Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lite møte med Politiet (filmet dem)

Potestas

Anbefalte innlegg

Hei!

Utvekslet noen ord med politiet etter en kort episode i helgen og lurte litt på hva politiet har lov til. (Jeg har googlet og lest tidligere tråder men hadde noen ekstra spørsmål)

Søndag morgen så var jeg ute og gikk en tur på øvre Løkka i Oslo. Jeg ser en politibil som stopper ved et kryss og 3 politimenn. (2 menn og en dame) som går ut og beveger seg mot 2 "Blitzere" som jeg ville ha kalt dem.

Disse 2 unge personene var tydeligvis beruset og kranglet veldig høylytt med en tredjepart (sikkerhetsvakt) som etter hva jeg forstod hadde tatt dem i å stjele noe fra en 7-eleven i nærheten.

Jeg fisket da fram mobilen og begynte å filme hendelsen for jeg tenkte at det kunne jo være til begge parter sin fordel hvis dette ble en konflikt i senere tid. Det som videre skjedde var at den ene av personene. (En jente) begynte å bevege seg hurtig vekk fra politiet mens han som stod igjen kom med noen stygge tilrop og kalte politiet for noen svin og andre hyggelige ting. Politiet spurte gutten/mannen veldig rolig om hva hans navn var og om han ville bli med dem en tur ned på stasjonen slik at de kunne få oppklaring i hva som hadde skjedd.

Jenta begynte da å sprinte bort hvor politidama løp etter henne og tok henne igjen før hun kom seg til neste kvartal. Han som stod igjen begynte da å rope om politivold og hadde en veldig aggressiv positur. Han ble bedt om å roe seg ned av han ene politimannen. (Jeg stod på dette punktet ganske nære og kunne klart høre hva som ble sagt)

På dette punktet så snudde den andre politimannen seg og tok et skritt i min retning og "spurte" (Skriver spurte siden han sa "Kan ikke du trekke deg litt unna" men var jo klart at jeg ikke egentlig hadde stort valg) Jeg svarte at det skulle jeg da selvfølgelig gjøre og trakk meg noen meter lengre unna men filmet enda.

Vet ikke helt hva som videre ble sagt da bussen kjørte forbi men da hun jenta som hadde forsøkt å løpe ble dratt/leid bort til resten av politifolkene så kom gutten med et eller annet stygt og "dyttet" til han ene politimannen som hadde bedt han roe seg ned. Da tok begge av politimennene tak i han og la fyren i bakken samt satt på han håndjern. Mens han lå på bakken sparket han veldig mye og vrei seg. Så ut som han ene politimannen la kneet i korsryggen på han og sa veldig tydelig at hvis han forholdt seg rolig så skulle han flytte seg.

Etter noen sekunder så vil jeg tro at mannen sa seg enig fordi politimannen flyttet seg og de hjalp han opp i "sittende" posisjon før han ble geleid inn i politibilen sammen med hun andre jenta. Han ene politimannen som tidligere hadde snakket med meg så da i min retning og begynte å bevege seg sakte mot meg. Jeg holdt da telefonen i samme posisjon men avsluttet da filmingen og åpnet heller en fil utforsker hvor jeg tok en kopi av filmen over til min .nomedia mappe.

Etter noen sekunder var da politimannen borte hos meg og spurte om hvorfor jeg ikke hadde hørt etter da jeg ble bedt om å gå. (Dette ble sagt på en greit hyggelig måte) Jeg svarte kort og greit at han hadde bare spurt om jeg kunne trekke meg litt unna. Han lot det ligge og spurte om jeg hadde filmet hendelsen og eventuelt hvorfor jeg hadde gjort det. (Han hørtes på hakket til små irritert på dette punktet)

Husker ikke ordrett hva jeg sa men var noe i duren av at jeg syntes at politiet som har en så unik maktposisjon burde overvåkes litt ekstra da jeg tidligere har vært vitne til noen situasjoner hvor jeg mente at politiet ikke helt hadde håndtert situasjonen på beste måte og jeg derfor tenkte at et filmklipp kunne oppklare ting.

Han sa seg vel ikke ordrett enig i det men spurte da om jeg hadde noe imot å slette det opptaket jeg hadde gjort. Jeg viste han da telefonen min og slettet klippet foran øynene hans. Han "takket" og gikk tilbake til bilen. Jeg snudde meg så og gikk hjem.

Alt i alt oppførte politiet seg veldig eksemplarisk og jeg har ingenting å si på måten de oppførte seg på.

-------------------------------------------

Etter denne episoden sitter jeg igjen med noen spørsmål.

1. Såvidt jeg har greid å lese meg fram til så er det lov å filme politiet. (Man har ikke nødvendigvis lov å publisere hva man filmer, men er i utgangspunktet lov å filme) - Stemmer dette?

2. Men hva hvis jeg filmer et situasjon hvor politiet ikke er like flinke. Kan jeg nekte å slette filmen? Tenker på at hvis jeg låser mobilen/legger den i lomma så kan de vel ikke gå i lomma på meg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei. Du skal ikke hindre dem i deres arbeid. Det dem gjerne ofte i 'praksis' mener når dem spørr deg om du kan trekke litt unna er om du kan komme deg videre ett annet sted. Dersom dem føler at du hindrer dem i å kunne gjøre jobben sin og at du muligens med å filme seansen skapte utrygge rammer og fremprovoserte handlinger blant blitzerene (les drittungene) så kan du komme i klammeri.

