Gå til innhold

SAMLETEST: Dette er de ti beste smartmobilene akkurat nå

Anbefalte innlegg

Han oppsummerer det jo perfekt? Det han mener er best av iOS vs Android HAR INGEN BETYDNING. For hans oppfattelse og personlige preferanser har ingen betydning eller verdi for hva nestemann måtte mene og foretrekke. Han sier ikke at han foretrekker iOS over Android, eller andre veien da det har NULL verdi for deg og meg, vi må selv gjøre opp egne erfaringer og meninger om hva vi selv mener er best.

Og det er her du feiler totalt, for hvor jeg kan sitte her å akseptere og være inneforstått med at du foretrekker Android og skal få lov til det, så klarer jo du tilsynelatende ikke å akseptere og være inneforstått med at jeg kan like og foretrekke iOS. Det er kilden til hele problematikken hver gang du bokstaveligtalt angriper kommentarfeltet og diskusjonene her inne, du går inn med en fremstilling og forståelse at Android ER BEDRE enn iOS og at alle derfor MÅ VELGE Android når det er helt fundamentalt feil til å begynne med.

Begge plattformene er bygget opp forskjellig, de underbygge to helt forskjellige kjerneverdier og vil ha sine forskjellige grupper av brukere. Det å velge Android fremfor iOS er ikke noe mer riktig enn å velge iOS fremfor Android eller andre veien. De er begge to meget gode systemer med sine egne økosystemet som appellerer til forskjellige brukergrupper som foretrekker hvert sitt system av helt legitime grunner.

Du vil ha det til at Android på død og liv er bedre enn iOS, det er det ikke. iOS er heller ikke bedre enn Android, de har begge sine styrker og svakheter som vil være mer eller mindre viktigere for en bruker også er det opp til hver enkelt bruker selv og bestemme seg for og finne ut av hvilke av de to løsningene de foretrekker og vil investere i.

Og selvsagt så er applikasjonsopplevelsen helt essensiell for en plattform, det kan nok være at jeg vurderer den viktigere enn det du gjør, det er jo temmelig åpenbart ettersom et av mine hovedargumenter for å velge iOS er nettopp fordi applikasjoner er jevnt over bedre optimalisert, har langt større grad av kontinuitet og et mer raffinert og ja kald det gjerne "penere" utseende. Nå vet jeg ikke med deg, men 99% av tiden på en telefon bruker jeg faktisk i en app, så ja det er noe jeg ser på som superviktig og en helt essensiell del av opplevelsen.

Her viser du at du ikke leser alt jeg skriver. Jeg sier ikke at det er galt på måten han legger frem på hvordan han ser på begge OS'ene er osv. Det er det ingen som reagerer på.

Problemet er at det er mange som faktisk lurer på hva han faktisk foretrekker å bruke mellom iOS og Android som hoved OS. Altså på hvilket OS som blir mest brukt og hva grunnene til det er osv. Igjen, hadde jeg hatt en Nissan GT-R R35 og en Ferrari F430 og sammnenlignet dem, så hadde jeg som jeg sier tidligere fortalt på hva fordelene og ulempene med bilene er og samtidig forklare på hvorfor f.eks Nissan GT-R'en er min hovedbil som jeg bruker mest. Da ville jeg ha forklart grunnene på hva som gjør at jeg bruker den mere over Ferrari'en f.eks og på hvorfor Nissan GT-R'en er en bedre bil for meg da.

Dette klarer mange andre å gjøre om mange andre ting uten å lage noe problem ut av det. For som sagt, det han / jeg selv velger å bruke som hovedbil er fortsatt våres egne meninger som man kan snakke om.

Nei, jeg har ingen problemer med å godta at du liker iOS bedre enn Android. Problemet mange av dere dog har er at jeg har lagt frem mange kilder som viser hvordan iOS og Android fungerer på og har mange gode genuine grunner på hvorfor folk foretrekker Android over iOS i dag.

Når en video viser hvordan iOS fungerer, så er det slik iOS fungerer så lenge iOS ikke kan brukes på andre måter. Er det feil bare fordi noen ser på det som fælt at noen klarer å argumentere med gode grunner på hvorfor Android sin brukervennlighet er bedre enn iOS sin når OS'ene fungerer slik han viser?

