Gå til innhold

Får ikke lov til å kreve TV-lisens for nettbrett og PC-er

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel, seerne betaler jo for det uansett. Kostnaden med og uten reklame er nok ganske lik. Enten betaler folk via egen avgift, via skatteseddelen eller via høye produktpriser som går til å dekke tv-reklamene. Personlig mener jeg skatteseddelen er den ordningen som fordeler kostnadene mest rettferdig. For eksempel at folk med lav lønn og lavt forbruk betaler mindre gjennom skatter og avgifter enn de med høy lønn og høyt forbruk. En bonus er at folk slipper reklame. Reklame gjør bare tv-tittingen mindre effektiv. Man bruker lengre tid på å se det samme tv-innholdet. Så, vil man passivisere befolkningen ved å ha de mer forran tv-en eller aktivisere ved å frigi noe av folks fritid?

Lisens for å eie tv-apparater er en elendig kostnadsfordeling og innbyr til både tyvtitting og et kostbart kontrollregime som igjen har vist seg å misbruke sin makt. På sikt vil lisensmodellen dø ut. Det eneste fornuftige er å flytte NRK over på statsbudsjettet, i sunn konkurranse med andre poster under kulturdepartementet.

TV-lisens er noe som tilhører et kommunistregime og hører på ingen måte hjemme i et demoktratisk samfunn.

Når noe skal finansieres av staten så må det være i statens og/eller allmenn interesse. Problemet med selskaper som NRK med sugerør rett inn i statskassen er at de stadig sløser bort mer og mer penger hvert eneste år. Derfor må en eventuell finansiering av staten begrenses til kun kulturformidling og undervisning, og alt av halvkommersielt innhold og annen høykultur må enten skilles ut i eget selskap eller legges ned.

Det eneste rettferdige er at folk betaler for det innholdet de vil ha.

Endret av efikkan
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det eneste rettferdige er at folk betaler for det innholdet de vil ha.

Man trenger faktisk ikke si noe mer. Setningen din opprummerer i ett nøtteskall hva som feiler NRK her i landet. Du skal betale, samme om du ser på den eller ei, og staten skal fortsette å kjøre sitt eget løp samme hva du synes om innholdet.

Dette er skammelig! I USA finnes det ingen- jeg understreker INGEN statlige kanaler, alt er kommerisielt, de har et helt enormt utvalg av alt som heter innhold og SAMTIDIG har de noe som heter "Public Access Television" som er den eneste skattefinansierte, men der er 100% av innholdet skapt av folket selv. Man kan rett og slett booke en time eller to og sende egen "hjemmelaget" sending. Her derimot er det etterkrigspolitikk i beste velgående og dette med folkets eget TV kan du bare glemme. Men betale skal du, samme pokkeren! Endret av nessuno
  • Liker 2
Lenke til kommentar

NRK har heldigvis mistet mye av kontrollen de engang hadde i og med at folk har fått tilgang til informasjon fra utenlandske kanaler og internett.

NRK kan heller bli en statskanal som gir informasjon om rikets tilstand og andre relevante nyheter og en eventuell lisens kan gå over skatteseddelen. Det blir ikke stort pr. hode for en slik kanal.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det lit for mange kommenterer her til at jeg orker å lese alle.
Men jeg har jo nonen meninger jeg også

hvis man ser på alle kanalen som er tilgjengelig på et standart oppsett.
Hvor mange timer tv i døgnet har man tilgjengelig
jeg har ca 40 kaneler hvis man ikke tar med lokale sendinger som bare sender noen timer hver dag

Da her man 40 x 24 = 960 imer med tv for hvert døgn
Hvordan skal man da få tid til alt sammen
riktignok er mye repriser fra tidligere på dagen eller fra andre dager.

Man velger det man vil se selv , det er det ikke staten skal bestemme.
men det er tydelig at prinsippet at man skal betel for mer en det man har bruk for som gjelder her.

et problem med å bake NRK refinansieringer inn en grunn pakke med tv kanaler er at da kan ikke NRK ta den prisen de har i dag

hvis man i dag betaler 379 kr på måned for en viss antall kanaler så bør ikke det øke med 229 kr , til 608 kr ( 38%) bare for at NRK skal få pengen sine.
at NRK noen gang vil komme som en frivillig tilleggspakke er nå heller tvilsomt

og om folk for tilgang til en basis utgave av NRK ( uten underholdning og nyheter ) tror der at man vil betale 230 kr pr måned for NRK sine kanaler i tillegg frivillig ( for de samme nyheten og den samme underholdningen andre har ) ?

Radio vil dog være tilgjengelig uten betaling

skulle det bli en skikkelig krise så er det nå helle tvilsom at dagens og fremtidens media-plattform , som NRK er med i vill holde. den vil bryte sammen ganske fort.

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

TV-lisens er noe som tilhører et kommunistregime og hører på ingen måte hjemme i et demoktratisk samfunn.

Så lenge et demokratisk valgt storting ikke har flertall for å avskaffe ordningen, tar du grundig feil.

Nei, det jeg snakker om er at mediekontroll og statsfinansierte medier er prinsippielt motstridende til demokrati og fri presse.

