Vlum Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg har nå studert på Danielsen Intensivgymnas for å oppnå studiekompetanse for så og forsette enten på UiB eller HiB. Jeg har tidligere utdanning og fagbrev innen billakkering, og jobbet med dette i ca 5 år før jeg begynte på intensivgymnas. Nå er jeg ferdig med siste eksamen, og har fått meg en jobb på Rimi, men jobber ikke så ofte, som resulterer i litt lite inntekt. Jeg fikk høre fra en venn av meg at jeg kunne få dagpenger hos Nav på grunn av intekten fra Rimi ikke klare å dekke opp fra det jeg hadde opptjent i fjord. Spørsmålet er egentlig om jeg har grunnlag for Dagpenger samtidig som jeg jobber på Rimi visst jeg får bevis fra skolen at jeg har studert et år og har bestått? Og visst, hvordan jeg skal legge frem og forsvare saken og grunnlaget mitt slik at det ikke blir noen komplikasjoner? Takk for svar! Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er et krav om at du har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent for å få dagpenger. Skole/studier er ikke arbeidstid. Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hvor mye tjener du per mnd i jobben du har nå? Husk på at dagpengene er fellesskapets penger, som man kun skal benytte seg av om dersom man ikke har nok til en rimelig husleie, mat og det som er helt grunnleggende for å klare seg. Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Dagpenger er en rettighet man har dersom arbeidstiden blir redusert. Denne rettigheten er uavhengig av om personen "har nok til en rimelig husleie, mat og det som er helt grunnleggende for å klare seg". Dagpenger er overhodet ikke behovsprøvd. 2 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Det er godt mulig du har krav på økonomisk hjelp, men i din situasjon er det ikke dagpenger du skal ha. Ta heller kontakt med Nav-kontoret ditt og legg frem saken enn å få griller i hodet av hva vi sier. Lenke til kommentar
Vlum Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Takk for svar folkens! Jeg skal legge det frem for en saksbehandler. Problemet er at jeg får får nok til husleien av jobben, men det er litt lite til overs etterpå. Trenger bare den lille ekstra hjelpen til skolen begynner igjen, som er ca 2 måneder. Skal høre med dem! Kan poste det saksbehandler kom frem til Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Dagpenger er en rettighet man har dersom arbeidstiden blir redusert. Denne rettigheten er uavhengig av om personen "har nok til en rimelig husleie, mat og det som er helt grunnleggende for å klare seg". Dagpenger er overhodet ikke behovsprøvd. Det handler om å klare seg selv så langt det lar seg gjøre, helt uavhengig av lover og regler på området. Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Dagpenger er en rettighet man har dersom arbeidstiden blir redusert. Denne rettigheten er uavhengig av om personen "har nok til en rimelig husleie, mat og det som er helt grunnleggende for å klare seg". Dagpenger er overhodet ikke behovsprøvd. Det handler om å klare seg selv så langt det lar seg gjøre, helt uavhengig av lover og regler på området. Faktisk ikke... hvis arbeidstiden min blir ufrivillig redusert slik at jeg ikke har nok fortløpende inntekt til å klare meg selv så skal jeg ha dagpenger så lenge kravene er oppfylt. Da kjelper det ikke om jeg har en million på konto. Det er faktisk en rettighet og ett gode jeg opparbeider meg ved selv å betale skatt... 1 Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Dagpenger er en rettighet man har dersom arbeidstiden blir redusert. Denne rettigheten er uavhengig av om personen "har nok til en rimelig husleie, mat og det som er helt grunnleggende for å klare seg". Dagpenger er overhodet ikke behovsprøvd. Det handler om å klare seg selv så langt det lar seg gjøre, helt uavhengig av lover og regler på området. Faktisk ikke... hvis arbeidstiden min blir ufrivillig redusert slik at jeg ikke har nok fortløpende inntekt til å klare meg selv så skal jeg ha dagpenger så lenge kravene er oppfylt. Da kjelper det ikke om jeg har en million på konto. Det er faktisk en rettighet og ett gode jeg opparbeider meg ved selv å betale skatt... Tror ikke du leste hva jeg skrev. Hvis man ikke kan klare seg selv så må man ty til fellesskapets penger, ellers ikke. Hvis man f.eks. bor alene og ikke har lån, forsikringer osv av betydning kan man fint leve av 10k/mnd. Har man en million på konto, så har man anstendighet til å leve på disse pengene inntil arbeidssituasjonen bedres. Kan kanskje avhenge litt av situasjonen, men "normalt" burde man kunne ta av oppsparte midler. Endret 16. juni 2014 av oscrue10 Lenke til kommentar
hean Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Tror ikke du leste hva jeg skrev. Hvis man ikke kan klare seg selv så må man ty til fellesskapets penger, ellers ikke. Hvis man f.eks. bor alene og ikke har lån, forsikringer osv av betydning kan man fint leve av 10k/mnd. Har man en million på konto, så har man anstendighet til å leve på disse pengene inntil arbeidssituasjonen bedres. Kan kanskje avhenge litt av situasjonen, men "normalt" burde man kunne ta av oppsparte midler. Tror ikke du leste hva jeg skrev... om man har millioner på konto eller om man har vunnet 20 000 kr i måneden i 20 år på FLAX skal man ta i mot dagpenger med god samvittighet så lenge man har rettmessig krav på de. Dette har ingenting med anstendighet å gjøre!!!! Endret 18. juni 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
oscrue10 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Tror ikke du leste hva jeg skrev... om man har millioner på konto eller om man har vunnet 20 000 kr i måneden i 20 år på FLAX skal man ta i mot dagpenger med god samvittighet så lenge man har rettmessig krav på de. Dette har ingenting med anstendighet å gjøre!!!! Det var dette som jeg allerede hadde dekket, derfor jeg sa at du ikke hadde lest det jeg skrev. Får bare være uenige angående anstendighet. Endret 18. juni 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
MoonLight Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 (endret) Det var dette som jeg allerede hadde dekket, derfor jeg sa at du ikke hadde lest det jeg skrev. Får bare være uenige angående anstendighet. Om du vinner penger eller har oppsparte penger på sparekonto så får du ikke noe fra nav. De skal ha all info fra dine konti, og har du oppsparte penger så må du bruke dem. Endret 18. juni 2014 av Herr Brun Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Dagpenger får du så lenge du oppfyller kravet til denne støtten og den er ikke avhengig av oppspare midler, formue, etc, du skiller nok mellom dagpenger og sosialstøtte... 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 18. juni 2014 Del Skrevet 18. juni 2014 Det var dette som jeg allerede hadde dekket, derfor jeg sa at du ikke hadde lest det jeg skrev. Får bare være uenige angående anstendighet. Om du vinner penger eller har oppsparte penger på sparekonto så får du ikke noe fra nav. De skal ha all info fra dine konti, og har du oppsparte penger så må du bruke dem. Tull. Det gjelder sosialstønad, ikke ytelser fra folketrygden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå