kathir28 Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 17.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Endret 16. juni 2014 av kathir28 1 Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? Endret 16. juni 2014 av t0nje Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Endret 16. juni 2014 av kathir28 Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Har du kontroll på pensum? Hvilken lærebok har dere/nettsted til denne. Jeg vet ikke hvor mye dere skal kunne i og med at dette er 8.kl pensum og det er sju år siden jeg hadde dette men skal gi det et forsøk Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Har du kontroll på pensum? Hvilken lærebok har dere/nettsted til denne. Jeg vet ikke hvor mye dere skal kunne i og med at dette er 8.kl pensum og det er sju år siden jeg hadde dette men skal gi det et forsøk Hei! desverre vet jeg ikke pensumen, men vi bruker horisonter (http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/RLE/Horisonter-8) Endret 16. juni 2014 av kathir28 Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Har du kontroll på pensum? Hvilken lærebok har dere/nettsted til denne. Jeg vet ikke hvor mye dere skal kunne i og med at dette er 8.kl pensum og det er sju år siden jeg hadde dette men skal gi det et forsøk Hei! desverre vet jeg ikke pensumen, men vi bruker horisonter (http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/RLE/Horisonter-8) Hvorfor kan du ikke pensum? Dere har jo trossalt hatt dette hele året. I hvert fall, hvis jeg skal kunne hjelpe deg må du henge i å lese om jødedommen slik at du vet hva du kan trekke frem og fremføre og deretter islam. Lenke til kommentar
covah Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Er det virkelig verdt å "hjelp" folk som ikke har fjerneste anelse om hva de engang trenger hjelp til? Som forventer å få alt servert med teskje slik at man "redder" seg selv fra idiotien man har drevet med gjennom et helt skoleår? Kunne ikke ha falt meg inn... Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 16. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juni 2014 (endret) Er det virkelig verdt å "hjelp" folk som ikke har fjerneste anelse om hva de engang trenger hjelp til? Som forventer å få alt servert med teskje slik at man "redder" seg selv fra idiotien man har drevet med gjennom et helt skoleår? Kunne ikke ha falt meg inn... Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Har du kontroll på pensum? Hvilken lærebok har dere/nettsted til denne. Jeg vet ikke hvor mye dere skal kunne i og med at dette er 8.kl pensum og det er sju år siden jeg hadde dette men skal gi det et forsøk Hei! desverre vet jeg ikke pensumen, men vi bruker horisonter (http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/RLE/Horisonter-8) Hvorfor kan du ikke pensum? Dere har jo trossalt hatt dette hele året. I hvert fall, hvis jeg skal kunne hjelpe deg må du henge i å lese om jødedommen slik at du vet hva du kan trekke frem og fremføre og deretter islam Jeg tror jeg har misforstått litt om pensum. Kunne du gi meg noen eksempler? På skolen har vi snakket om: hvordan det er å være jøde, Abraham, synagogen. historie (f.eks år 70 da templet ble ødelagt av romerne), kosher, sabbaten, retninger(ortodokse osv.), jødisk musikk, holocaust, Jeg hadde tenkt på å snakke om: først litt om jødedommen(tilhengere, hvor det oppsto osv..), Toraen, jødiske spiseregler, viktige hendelser i jødenes historie, synagogen og jødeforfølgelsen Endret 16. juni 2014 av kathir28 Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Er det virkelig verdt å "hjelp" folk som ikke har fjerneste anelse om hva de engang trenger hjelp til? Som forventer å få alt servert med teskje slik at man "redder" seg selv fra idiotien man har drevet med gjennom et helt skoleår? Kunne ikke ha falt meg inn... Ikke i det hele tatt, jeg gidder ikke mer for det var som jeg antok. Å servere oppgaven på sølvfat det gidder jeg ikke. Har bedre å ta meg til Lenke til kommentar
