Gå til innhold

11 000 nordmenn bruker allerede pirattaxi-app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er fint med fri og god konkurranse. Apper som dette og Uber gir folk valgfriheten til å prøve ut og bruke et produkt som kan gi dem en mer fleksibel transport, og ikke minst med en mye mer fornuftig pris enn det vanlige taxier tilbyr. Å betale 947 kr for en taxitur hjem fra byen (Bergen) og hjem kl. 03.30 natt til søndag 35 km er alt for dyrt. Bekjente tilbyr 150 kr for samme tur, og via Haxi så er det ikke mye mer. Taxinæringen trenger slik konkurranse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, er det pirat taxi og bruk av personbefordring uten løyve for slikt, så er det bare å utstyre politiet med appen og la de foreta "razzia" med bruk av den. Vips mange penge i statskassen og sjåførene får det på rullebladet så de kan se langt etter arbeid som krever f.eks. sikkerhetsklarering.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om noen ikke liker jobben sin så kan de bare gå å finne en annen. Skatt betaler vi allerede alt for mye av.

Skal det være et argument for skatteunndragelser? Hva tror du lovlydige skattebetalere synes om skattesnytere?

 

Løyvesystemet er basert på gammel tankegang og tvinger kompiskjørere til å velge mellom gratisarbeid eller lovbrudd. Jeg kan ikke med beste fantasi se at det kan være særlig sosialt eller miljøvennlig. Staten bør heller legge til rette for kompiskjøring, særlig i rushtidene.

 

Løyver gir en viss, men alt for dårlig, beskyttelse mot svindel og kriminalitet når man lar fremmede kjøre. Jeg tror sosial tilknytning (venner/familie) er minst like god beskyttelse. Kompiskjøring bør som alle andre jobber være skattefritt opp til en viss beløpsgrense der man har det som vesentlig inntekt og dermed skatte av det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vel, er det pirat taxi og bruk av personbefordring uten løyve for slikt, så er det bare å utstyre politiet med appen og la de foreta "razzia" med bruk av den. Vips mange penge i statskassen og sjåførene får det på rullebladet så de kan se langt etter arbeid som krever f.eks. sikkerhetsklarering.

 

Det er ikke ulovlig med mindre det er betaling inne i bilde. Politiet kan ikke gjøre noe om de ikke har bevis. Det holder at de sier at de er venner og at det kjøres gratis. Politiet har ingenting de skulle ha sagt.
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke akkurat synd på staten om de går glipp av en skattekrone eller to. Om man velger en tjeneste eller en annen bør være opp til tilbyder og kjøper, ikke staten.

Er ikke staten du skal syntes synd på, det er de av oss som faktisk betaler skatt. Det er vi som får mindre av fellesgodene tilbake, og de som jobber svart får både godene og høyere lønn uten og bidra i felleskassa.. er det rettferdig?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Vel, er det pirat taxi og bruk av personbefordring uten løyve for slikt, så er det bare å utstyre politiet med appen og la de foreta "razzia" med bruk av den. Vips mange penge i statskassen og sjåførene får det på rullebladet så de kan se langt etter arbeid som krever f.eks. sikkerhetsklarering.

 

Det er ikke ulovlig med mindre det er betaling inne i bilde. Politiet kan ikke gjøre noe om de ikke har bevis. Det holder at de sier at de er venner og at det kjøres gratis. Politiet har ingenting de skulle ha sagt.

Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å kjøre kompiser mot betaling, så politiet har lite å si selv ved betaling.

 

Det som blir ett problem, som Simen1 poengterte, er dersom det blir en vesentlig inntekt. Da er en skattepliktig selv om det er for venner. Mener 2 000 kroner per måned er grensen for hva du kan tjene for diverse tjenester før det skal føres som inntekt som vanlig.

Lenke til kommentar

Det er ikke ulovlig med mindre det er betaling inne i bilde. Politiet kan ikke gjøre noe om de ikke har bevis. Det holder at de sier at de er venner og at det kjøres gratis. Politiet har ingenting de skulle ha sagt.

 

Såvidt jeg vet er det ikke ulovlig å kjøre kompiser mot betaling, så politiet har lite å si selv ved betaling.

 

Det som blir ett problem, som Simen1 poengterte, er dersom det blir en vesentlig inntekt. Da er en skattepliktig selv om det er for venner. Mener 2 000 kroner per måned er grensen for hva du kan tjene for diverse tjenester før det skal føres som inntekt som vanlig.

Da er det trolig mange som blir tatt for dette uten at de egentlig har gjort noe som strider mot loven.
Lenke til kommentar

Ser mye uvitenhet i dette kommentarfeltet når det kommer til løyver og hva politiet kan gjøre.

 

ALL kjøring mot vederlag (vederlag kan være alt fra penger til en torsk) krever løyve. Det er lov å dele utgifter for turen dersom man skal samme vei.

 

Alle som tilbyr transport mot vederlag tilgjengelig for offentligheten (les Haxi) krever løyve. Politiet må ha bevis på saken, men de kan velge å stoppe alle de mistenker for piratvirksomhet og anmelde dem, avskilte bilen på stedet og inndra førerkort. Om sjåføren ikke godtar dette så blir det ført sak. Mangler politiet bevis så vil de helt klart tape saken, men den piratsjåføren er tatt ut av drift mens saken pågår - så bra for oss drosjesjåfører.

 

Spoki0: Det er ulovlig å kjøre moren din mot betaling etter loven, så det er ulovlig å kjøre kompiser mot betaling.

