Gå til innhold

Stortinget opphever foreldelsesfristen

Foreldelsesfristen blir fjernet  

26 stemmer

1. 1. Er det riktig å oppheve foreldelsesfristen?

• Ja
      14
    • Nei
      10
    • Ingen formening/vet ikke
      2

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så du mener det er bedre at mordere går frie selv om det er flere år siden de har begått drap?

Jeg vil si ja, det er mulig at det er bedre at mordere går fri.

Det er trukket frem flere gode argumenter i tråden:

1. Justismord der morderen står frem etter 25 år slik at den uskyldige slipper ut/blir renvasket.

2. Sannheten. Pårørende får svar på sine spørsmål om morderen står frem. Dette kan være vel så viktig for dem som å se vedkommende i fengsel.

3. Uskyldige som har vært mistenkt eller tiltalt får en endelig dato for når de er ferdige med saken.

4. Selv om ingenting kommer frem så kan en endelig dato hjelpe pårørende å innse at slaget er tapt og gå videre i livet.

Frekvensen av disse ulike scenarioene er avgjørende for meg. Derfor jeg stilte spørsmålet hvor ofte nye bevis har dukket opp så lenge etterpå. Er spørsmålet ditt i det hele tatt et praktisk problem, eller bare et teoretisk?

Endret av EternalSunshine
Lenke til kommentar

Det ville virke preventivt?

Tja, tror du virkelig at folk har så lang tidshorisont når de begår en forbrytelse at de tenker at "om 25 år er den foreldet, så da tar jeg sjansen"?

Min synsing om foreldelsesfrist er nettopp det, synsing. Mage følelsen sier at f. er feil.

Fair nok. Min sier at det ikke spiller noe rolle for hverken det preventive aspektet eller (som nevnt tidligere) gjentagelsefare.

Geir :)

Lenke til kommentar

Det ville virke preventivt?

Tja, tror du virkelig at folk har så lang tidshorisont når de begår en forbrytelse at de tenker at "om 25 år er den foreldet, så da tar jeg sjansen"?

Jeg tror faktisk det, i hvertfall for politikere, og gjør det ikke det så kan det hjelpe til å eliminere de med "svin på skogen".

Jeg ser på triksing med medlemstall som eksempel. Det virker på meg som om, har svindel falt for foreldelsesfristen så har liksom ikke svindel skjedd.

At det ikke kan straffeforfølges er en ting, men det er ikke ensbetydende med at uærlighet ikke fant sted.

Lenke til kommentar

Foreldelsesfrister hører med til et sivilisert samfunn. Sjekk bakgrunnen for at vi har foreldelsesfrister i straffeloven. Det er blant annet et signal om at en dag må man sette strek over det som har vært. I motsatt ende finnes samfunn hvor man forfølger forbrytelser i generasjoner. Det finnes parodiske eksempler også i vår del av verden. Jødenes evige forfølgelse av forbrytere fra krigen kan tjene som eksempel. For øvrig i strid med deres egen religiøse lov som gir fanger fri hvert jubelår:

Og I skal holde det femtiende år hellig og utrope frihet i landet for alle dem som bor der; det skal være et jubelår for eder, og I skal komme tilbake, enhver til sin eiendom og enhver til sin slekt.

.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis en sak ikke blir løst i løpet av 25 år har jeg ikke noe problem med at saken legges død, ser ikke at det er mange saker som vil bli løst etter det og de få som vil skje er jeg villig til at ofres for de positive effektene.

Som positive effekter ser jeg at anklagete vet at saken er ute av verden, offerets nærmeste vil få en avslutting på saken og det offentlige trenger ikke ha mer utgifter med saken.

Jeg er uenig med fjerningen av foreldelsesfristen

Endret av Civilix
Lenke til kommentar

Foreldelsesfrister hører med til et sivilisert samfunn. Sjekk bakgrunnen for at vi har foreldelsesfrister i straffeloven. Det er blant annet et signal om at en dag må man sette strek over det som har vært. I motsatt ende finnes samfunn hvor man forfølger forbrytelser i generasjoner. Det finnes parodiske eksempler også i vår del av verden. Jødenes evige forfølgelse av forbrytere fra krigen kan tjene som eksempel. For øvrig i strid med deres egen religiøse lov som gir fanger fri hvert jubelår:

Og I skal holde det femtiende år hellig og utrope frihet i landet for alle dem som bor der; det skal være et jubelår for eder, og I skal komme tilbake, enhver til sin eiendom og enhver til sin slekt.

.

Det der var vel mest pjatt rundt vold mot kvinner (jeg sier pjatt, da vold mot menn forekommer i like stor grad, og at kjønnsspesifisering blir direkte diskriminerende- men det er kanskje noe som bør diskuteres andre steder). Forøvrig er ikke denne diskusjonen svart-hvit, det går fint an "å sette strek over ting som har skjedd" samtidig som man ikke har foreldelsesfrist. For eksempel kan et offer selv bestemme når vedkommende vil legge saken 100% bak seg, og da be om at saken skal bli definert som foreldet. Vil man ikke det er det naturlig at saken etter hvert legges i dvale inntil nye beviser dukker opp av det blå. Et annet poeng er at selv om samfunnet ikke trenger beskyttelse så er det et poeng i seg selv å faktisk å en dom - selv om det er påtaleunnlatelse som er enden på det hele. Da har man i det minste fakket forbryteren. Og: en økonomisk skade har sin verdi i kroner og øre selv om det har gått lang tid. Hvis noen stjeler et arvet smykke fra meg til en verdi av X kroner er det langt fra urimelig at tyven skal betale tilbake verdien av smykket dersom denne fakkes 25 år senere. Strengt tatt er det rett og rimelig at så skjer, og at vedkommende ikke kan gjemme seg bak foreldelsesfristen.

Lenke til kommentar

.

Bakgrunnen??? vi må være tilknyttet 2 forskjellige Internet!

På "mitt " nett er bakgrunnen: "Bakgrunnen for reglene om foreldelse er at man regner med at samfunnets behov for å straffe avtar etter hvert som tiden går, i tillegg er det knyttet praktiske problemer til det å skulle straffeforfølge et forhold som fant sted mange år tilbake i tid. "

Regne med at behovet for å straffe avtar:

Klart at faren for gjentagelse av et mord eller annen forbrytelse, utført i affekt, er minimal, men gjentagelse av forbrytelser knyttet til ens virkelige karakter (løgn, skjul av forbrytelse og gjennomføring av planlagt svindel) er ikke bare sannsynlige. De er beviselige.

At det er praktiske problemer med å etterforske gamle saker forstår jeg, men min "løsning" er å overføre bevisbyrden i et slikt tilfelle. I gamle saker bør det være den mistenktes ansvar å bevise sin uskyld.

Lenke til kommentar

At det er praktiske problemer med å etterforske gamle saker forstår jeg, men min "løsning" er å overføre bevisbyrden i et slikt tilfelle. I gamle saker bør det være den mistenktes ansvar å bevise sin uskyld.

Mener du det alvorlig? At hvis politi og påtalemyndighet aldri greier å få en mistenkt dømt, så kan de bare vente, så blir han nødt til å bevise sin uskyld?

Eller i en sak hvor man aldri var mistenkt i utgangspunktet, hvordan beviser man sin uskyld 25 år senere?

Hvis noen kom og sa at jeg hadde slått dem ned på gata i Oslo i 1989, hvordan i all verden skulle jeg kunne bevise at jeg ikke gjorde det? Jeg husker jo ikke selv hva jeg gjorde fra dag til dag den gangen. Trillet barnevogn antagelig, og jeg slo ikke ned folk på gata, det vet jeg, men hvordan beviser jeg det?

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...