t0nje Skrevet 16. juni 2014 Del Skrevet 16. juni 2014 Er det virkelig verdt å "hjelp" folk som ikke har fjerneste anelse om hva de engang trenger hjelp til? Som forventer å få alt servert med teskje slik at man "redder" seg selv fra idiotien man har drevet med gjennom et helt skoleår? Kunne ikke ha falt meg inn... Hei! Jeg skal ha prøve muntlig imorgen, tirsdag 16.06. Hva ville dere skrevet som hovedemner på en muntlig prøve som varer 10min? og jeg trenger litt hjelp TIL forskjeller mellom islam og jødedom. ut dyp dere gjerne på litt historie. det haster! Tusen takk for all hjelp! Regner med du mener tirsdag 17.06? Ja (imorgen), min feil Hvordan lyder problemstillingen din? Bare forskjeller mellom islam og jødedom eller har du fått beskjed om noe mer spesifikke tema du skal ha med? på oppgavenarket står det 2 oppgaver. den første oppgaven står at jeg skal snakke om jødedommen(den viktigste oppgaven) på den andre oppgaven står det- forskjeller mellom islam og jødedommen hele greia skal vare i 10 min Har du kontroll på pensum? Hvilken lærebok har dere/nettsted til denne. Jeg vet ikke hvor mye dere skal kunne i og med at dette er 8.kl pensum og det er sju år siden jeg hadde dette men skal gi det et forsøk Hei! desverre vet jeg ikke pensumen, men vi bruker horisonter (http://www.gyldendal.no/Grunnskole/8-10/RLE/Horisonter-8) Hvorfor kan du ikke pensum? Dere har jo trossalt hatt dette hele året. I hvert fall, hvis jeg skal kunne hjelpe deg må du henge i å lese om jødedommen slik at du vet hva du kan trekke frem og fremføre og deretter islam Jeg tror jeg har misforstått litt om pensum. Kunne du gi meg noen eksempler? På skolen har vi snakket om: hvordan det er å være jøde, Abraham, synagogen. historie (f.eks år 70 da templet ble ødelagt av romerne), kosher, sabbaten, retninger(ortodokse osv.), jødisk musikk, holocaust, Jeg hadde tenkt på å snakke om: først litt om jødedommen(tilhengere, hvor det oppsto osv..), Toraen, jødiske spiseregler, viktige hendelser i jødenes historie, synagogen og jødeforfølgelsen Les boka de, der er det haugevis av eksempler. Lenke til kommentar
oslojenta98 Skrevet 17. juni 2014 Del Skrevet 17. juni 2014 Noen likheter mellom Jødedommen og Islam er jo at begge tror på en gud som skapte verden og mennesekene ( monoteistiske religion). De oppstod begge i midtøsten og Jerusalem har vært et viktig sted for både Islam og jødedommen. Omskjæring, ulike regler (Halal/Haram og kosher), jøder og muslimer må også vende ansiktet i retningen til mekka (muslimer) og jerusalem (jøder), er andre likheter. Ibrahim er muslimenes stamfar, men er egentlig Abraham, altså den samme som jødenes.Begge fikk åpenbaring gjennom en profet. Det finnes flere muslimer i Norge og verden enn det gjør av jøder. Synagogen er hellig for jøder, mens moskee for muslimer. Jødedommen har i tillegg flere hellige bøker enn det Islam har. Mange forskjellige ritualer også... Du kan lese mer om det her: http://prezi.com/pry2ooh8t56b/jdedom-og-islam/... og du bør skjekke opp noen av faktaene Lenke til kommentar
kathir28 Skrevet 17. juni 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juni 2014 Noen likheter mellom Jødedommen og Islam er jo at begge tror på en gud som skapte verden og mennesekene ( monoteistiske religion). De oppstod begge i midtøsten og Jerusalem har vært et viktig sted for både Islam og jødedommen. Omskjæring, ulike regler (Halal/Haram og kosher), jøder og muslimer må også vende ansiktet i retningen til mekka (muslimer) og jerusalem (jøder), er andre likheter. Ibrahim er muslimenes stamfar, men er egentlig Abraham, altså den samme som jødenes.Begge fikk åpenbaring gjennom en profet. Det finnes flere muslimer i Norge og verden enn det gjør av jøder. Synagogen er hellig for jøder, mens moskee for muslimer. Jødedommen har i tillegg flere hellige bøker enn det Islam har. Mange forskjellige ritualer også... Du kan lese mer om det her: http://prezi.com/pry2ooh8t56b/jdedom-og-islam/... og du bør skjekke opp noen av faktaene tusen takk for hjelpen , det hjalp mye ! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå