Gå til innhold

Steam Home Streaming

Anbefalte innlegg

Om det er nokon som har prøvd dette? Eg prøvde det igår, fungerte veldig bra. Men gamingmaskina mi køyre på ein eldre athlon 2 quad core og sliter veldig ofte med slow encode/decode.

Eg enda opp med å streame frå laptoppen for å få best mogleg resultat. Den har bare ein Intel GPU, så oppløsninga i spel var ikkje meir enn 720p. Noko som gjor streaminga veldig uskarpt. Men responstida var bra og dette er absolutt ein veldig interessant teknologi for meg.

Men er det nokon som veit kva slags hardware eg trenger for å få hardware-akselerasjon på encoding/decoding? Er det dei siste modellane frå Nvidia eg trenger? Sitter på GTX 460 idag som eg synes helde godt enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan er ytelsen på gamingmaskinen i spillet på lik oppløsning/grafikk når du spiller via Steam Home streaming?

For maskinvareakselerasjon på sendersiden så ser det ut til at du trenger en kepler-basert GPU for Nvidia. Altså Geforce- 600 og 700-serien. Disse har støtte for H264 hardware Encoding.

For mottakersiden, så får du maskinvareakselerert dekoding av H264 fra og med Geforce 8000-serien (8år gammel), og fra og med HD2000-serien på AMD.

I og med at spillet rendres av sendersiden, så vil nok maskinvareakselerasjon av Encoder-delen være viktigst, som du selv er inne på.

Lenke til kommentar

Men det som eg ikkje forstår, laptoppen med Intel GPU er hosten, som sender til min GTX 460. Og den er den maskina med GTX 460 som sliter med decode performance. Altså ikkje laptoppen. Sånn som eg har lest, så støtter Steam Home Streaming idag bare hardware decoding/encoding på Intel GPU?

Lenke til kommentar

Men det som eg ikkje forstår, laptoppen med Intel GPU er hosten, som sender til min GTX 460. Og den er den maskina med GTX 460 som sliter med decode performance. Altså ikkje laptoppen. Sånn som eg har lest, så støtter Steam Home Streaming idag bare hardware decoding/encoding på Intel GPU?

1. Hvorfor vil du rendre spillet på en maskin med Intel CPU/GPU, og så sende det til en gaming-maskin?

2. Hvordan vet du at det er decodingen som gir deg dårlig ytelse? og ikke Encodingen? (eller det faktum at Intel GPUer rett og slett er elendige?)

3. Har du prøvd forskjellige spill? Prøvde på en maskin med GTX 480 for noen dager siden, og sendte det til HTPCen med Intel CPU/GPU. Gikk greit, men var bare 30 FPS pga begrensninger i spillet/kabelen. CPUen var dog bedre enn den du har, så maskinvarestøtte for encoding var kanskje ikke like stor flaskehals.

4. I følge det jeg kunne finne så har Kepler støtte for maskinvare-enkoding, noe som også er grunnen til at du kan bruke Nvidia Shield på kepler-skjermkort:

Summary:

For hardware decode, AMD/Nvidia graphic cards dating back to 2007ish

For hardware encode, Intel CPUs and AMD/Nvidia GPUs from 2012(ish) onwards.

The big caveat is how easily these are integrated into Steam IHS. As expected software support for the hardware encode/decode is good in Windows, reasonable in Mac and patchy in Linux (especially due to older graphic cards being kicked into "legacy" mode).

AMD H.264 Decode/Encode support
Decoding

Wikipedia knows all: Unified Video Decoder[en.wikipedia.org].

So, most Radeon HD 2000 (circa 2007) and beyond (but not the HD 2900 series) should support H.264 decode.

Encoding

It was surprisingly hard to find out when AMD added in H.264 hardware encoder support (I guess they're modest, and my GoogleFu is weak), but it turns out that it was the Radeo HD 7700 series and Catalyst 13.10 Beta. That's fairly recent, the beginning of 2012.

http://us.hardware.info/reviews/2609/8/amd-radeon-hd-7000-series-reviewed-video-encoder-and-gpgpu

AMD call it the Video Codec Engine in the AMD Radion HD 7700 specs[www.amd.com]

• Video Codec Engine (VCE)
    • Multi-stream hardware H.264 encoder
    • Full-fixed mode: 1080p @ 60 FPS encoding
    • Hybrid mode: Stream Processor-assisted encoding

Intel H.264 Decode/Encode support
Intel (not exactly known for video cards, but wanting to provide H.264 anyway) provides video decode/encode support via dedicated CPU hardware and their Intel Quick Sync Video[www.intel.com] system.

The Wikipedia page[en.wikipedia.org] seems a little more informative than the snazzy Intel site.

Encode

It looks like Sandy Bridge only supports encoding MPEG 2, but not H.264 (from Tom's Hardware review[www.tomshardware.com]

Tetrachrome did some tests[www.tetrachromesoftware.com] on HD 4000 (Ivy) vs HD 6000 (Haswell) H.264 encoding using Quick Sync, and found the Ivy encoding to be faster, but a little lower in quality than Haswell. They concluded that seeing as Ivy was very fast but quality was a bit iffy that it was a sensible tradeoff.

The question I have is whether there's a great advantage for streaming to have the hardware encoder on the graphics card. Does that allow streaming to skip a "Capture" phase? For game streaming purposes (as opposed to transcoding video files) is doing it via GPU better?

Nvidia H.264 Decode/Encode support
Decoding

Nvidia provides H.264 decoding via "PureVideo HD[en.wikipedia.org]", on what loosk to be everything from 2006 onwards.

Encoding

The GeForce 600 Series[en.wikipedia.org] (2012) introduced NVENC for hardware encoding of H.264. This is what is used by the Nvidia Shield and Shadowplay systems.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Prøvde å streame Dirt 3 fra min gaming rigg til til en maskin med dualcore og HD graphic å det fungerte supert.

Ble begrenset til 60Hz, men alt gikk på Ultra settings. Tenkte å kjøpe eget grafikkort til sønnen min sin PC, men ser ut som jeg slipper det nå :)

Kan man streame non Steam spill visst man legger spillet i Steam mappa?

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...