Gå til innhold

Får ikke lov til å kreve TV-lisens for nettbrett og PC-er

Anbefalte innlegg

Sammenligner du virkelig nrk med livreddende operasjoner? Og mener du virkelig at vedbrenning og strikking er lærerikt og viktig? Lisenspengene er et uholdbart sløseri. Jeg vil heller betale tilsvarende for å få et helsevesen som fungerer sånn at andre slipper helsekøer og korridoropphold, enn en lisens sånn at du skal få se norge rundt.

Eller vi kan bruke pengene på bredbåndsinfrastruktur som er bærekraftig i dag OG i morgen.

Jeg kan godt sammenligne med andre offentlige tjenester. For eksempel offentlig vann og kloakk hvis du liker den sammenligningen bedre. Det offentlige tilbyr et utall av tjenester. Det er bare å velge å vrake hvilke du vil sammenligne med. Forøvrig synes jeg ikke livreddende operasjoner er helt fjernt å sammenligne med. I USA er det for eksempel en fullstendig kommersiell tjeneste a la betal-tv kanaler.

Nei, jeg mener ikke vedbrenning og strikking er lærerikt og viktig. Vennligst slutt å insinuer at jeg mener det. Jeg mener NRK bør slankes på mange områder og spisse sin statlige profil og slutte å sende kommersielt møl som bare går i strupen på de kommersielle kanalene.

Husk at i dag betaler folk for begge deler. Både for NRK og nedkorting av helsekøer og færre korridorplasser. Folk betaler også for svinedyr og elendig ta-med automatkaffe. Kanskje vi burde forby sånne automater i stedet for og heller hatt kutt-helsekøer -automater plassert rundt om kring? :p Poenget mitt er at det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Kanskje flere også. Staten har og bør ha veldig mange flere oppgaver enn hjerteoperasjoner. Deriblant NRK som i dag er statlig og som bør fortsette å være det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lisens på skatten vil fortsatt være urettferdig for de som verken bruker NRK sine produkter eller har RiksTV. Hvorfor skal jeg betale for naboens Tv-vaner når jeg bruker tven som skjerm?

Poenget er vel om Norge i sin helhet vil ha riksdekkende sendinger. Hvis så, da bør alle betale likt uavhengig om de bruker det eller ikke. Det er mye Norge vil ha, f.eks sykehus der man får behandling uten at det koster skjorta. Der betaler vi også - uavhengig om man bruker tilbudet eller ei.

Men man må stille krav til effektivitet. En kanal for TV og radio, resten må de dekke selv.

Lenke til kommentar

Sammenligner du virkelig nrk med livreddende operasjoner? Og mener du virkelig at vedbrenning og strikking er lærerikt og viktig? Lisenspengene er et uholdbart sløseri. Jeg vil heller betale tilsvarende for å få et helsevesen som fungerer sånn at andre slipper helsekøer og korridoropphold, enn en lisens sånn at du skal få se norge rundt.

Eller vi kan bruke pengene på bredbåndsinfrastruktur som er bærekraftig i dag OG i morgen.

Jeg kan godt sammenligne med andre offentlige tjenester. For eksempel offentlig vann og kloakk hvis du liker den sammenligningen bedre. Det offentlige tilbyr et utall av tjenester. Det er bare å velge å vrake hvilke du vil sammenligne med. Forøvrig synes jeg ikke livreddende operasjoner er helt fjernt å sammenligne med. I USA er det for eksempel en fullstendig kommersiell tjeneste a la betal-tv kanaler.

Nei, jeg mener ikke vedbrenning og strikking er lærerikt og viktig. Vennligst slutt å insinuer at jeg mener det. Jeg mener NRK bør slankes på mange områder og spisse sin statlige profil og slutte å sende kommersielt møl som bare går i strupen på de kommersielle kanalene.

Husk at i dag betaler folk for begge deler. Både for NRK og nedkorting av helsekøer og færre korridorplasser. Folk betaler også for svinedyr og elendig ta-med automatkaffe. Kanskje vi burde forby sånne automater i stedet for og heller hatt kutt-helsekøer -automater plassert rundt om kring? :p Poenget mitt er at det går an å ha to tanker i hodet på en gang. Kanskje flere også. Staten har og bør ha veldig mange flere oppgaver enn hjerteoperasjoner. Deriblant NRK som i dag er statlig og som bør fortsette å være det.

Du kan ikke sammenligne disse tingene. Helsevesen, vann og kloakk er livsviktige tjenester vi trenger for å overleve. Og hvor mange dør i usa fordi de ikke har råd til selv de simpleste inngrepene?

Tv er luksus, og man velger luksus. Kaffe er luksus.

Lenke til kommentar

Offentlig vann og kloakk betaler man jo bare for om man er tilkoblet, til en viss grad det samme med bilavgifter. Jeg er tilbøyelig til å være enig at det burde være dekt over skatteseddelen, men det er tross alt ikke unikt å dekke mindre viktige og mere frivillige tjenester på basis av bruk, og ikke bare skatt. Sånn sett er det ikke helt vilt å dekke lisens via en avgift, dessuten så er det til min gunst :)

AtW

Tv er luksus, og man velger luksus.

Nei, TV blir til og med dekt av NAV hvis man har dårlig råd. Det faller innunder nødvendighet i dagens samfunn.

Det er det ikke, bare fordi man har noen tøvete regler rundt det gjør det ikke til en nødvendighet, og det blir mindre og mindre nødvendig.