I dag er det dessverre ikke en debatt en gang om å avskaffe NRK, det må på plass før Stortinget kan stemme over det. Det er ingen tvil om at sittende regjering aldri ville innført noe som NRK i dag, men det betyr ikke at de er villig til å ta sjansen på å avskaffe det på dagen. Ethvert parti som tar til ordet for avskaffing tar en stor risiko når det ikke har vært en debatt ennå. At NRK er en stor og inflytelsesrik medieaktør gjør det ikke enklere. Dette er ikke det eneste temaet som politikere ikke våger å røre akkurat nå; ett annet og større tema er omfattende pensjonsreform som må komme de kommende tiårene, men ingen sider våger ta større grep fordi de er redd for populariteten sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med tanke på at NRK er noe av det dyreste nordmenn betaler for i form av mediabasert underholdning, ihvertfall i sammenligning med tjenester som Spotify og Netflix, samt at man blir tvunget til å betale for det på en helt idiotisk måte, så kunne jeg ikke vært mer uenig. Det er bedre å god konkurranse mellom frivillige tilbud, der NRK gjerne kan delta på et rettferdig grunnlag.

Problemet er at NRK ikke kan konkurrere med tilbydere som f.eks HBO eller netflix rett og slett fordi de har et mindre marked. NRK (og mange nordmenn) mener at det er politisk korrekt å produsere tv programmer både i nynorsk og samisk. Det koster like mye å produsere et tv program enten du har 200 mill seere eller ingen. så hvis NRK skal ta 100 kroner pr same som vil se et norskprodusert samisk tv program (f.eks nyhetene) i måneden da blir det et underskuddsprosjekt.

NRK har ca de samme utgifter som netflix men maks 5 mill seere mens netflix har flere hundre millioner betalende seere. Det blir et enkelt regnestykke.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ikke NRKs mandat å konkurrere med HBO og Netflix heller, men snarere utfylle de. For eksempel programmer med norsk språk og norske temaer. NRKs mandat må gjerne gjennomgås og spisses, men ikke fjernes helt. Da mister vi utfyllingen.

Lenke til kommentar

Problemet her er jo at mye av underholdningen til NRK er søppel .

endre programmer ( mange pålagte ) er av liten al men interesse.

eller så er mye det samme som konkurrentene.

Hvis poenget man NRK var utfylle tilbudet , ikke konkurrere mot så bør de endre filosofien sin kraftig.

Så lenge det er tvunget betaling ( får NRK og tv ) så bør folke har flere muligheter til å se programmene , ikke ofre andre og mere interessante programmer.

Dessverre så er det slik at de fleste må ty til Internett for få med seg programmene .

og da har man lisens diskusjonen gående igjen , for folke ser jo NRK gratis på nettet

Hvorfor kan man da ikke like god ta det som en egen post på statsbudsjettet , når de likevel sløser vekk penger på annet tull ?

Er det kun for å sysselsette noen sarte sjeler i mo i rana ?

Lenke til kommentar

Så lenge et demokratisk valgt storting ikke har flertall for å avskaffe ordningen, tar du grundig feil.

Nei, det jeg snakker om er at mediekontroll og statsfinansierte medier er prinsippielt motstridende til demokrati og fri presse.

I dag er det dessverre ikke en debatt en gang om å avskaffe NRK, det må på plass før Stortinget kan stemme over det. Det er ingen tvil om at sittende regjering aldri ville innført noe som NRK i dag, men det betyr ikke at de er villig til å ta sjansen på å avskaffe det på dagen. Ethvert parti som tar til ordet for avskaffing tar en stor risiko når det ikke har vært en debatt ennå. At NRK er en stor og inflytelsesrik medieaktør gjør det ikke enklere. Dette er ikke det eneste temaet som politikere ikke våger å røre akkurat nå; ett annet og større tema er omfattende pensjonsreform som må komme de kommende tiårene, men ingen sider våger ta større grep fordi de er redd for populariteten sin.

Høyre har fra tid til annen tatt til orde for å gjennomgå hvordan NRK driver i dag, og om de i en del tilfeller går utenfor sine mandater (noe jeg kan være enig i), men jeg kan ikke forestille meg at de ville være interessert i å avskaffe (eller ikke ha) en rikskringkaster. Å dra dette til at de ikke ville vært med på å innføre en statsfinansiert kringkaster gitt at den ikke hadde eksistert i dag blir rimelig søkt.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hva med en halv-seriøs diskusjon? Mas om "kommunistregime" medfører ingenting annet enn å framstå som useriøs eller ekstremt lite reflektert.

AtW

Hva med å forsøke å komme med noen gode argumenter for hvorfor alle må betale tusenvis av kroner i året for å finansiere NRK søppelet? Mas om at alle som er enige med Bjørn Rosengren er lite reflekterte medfører ingenting annet enn å framstå som useriøst eller ekstremt lite reflektert.

Lenke til kommentar

Hva med en halv-seriøs diskusjon? Mas om "kommunistregime" medfører ingenting annet enn å framstå som useriøs eller ekstremt lite reflektert.

AtW

Hva med å forsøke å komme med noen gode argumenter for hvorfor alle må betale tusenvis av kroner i året for å finansiere NRK søppelet? Mas om at alle som er enige med Bjørn Rosengren er lite reflekterte medfører ingenting annet enn å framstå som useriøst eller ekstremt lite reflektert.

Virker som du blander meg sammen med noen andre? innlegget ditt gir ikke så mye mening i konteksten av mine innlegg i denne tråden.

AtW

Lenke til kommentar

Konteksten av dine innlegg gir ikke så mye mening i denne tråden. Det meste er halvspydige kommentarer og åpenbare forsøk på å framstå som en slags moderat opinion.

Kanskje du samler innlegg til 50k?

Jeg prøver i hovedsak å være helspydig når det gjelder innlegg som tøver om at vi har ett kommunistregime her til lands, så sånn sett har jeg veil ikke lykkes så godt.

Ellers tror du du bør ta det på din egen kappe om du mener at jeg prøver å framstå som en opinion, eller prøver å "framstå som moderat", det er mine meninger, hverken mer eller mindre.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...