Jeg har også lagt frem genuine kilder på at iOS er langt i fra å være like brukervennlig som Android er i dag. Dette klarer ingen av dere å motbevise. At ingen får velge hvilken app som skal være default f.eks er brukerfientlig på sitt værste og et meget godt eksempel på brukerfientligheten. Hvor er vennligheten mot brukerene her?

Men iOS 8 går jo mere mot den rette veien, det er sikkert. Men har fortsatt lang vei igjen å gå før iOS kan bli like mye vennlig mot brukerne som Android er.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vanskelig å komme med "faktabaserte" analyser og kilder om brukervennlighet. Det vil garantert finnes "kilder" på det motsatte. Hva kan man da konkludere med, med tanke på om brukervennlighet er subjektivt eller objektivt?

Lenke til kommentar

Kan du svare på hvorfor det IKKE er en fordel at en smarttelefon fungerer som en PC til noen grader når omtrent alle er vandt med å bruke en PC / laptop daglig?

Blir det liksom ikke lettere for en hvilken som helst bruker da å bare bruke en smarttelefon på omtrent samme måte som en PC når dem allerede har teken på måten en PC fungerer på?

Dette har vel Microsoft bevist til alle gjennom å kutte helt ut GUI-tenkemåten som de hadde med gamle Windows Mobile, hvor hjemmeskjermen var nesten identisk med vanlige Windows. Det ble en gigantisk salgsflopp når bedre alternativer kom som var designet fra bunnen av for telefoner.

Dette har ingenting med at OS'et i seg selv var problematisk å bruke i sin tid. Det var den dårlige maskinvaren som ikke klarte å drive OS'et på en bra måte som gjorde hele opplevelsen med OS'et dårlig. OS'et i seg selv gikk fint å bruke. Ja jeg vet dette med at jeg selv var en Windows Mobile bruker når jeg hadde Sony XPERIA X1. Hardwaren i X1'en var på trynet dårlig, så OS'et gikk ikke fint for å si det slikt. Men navigering i OS'et og ellers bruk var det jo ingen problem med så lenge OS'et kjørte smooth osv.

Selvfølgelig, med Android, å har man muligheten til å kunne bruke telefonene nøyaktig slik man vil. Om man ikke liker måten Android fungerer out of the box med telefonen du kjøpte, så kan du heller sette den opp til å fungere NØYAKTIG slik man vil i stedet sånn at telefonen fungerer best / optimalt for oss.

Folk flest, meg inkludert, ønsker ikke å bruke dagesvis på å konfigurere telefonen slik vi ønsker.

Man bruker ikke dagevis med å sette opp telefonen slik man vil. Jeg har kanskje skiftet på måten telefonen min er satt opp rundt 3 ganger siden jeg kjøpte min Galaxy S4 litt over ett år siden. Om man ikke gidder å bruke 20-25 minutt hver gang på å sette opp telefonen de få gangene man gjør det til å fungere best for oss, så vet ikke jeg, men noen må ha visse problemer i noe.

Bare for å illustrere. Sist gang jeg satte opp telefonen min på en ny og effektiv måte, så installerte jeg ADWLauncher EX. Fjernet så alle ikoner og dockbaren nederst i home launcheren. Da fikk jeg en helt ren hjemmeside uten noen ting i.

Med at jeg så hadde en klokkeapplikasjon installert fra før av, så added jeg klokke widgeten. Tok så å la til ikonene til de mest viktige applikasjonene under klokkewidgeten. Gikk så inn i instillingene til ADWLauncher EX og forandret på swipe opp gesturen til å åpne app draweren når jeg swiper opp med fingeren med at jeg fjernet app drawer ikonet i fra hjemmeskjermen.

Da ble det til dette.

Screenshot.png

Og ja, om du nevner noe om hvorfor jeg skal ha en klokkewidget der når jeg har klokken øverst i statusbaren, så er det fordi klokkewidgeten er ikke bare en statisk klokke, men den lar meg gå rett inn i klokkeapplikasjonen med å klikke på klokken hvor jeg har stoppeklokke, alarmer, nedtelling osv.

Dette er ekstremt rent og simpelt. Og det er dette jeg liker med at jeg kan sette opp telefonen min nøyaktig slik jeg vil bruke telefonen og slik jeg mener den vil fungere best / optimalt for meg. Tør du gjette på hvor lang tid jeg brukte på å sette dette opp?

Rundt 10 minutt.

Desverre så vet ikke Apple hva som er best for meg eller deg, dem vet kun hva dem synes er best for dem selv. Er derfor jeg aldri kaller en iPhone for brukervennlig, men for Applevennlig.

I min mening er det faktisk de gangene at et firma eller en person ikke tar hensyn til normen eller det folk vil ha, at man klarer å utvikle noe helt nytt som man ikke har sett før, eller perfeksjonere en idé på en måte som ingen andre har tenkt på. "Design by committee" er fienden.

Syntes det forøvrig er litt ironisk at iPhone 5S kom på toppen når The Verge (som har et par fler lesere enn amobil) nylig kom med sin anbefaling om den gjennomsnittlig beste smarttelefonen, men de er vel Apple-fanbois og iSheeps alle sammen? :roll:

Vel, om noe skal være brukervennlig, så må jo brukeren stå i fokus og ikke det produsenten selv velger. Ingenting blir bedre enn det vi selv velger å gjøre. Så enkelt er det bare. At Android lar meg selv bestemme på hvordan jeg vil at hjemmeskjermen osv skal være er noe jeg kaller for brukervennlig, siden det er brukeren som skal bruke telefonen og det er brukeren som får bestemme.

Det Apple gjør er å gi brukerne noe som Apple selv mener er brukervennlig i følge dem. Joda mange iOS brukere ser på det som brukervennlig, men det er fordi dem ikke vet om noe annet enn iOS og ikke har prøvd et annet OS hvor man faktisk kan velge selv. Den dagen dem innser at det finnes andre OS'er der ute som lar dem få bestemme over OS'et selv vil være den dagen dem innser hvor bra friheten til å velge hva som er best for dem selv er.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

La oss gjøre det kort og enkelt; Brukervennlighet er subjektivt, preferanser er subjektivt. Alt det du lister og sier her er subjektivt. Du kan ikke skape dine egne fakta basert på noe som er helt og holdent subjektivt.

Det er ingen av oss som nekter for noe av det du sier, men det gjør slettes ikke Android automatisk til det beste og riktige valget for alle.

Lenke til kommentar

2 og 3 er ikke feil, jeg har iphone selv og det har kamera på begge sider

Jeg har en androidmobil som har kamera på begge sider, og som er langt fra treg.

Derfor er de feil. Ikke fordi iPhone ikke har kameraer eller at iPhone er treg, men fordi dette ikke er eksklusivt til iPhone, og dermed ikke argumenter for å rangere iPhone øverst i listen.

Ja apps er alt som tells, eneste folk bruker smart phones til er å spille apps

Som en PC kun brukes til å kjøre programmer. Men hvilke programmer og hvordan de fungerer og tilleggsutstyr og funksjonalitet varierer veldig mye.

Jeg setter feks stor pris på å kunne velge SwiftKey over stock tastatur, kunne bruke mobilen problemfritt med en hånd men likevel ha en stor skjerm til browsing, video m.m., kunne velge browser, sms app, velge hva som er viktig for meg å alltid ha direkte tilgang til uansett hvor i tlf jeg er, å kunne multitaske med flere apps oppe samtidig, osv.

Noen liker old school telefoner som iPhone og n95 og n8, og bruker bare mobilen til ringing, sms, YouTube, facebook og angry birds.

Måten jeg ser det på er rett og slett at iPhone ikke gjør noe min telefon ikke kan, men min kan mer. Så hvorfor skulle iPhone ligge på toppen av listen?

Det er argumentet for dette jeg sliter med å se.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Dæven hva har jeg gjort? O:

Jeg skrev en kommentar om at apple var best og nå har jeg starta en kjede av diskusjon og krangling over 7 sider, jeg har skapt et monster!

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Dette er vell det samme som sega mot nintendo krigen som holdt på lenge? Hvor folk alltid var uenige om hva som var bedre og det typiske å kalle dem andre for troll fordi dem liker nintendo og så vice versa

Lenke til kommentar

La oss gjøre det kort og enkelt; Brukervennlighet er subjektivt, preferanser er subjektivt. Alt det du lister og sier her er subjektivt. Du kan ikke skape dine egne fakta basert på noe som er helt og holdent subjektivt.

Det er ingen av oss som nekter for noe av det du sier, men det gjør slettes ikke Android automatisk til det beste og riktige valget for alle.

Det blir ikke subjektivt når en ting som gjøres med 2 steg i Android må gjøres med 5 steg i iOS. Da er det ikke subjektivt at Android er lettere og mere brukervennlig å bruke.