Men det virker i grunn ikke som en stor sak. Men dem kan be deg om å slette filmen, men dem kan ikke pålegge deg å gjøre det.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

1. Såvidt jeg har greid å lese meg fram til så er det lov å filme politiet. (Man har ikke nødvendigvis lov å publisere hva man filmer, men er i utgangspunktet lov å filme) - Stemmer dette?

Ja, det stemmer. Det er ingen begrensning i adgangen til å filme på offentlig sted, det gjelder uansett hva eller hvem du filmer. Du etterkom også politiets påbud om å gå unna, som du også plikter å gjøre. Det er bra. Publisering er nok ikke et problem i en slik situasjon som beskrevet over, da en ordensforstyrrelse i mine øyne må regnes å ha almenn interesse. Antallet personer er også så høyt at du filmet en hendelse, ikke personene som sådan.

2. Men hva hvis jeg filmer et situasjon hvor politiet ikke er like flinke. Kan jeg nekte å slette filmen? Tenker på at hvis jeg låser mobilen/legger den i lomma så kan de vel ikke gå i lomma på meg?

De har ingen anledning til å gi deg et påbud om å slette filmen, og de har heller ingen anledning til å se på telefonen din uten videre. Dersom politiet gir et pålegg om å slette et videoopptak er dette uten unntak et påbud du ikke plikter å følge. Det sagt, du kan ende opp pågrepet til tross for det. Rammene for misforståelse er ganske vide for politi i operativ tjeneste. Men du har all rett til å ikke slette filmen. Dersom politiet sletter den med makt vil jeg oppfatte det som skadeverk (en juridisk parallell vil for eksempel være om du har malt en scene på et lerret og politiet tvinger deg til å brenne det).

Dersom dem føler at du hindrer dem i å kunne gjøre jobben sin og at du muligens med å filme seansen skapte utrygge rammer og fremprovoserte handlinger blant blitzerene (les drittungene) så kan du komme i klammeri.

Ikke med mindre du ikke følger de pålegg som gis av politiet. Så lenge du følger lovlige pålegg er det vanskelig å se hvordan filming skal føre til klammeri. Med mindre du er så pågående at du forstyrrer politiet i deres tjeneste rent fysisk, og da er det fordi du er nær dem, ikke fordi du filmer.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Her kommer et annet dilemma:

Hva om filmingen gjør at blitseren blir villere og at filmingen på den måten gjør at politiets oppgave blir vanskeligere, har man da lov å filme dersom politiet ber om at det ikke gjøres?

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Hva om filmingen gjør at blitseren blir villere og at filmingen på den måten gjør at politiets oppgave blir vanskeligere, har man da lov å filme dersom politiet ber om at det ikke gjøres?

Ser ikke at dette er noe dilemma. Hvis man blir klar over at ens blitzbruk virker forstyrrende, ja da forstyrrer man!

Lenke til kommentar

Ser ikke at dette er noe dilemma. Hvis man blir klar over at ens blitzbruk virker forstyrrende, ja da forstyrrer man!

nå tenkjer jeg som blitser ikke i form av lys, men i form av en fra blitz miljøet: http://no.wikipedia.org/wiki/Blitz

Lenke til kommentar

@Priim - Selve hendelsen idag var ingen sak i det hele tatt. Politiet var veldig hyggelig og var kun en av politibetjentene som i det hele tatt fikk med seg at jeg var der virket det som.

Og selv om de i "praksis" måtte mene at jeg skulle forsvinne så får de heller neste gang spørre om jeg ikke kan gå en annen plass. Jeg er ingen kranglefant og respektere politiet i sin helhet. Faktisk er den eneste gangen jeg noensinne har hatt noen særlig interaksjon en politimann noen år tilbake da jeg jobbet som skoleassistent og var på skoletur med noen mindre barn. Vi stod i et lyskryss og en uniformert politimann skulle til å gå på rødt (Det var da ingen biler å se til hverken høyre eller venstre) Jeg tok da forsiktig tak i armen på politimannen og sa lavt at han var en rollefigur for barna hvor han da smilte og ventet på grønt lys med barna.

@SImon - Men da virker det som jeg ikke er helt på bærtur. Jeg har full forståelse for at hvis folk stiller seg i tett sirkel rundt på byen og filmer samt kommer med tilrop så blir det fort problematisk :)

@Evelen - Det er et veldig godt spørsmål. Selv ville jeg ha avsluttet filmingen på dette tidspunktet. Du må vel slutte å filme hvis politiet ber om det. Jeg tror at litt skjønn gjør at man kommer veldig langt i disse sakene.

Endret av Potestas
Lenke til kommentar

Jeg ville i din situasjon TS gjort som du, trukket meg tilbake. Ved forespørsel om å slette filmen (som de kan be om, men ikke forlange) hadde jeg sagt nei. Det er selvfølgelig mange måter å si nei på, jeg mistenker at det beste svaret ville vært "Nei, jeg syntes dere taklet situasjonen pent og jeg vil beholde klippet, men jeg har ingen planer om å publisere det".

Resten har du vel fått gode svar på allerede.

Lenke til kommentar

Det skal forøvrig nevnes at 'bitz' er det tyske ordet for 'blits', som det staves i Norge.

Selv om din filming eller fotografering opprører eller opphisser den som pågripes har jeg vanskelig for å tro at det vil kunne regnes som å hindre offentlig tjenestemann. Det er klart du bør ta hensyn til slikt, men det er i seg selv ikke straffbart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...