellige, og så kan man velge matvarer som bidrar til å gi kroppen en best mulig sammensetning uten for mye av det unødvendige.

Uansett hvordan man regner, så faller man ned på de gode grønnsakene som de største bidragsyterne til et sunt kosthold, på grunn av deres rike innhold av næringsstoffer. Kjøtt og fisk er og viktige for å dekke behovet for alle de forskjellige aminosyrene (proteinene) man trenger. Frukt er godt for å dekke vitaminbehovet. Meieriprodukter er gode bidragsytere til en rekke gode næringsstoffer, men som nevnt er de beregnet for en annen art enn mennesket, så ikke alle er like flinke til å omsette dem. Dette må man føle lit på selv.

Må også få nevne at sukker er et ikke-essensielt stoff som kun bidrar til blodsukker som i overskudd blir konvertert til triglyserider og lagret i fettdepotene våre. Sukker er noe man må holde seg langt unna om man vil spise sunt. Alkohol er og et ikke-essensielt stoff som kun gir oss nytelse, men som i overskudd konverteres til triglyserider og lagres i fettdepotene. Denne konverteringen utskiller dessuten giftstoffer som gir oss bakrus.

Endret av robertaksland
Lenke til kommentar

Um jo det er det, alle kosthold eksperter og sunne mennesker vil si seg enig. Melk har viktige vitamin stoffer i seg som kroppen trenger også er det godt for kroppen og man får i seg litt mat med :)

Det sa legen min forleden også. Melk og meierproduktar generelt er kilden til høgt kostellorell sa han.

Han sa at voksne burde drikke lite melk og meieriprodukter. Det norske kosthold er gjennomsyret av meieriprodukter sa han, så det bør man redusere på.

Det er vel helst barn som bør drikke melk. Men det jeg også har fått vite på sykehuset, er at kulturmelk er mye sundere enn søte melka. Og det er nok sikkert riktig det. Mange sier det.

Noe som min lege anbefalte som veldig bra, var grønn te og makrell. Det anbefalte han å spise så mye som mulig av.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Han sa at voksne burde drikke lite melk og meieriprodukter. Det norske kosthold er gjennomsyret av meieriprodukter sa han, så det bør man redusere på.

Det er vel helst barn som bør drikke melk. Men det jeg også har fått vite på sykehuset, er at kulturmelk er mye sundere enn søte melka. Og det er nok sikkert riktig det. Mange sier det.

Noe som min lege anbefalte som veldig bra, var grønn te og makrell. Det anbefalte han å spise så mye som mulig av.

Er ikke det bedre med melk enn å ddrike brus og saft?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Pepsi Max sa flere leger var helt okay. Til meg, fordi jeg drikker mye pepsi Max.

Men det er ikke sunt, forskning viser at absolutt ingen brus er sunt

Lenke til kommentar

Flere har laktoseintoleranse fremfor melkeallergi, men ja, det er mange.. Men greit å sammenligne med der en er ifra.

Deilig å være på ferie mange steder da.. bare bestille uten å spørre nærmest, hadde vært herlig. Er så lei av å spørre folk om det er melk i maten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det tror jeg på. Tine får fortsette å prøve på den typiske du-er-født-til-å-drikke-melk-markedsføringen sin.

Spiser en del makrell i tomat, men begrenser litt i forhold til at jeg har noia for miljøgifter i det stadig skitnere havet. Er vel en fordel at makrell er forholdsvis liten til å være en mettet fett, som lagrer mer i fettreservene, right?

En annen ting er aluminiumsboksene, hva var grunnlaget for at det skulle bli kuttet ned? Var det teorier eller fastslåtte fakta?

Eller så er det bra å kjøpe grønn te som er økologisk. De er flinke til å bruke mye rare sprøytemidler der nede som amerikanerne har påvirket dem med.

Endret av walkinbalance
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Flere har laktoseintoleranse fremfor melkeallergi, men ja, det er mange.. Men greit å sammenligne med der en er ifra.

Deilig å være på ferie mange steder da.. bare bestille uten å spørre nærmest, hadde vært herlig. Er så lei av å spørre folk om det er melk i maten.

Melk er sunt og bra for kroppen, bedre enn øl og alt det annet mange drikker. Bare sunne mennesker drikker melk

Lenke til kommentar

Ikke mye melk for voksne, det er nok en kjensgjerning. Og helst ikke søte typer melk.

Alt er jo relativt. Klart alcohol og annet kan være verre. Men det er bedre drikke vann jamlig enn melk for en voksen. Vann er veldig bra. Vann kan du drikke i litervis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...