Hvordan mener du at iOS kan være mere brukervennlig enn Android når man ikke får velge selv hvilket program som skal være default (spesielt med tanke på at det finnes ås mange forskjellige applikasjoner i AppStore) og heller ikke får gjort ting like enkelt og effektivt i iOS som man får gjort disse tingene på i Android?

Da sier det seg selv på hva som er lettest og mest brukervennlig å bruke mellom Android og iOS uavhengig av hva andre måtte "mene".

Det er noe som heter å skille mellom meninger og det som viser seg å være fakta.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Dette har ingenting med at OS'et i seg selv var problematisk å bruke i sin tid. Det var den dårlige maskinvaren som ikke klarte å drive OS'et på en bra måte som gjorde hele opplevelsen med OS'et dårlig. OS'et i seg selv gikk fint å bruke. Ja jeg vet dette med at jeg selv var en Windows Mobile bruker når jeg hadde Sony XPERIA X1. Hardwaren i X1'en var på trynet dårlig, så OS'et gikk ikke fint for å si det slikt. Men navigering i OS'et og ellers bruk var det jo ingen problem med så lenge OS'et kjørte smooth osv.

Om Windows Mobile ikke hadde vært problematisk å bruke, så hadde de ikke hivd det i søpla og starta på nytt med Windows Phone. Selv Microsoft har sagt dette. Steve Ballmer sa at de ligger et par år bak konkurrentene på den fronten, når han ga seg.

Man bruker ikke dagevis med å sette opp telefonen slik man vil. Jeg har kanskje skiftet på måten telefonen min er satt opp rundt 3 ganger siden jeg kjøpte min Galaxy S4 litt over ett år siden. Om man ikke gidder å bruke 20-25 minutt hver gang på å sette opp telefonen de få gangene man gjør det til å fungere best for oss, så vet ikke jeg, men noen må ha visse problemer i noe.

Normen er ikke deg, en som dedikerer en stor del av fritiden sin på dette emnet, men sånne som faren min (eller meg) som gjerne bruker 30 min - 1 time på å sette opp sin iPhone når den har blitt reinstallert. Om det skulle vært snakk om enda flere innstillinger, ville det tatt enda lenger tid.

Det Apple gjør er å gi brukerne noe som Apple selv mener er brukervennlig i følge dem. Joda mange iOS brukere ser på det som brukervennlig, men det er fordi dem ikke vet om noe annet enn iOS og ikke har prøvd et annet OS hvor man faktisk kan velge selv. Den dagen dem innser at det finnes andre OS'er der ute som lar dem få bestemme over OS'et selv vil være den dagen dem innser hvor bra friheten til å velge hva som er best for dem selv er.

Påstand uten kilde.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Hvis noe kan gjøres med 2 steg i iPhone, som man må gjøre med 5 steg i Android - beviser dette da at iOS er mer brukervennlig enn Android?

Ja :)

Lenke til kommentar

Hvis noe kan gjøres med 2 steg i iPhone, som man må gjøre med 5 steg i Android - beviser dette da at iOS er mer brukervennlig enn Android?

Ja. Men tingen er, hva kan gjøres med 2 steg i iOS som tar Android 5 steg :) ?

Om en eller to ting kan gjøres på en enklere måte i iOS over Android, så hjelper det jo lite når det er en million andre ting som tar flere steg å gjøre i iOS over det som er i Android. Det er jo liksom hele denne helheten med at det meste man gjør i iOS er vanskeligere å få gjennomført enn det som er mulig å gjøre i Android.

Lenke til kommentar

Og vips, så klarte jeg å snu om å argumentasjonen din. Skjønner du nå at steg vs steg er dårlig argumentasjon for å finne ut hva enkeltindividet synes er enklest? Du går ut i fra at alle individ er like. Etter mine mange år på denne kloden, har jeg funnet ut at det slettes ikke er slik. Det hjelper lite med veldig få steg hvis brukeren ikke skjønner hvordan man utfører de stegene. Det er godt mulig at du har en enorm optimisme hva gjelder intelligens til individ - jeg har det ikke.

Lenke til kommentar

Om Windows Mobile ikke hadde vært problematisk å bruke, så hadde de ikke hivd det i søpla og starta på nytt med Windows Phone. Selv Microsoft har sagt dette. Steve Ballmer sa at de ligger et par år bak konkurrentene på den fronten, når han ga seg.

Har du hørt om å videreutvikle OS'et?