AtW

• Liker 1
Lenke til kommentar

NRK bør privatiseres og ALL støtte til massemediene avskaffes. Må være måte på, året er 2014 og mediene og spesielt NRK lever i en subsidieboble. Temmelig lei denne kommunismen nå.

Kunne ikke vært mer enig.

Og angående det andre sludderet som enkelte kommer med i denne tråden:

"Statens talerør" - arbeiderpartiets propaganda-apparat.

"Flotte og fine programmer om debatter og samfunn" - kan fint serveres av private aktører, DERSOM det er et marked for det. Kanskje det norske folk er drittlei av johnas gahr støre og NRK snart er de eneste som gidder vise trynet hans på skjermen?

TV, og annen underholdning, så vel som tjenesteyting av alle typer bør utelukkende utføres av private aktører, da dette ALLTID er den mest kostnadseffektive metoden å gjøre ting på.

Lenke til kommentar

Det er det ikke, bare fordi man har noen tøvete regler rundt det gjør det ikke til en nødvendighet, og det blir mindre og mindre nødvendig.

Pr idag er det nå definert som det uansett hva jeg og du mener om det. Man kan også diskutere andre nødvendigheter, men reglene er nå slik de er pr idag.

Nå er det dine og mine meninger vi snakker om i tråden, som sagt, TV er ingen nødvendighet, uansett hvordan det er definert eller ikke, her snakker vi stort sett om hvordan det burde ha vært, ikke hvordan det er.

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

TV, og annen underholdning, så vel som tjenesteyting av alle typer bør utelukkende utføres av private aktører, da dette ALLTID er den mest kostnadseffektive metoden å gjøre ting på.

For noe tøv, hvem var det som snakket om propaganda?

AtW

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det dine og mine meninger vi snakker om i tråden, som sagt, TV er ingen nødvendighet, uansett hvordan det er definert eller ikke, her snakker vi stort sett om hvordan det burde ha vært, ikke hvordan det er.

Mine meninger på om det er luksus eller ei, har ikke kommet fram her.

Jeg snakket om hvordan det er

Du har tidligere i tråden i høyeste grad (som alle andre) diskutert hvordan det bør være, det er også det eneste meningsfyllte, "alle" vet hvordan situasjonen er i dag.

AtW

Lenke til kommentar

Ser at noen her er såpass mentalt umodne at de synes staten skal sørge for alt fra bleieskifte til oppdragelse til massemediene.

1) Det finnes ingen grunn hvorfor NRK skal ikke være privat, eller i det aller minste konkurrere med andre TV kanaler som et privat mediehus, dvs mot betaling *hvis man vil ha tjenesten*

2) Vi lever i år 2014, og per definisjon har staten monopol på kringkasting. Nei jeg er ikke ute å kjører, de har den mest berømte rekken med TV kanaler, de "mest pålitelige" (bææææ!) nyhetene, som "alle" må ha (atter en gang bæææææææ!). Dette gir NRK en urettferdig markedsposisjon, stikk i strid med hele konseptet til et fritt marked. At andre aktører ikke har "samme kvaliteten" har en direkte årsak i at NRK kan lage hva de vil og hvordan de vil, og har et etablert seertall som har aldri hatte noen alternativer til NRK, pga man nytter ikke å konkurrete mot et statlig vernet subsidiert nettverk.

Om TV er "luksus" eller ei, hører ikke til i denne diskusjonen. Vi lever i et temmelig velstående land og man kan ikke definere noe som alle har for "luksus". Det var det kanskje i 1960 men ikke idag. Alle har bil, mobil, TV, egen kaffemaskin etc. Hvis ikke alle så i det minste de aller fleste. Hva og hvordan man bruker egne penger på skal forresten de aller fleste ikke stikke nesen sin i, for så lenge vi lever i et fritt land så er det kardemommebyloven som gjelder, og det siste man trenger er en Marxistisk gjennomgang av "bortskjemte borgeoisiske goder".

NRK er enkelt og greit monopol, statens propagandakanal, og atter en finansiell melkeku på lik linje med overbetale bomprosjekter, nettleie etc. Å forsvare dette er å forsvare økonomisk uansvarlighet og innskreking av både markedets friheter og personlige friheter med å velge selv hva man skal ha og hvem skal stå for tjenesten.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Tv er luksus, og man velger luksus.

Nei, TV blir til og med dekt av NAV hvis man har dårlig råd. Det faller innunder nødvendighet i dagens samfunn.
Feil. Tilgang til nyheter er ansett som en nødvendighet i Norge. TV, radio, aviser og internett faller under dette. velg en.
Lenke til kommentar

Feil. Tilgang til nyheter er ansett som en nødvendighet i Norge. TV, radio, aviser og internett faller under dette. velg en.

Jepp, men her var det kun snakk om TV, så da er det under nødvendighet og ikke luksus.

Det er samme logikk som at sjokolade er en nødvendighet, fordi man overlever ikke uten mat. Bare fordi man snakker om sjokolade, så forsvinner ikke eksistensen av andre matvarer.

AtW

Lenke til kommentar

Holy crap, thank god..

Bra man ikke må betale tv lisens i sverige, Får bare håpe at det samme skjer i norge... Nrk mafiaen er desverre ganske sterk her, å siden dem vet hva som skjedde i sverige, så vil dem nok legge ordlyden forskjellig i norge for å få alle til å betale lisens.

Lenke til kommentar

Jepp, men her var det kun snakk om TV, så da er det under nødvendighet og ikke luksus.
od der meldte du deg ut av diskusjonen.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...