OS'et var dårlig optimalisert og kunne ikke uten videre bli optimalisert til å fungere knirkefritt uten å gi OS'et en gedigen overhaling. Derfor bestemte heller Microsoft for å gå i fra scratch. Men det betyr jo ikke at OS'et sånn bruksmessig var dårlig å bruke. OS'et var lett å forstå seg på osv.

Normen er ikke deg, en som dedikerer en stor del av fritiden sin på dette emnet, men sånne som faren min (eller meg) som gjerne bruker 30 min - 1 time på å sette opp sin iPhone når den har blitt reinstallert. Om det skulle vært snakk om enda flere innstillinger, ville det tatt enda lenger tid.

Normen er at folk tilpasser seg ting til å kunne fungere bedre for dem etterhvert. Når dem vet at muligheten er der for å kunne forandre på ting demmes vei slik dem vil at enhetene skal være osv, så er det ingen som kan komme å si at dem ikke vil prøve seg frem. Og hva skjer når dem prøver seg frem og innser på hvor enkelt det faktisk er?

Jo, det er da dem får opp øynene på hvor fantastisk det er med full frihet til å selv bestemme. Det er bare dette lillke steget med å prøve som skal til for å gjøre det hele.

Påstand uten kilde.

Javel?

Kanskje du heller skal komme med kilder på at folk IKKE liker friheten til å selv velge?

Å påstå at folk ikke liker friheten til å selv velge er på grensen til trolling.

Lenke til kommentar

Og vips, så klarte jeg å snu om å argumentasjonen din. Skjønner du nå at steg vs steg er dårlig argumentasjon for å finne ut hva enkeltindividet synes er enklest? Du går ut i fra at alle individ er like. Etter mine mange år på denne kloden, har jeg funnet ut at det slettes ikke er slik. Det hjelper lite med veldig få steg hvis brukeren ikke skjønner hvordan man utfører de stegene. Det er godt mulig at du har en enorm optimisme hva gjelder intelligens til individ - jeg har det ikke.

Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste ting i iOS som kan gjøres på en enklere måte enn det som kan gjøres i Android. Det er derfor jeg står på mitt argument. Så lenge det tar flere steg og er mere klumsing i OS'et for å kunne få gjort noe i iOS som kan gjøres på en mye enklere og raskere måte i Android, så er dette noe som definerer Android som mere brukervennlig og lettere OS å bruke uavhengig av hvordan folk ser på iOS eller Android.

Igjen, man må kunne skille mellom meninger og på hva som faktisk er realiteten :) .

Forresten, kudos til deg. Er ikke mange moderatorer her som engasjerer seg i en slik diskusjon som dette.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste ting i iOS som kan gjøres på en enklere måte enn det som kan gjøres i Android. Det er derfor jeg står på mitt argument. Så lenge det tar flere steg og er mere klumsing i OS'et for å kunne få gjort noe i iOS som kan gjøres på en mye enklere og raskere måte i Android, så er dette noe som definerer Android som mere brukervennlig og lettere å bruke uavhengig av hvordan folk ser på iOS eller Android.

Igjen, man må kunne skille mellom meninger og på hva som faktisk er realiteten :) .

Forresten, kudos til deg. Er ikke mange moderatorer her som engasjerer seg i en slik diskusjon som dette.

Jeg syns alt på iphone er enkelt ;) Android er bare noe komplisert greie

Lenke til kommentar

Jeg har til dags dato ikke funnet en eneste ting i iOS som kan gjøres på en enklere måte enn det som kan gjøres i Android. Det er derfor jeg står på mitt argument. Så lenge det tar flere steg og er mere klumsing i OS'et for å kunne få gjort noe i iOS som kan gjøres på en mye enklere og raskere måte i Android, så er dette noe som definerer Android som mere brukervennlig og lettere å bruke uavhengig av hvordan folk ser på iOS eller Android.

Jeg syns alt på iphone er enkelt ;) Android er bare noe komplisert greie

Jeg synest ikke android er komplisert. :wee:

Lenke til kommentar

Brukervennlighet som jeg har forstått det er at man skal kunne huke tak i hvem som helst og be de utføre en oppgave på f.eks en smarttelefon og de vil raskt forstå hvordan de skal gjøre det.

Jo lengre tid de bruker, desto mindre brukervennlig er systemet.

Da har det ikke noe å si om det er ett steg, eller fire, det har bare noe å si når man bruker funksjonen ofte.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • Opprett ny...