 

 

Ler litt over hele denne artikkelen. Haxi lar hvem som helst registrere seg og tilbyr kjøring mot vederlag for offentligheten; altså ulovlig. Hadde denne appen blitt brukt lovlig så hadde den blitt brukt til følgende: Du skal kjøre hjem fra jobb og har ikke noe imot å få flere personer i bilen for å spare miljøet / drivstoffutgifter, så du bruker appen til å annonsere at du skal den veien og kan ta med folk. Det Haxi gjør er å fungere som en drosjesentral for pirater - ingen ting annet. Dette er ulovlig på det groveste, og jeg kan ikke annet enn å glede meg til denne "kjekkasen" blir satt på plass og sitter med gjeld resten av livet som straff :)

 

FrihetensRegn: Usikker på om du troller her eller ikke. Velger å tro at du troller for å si det sånn.... Skatten går til fellesskapet. Går ut fra at du ikke har tenkt å søke uføretrygd dersom du blir ufør en dag? Antar at du ikke går til NAV om du blir arbeidsledig? For du er jo tydeligvis i mot skatt....

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er fint med fri og god konkurranse. Apper som dette og Uber gir folk valgfriheten til å prøve ut og bruke et produkt som kan gi dem en mer fleksibel transport, og ikke minst med en mye mer fornuftig pris enn det vanlige taxier tilbyr. Å betale 947 kr for en taxitur hjem fra byen (Bergen) og hjem kl. 03.30 natt til søndag 35 km er alt for dyrt. Bekjente tilbyr 150 kr for samme tur, og via Haxi så er det ikke mye mer. Taxinæringen trenger slik konkurranse.

 

Hvis taxinæringen skal ha konkurranse, så må det skje på like vilkår. Bekjente/pirater betaler verken inntektsskatt eller MVA og andre avgifter. I tillegg er de ikke pålagt å ha taxameter, som gjerne koster 50000.-, og som må kontrolleres og justeres årlig av godkjente myndigheter. Taxier med plass til 9 eller flere passasjerer, må i tillegg ha ferdsskriver, som også må kontrolleres årlig. De er heller ikke pålagt å ha OTP eller yrkesskadeforsikring. De er heller ikke avhengig av å leie inn sjåfører, som igjen må lønnes. Konsesjonen for taxidrift pålegger at taxiene skal være tilgjengelige 24/7, hvilket betyr at man er nødt til å leie inn sjåfører for å fylle kravene til drift. Piratene kjører bare på fredag/lørdagskveld til de blir trøtt og drar hjem. En piratbil har heller ikke så mye slitasje som en bil som går døgnet rundt, så derfor har piratene lavere vedlikeholdsutgifter enn taxier.

 

Det blir derfor helt feil å snakke om konkurranse, når den ene parten har alskens lover og regler som må følges, mens den andre driver ulovlig. I ytterste konsekvens, kan dette føre til at taxitilbudet må reduseres kraftig, hvilket vil gå utover helsevesenet og skoler, som i stor grad er avhengig av taxier til transport av pasienter og andre med spesielle behov. Jeg ser ikke for meg at noen pirater kommer til å starte opp med transport av rullestolbrukere, men disse vil også bli rammet hvis piratkjøringen tvinger de lovlige taxiselskapene til å nedbemanne.

Endret av Burgomatic
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eg synest også at dagens taxitilbud er både for dyrt og har for liten kapasitet til å ta unna når det er mange kunder samtidig. Men å tilrettelegge for pirattaxier er ikkje måten å gjere det på. Det pirattaxiførerane gjer er å plukke ut "godbitane" i markedet ved å kjøyre kun når det er mange kunder. Akkurat den lørdagsnatta du står i lang taxikø så er dette ein god ting, men på sikt så øydelegg dette det totale taxitilbudet.

Om ein hadde droppa ordninga med taxiløyve så hadde det vært umogleg å få tak i taxi når lønnsomheita ikkje er på topp.

 

Og berre for å ha nemnt det, i tillegg til problematikken med skatter og avgifter så har ein også eit spørsmål om sikkerheit. Eg tenker då på at sjåføren innehar kompetanse (førarkort) og erfaring, at bilen er i god stand, og at det er forutsigbart kva du må betale for turen.

I ein pirattaxi er du i utganspunktet heilt avhengig av å stole på at føraren har førarkort og at bilen er i grei stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser mye uvitenhet i dette kommentarfeltet når det kommer til løyver og hva politiet kan gjøre.

 

ALL kjøring mot vederlag (vederlag kan være alt fra penger til en torsk) krever løyve. Det er lov å dele utgifter for turen dersom man skal samme vei.

 

Alle som tilbyr transport mot vederlag tilgjengelig for offentligheten (les Haxi) krever løyve. Politiet må ha bevis på saken, men de kan velge å stoppe alle de mistenker for piratvirksomhet og anmelde dem, avskilte bilen på stedet og inndra førerkort. Om sjåføren ikke godtar dette så blir det ført sak. Mangler politiet bevis så vil de helt klart tape saken, men den piratsjåføren er tatt ut av drift mens saken pågår - så bra for oss drosjesjåfører.

 

Spoki0: Det er ulovlig å kjøre moren din mot betaling etter loven, så det er ulovlig å kjøre kompiser mot betaling.

 

 

Ler litt over hele denne artikkelen. Haxi lar hvem som helst registrere seg og tilbyr kjøring mot vederlag for offentligheten; altså ulovlig. Hadde denne appen blitt brukt lovlig så hadde den blitt brukt til følgende: Du skal kjøre hjem fra jobb og har ikke noe imot å få flere personer i bilen for å spare miljøet / drivstoffutgifter, så du bruker appen til å annonsere at du skal den veien og kan ta med folk. Det Haxi gjør er å fungere som en drosjesentral for pirater - ingen ting annet. Dette er ulovlig på det groveste, og jeg kan ikke annet enn å glede meg til denne "kjekkasen" blir satt på plass og sitter med gjeld resten av livet som straff :)

 

FrihetensRegn: Usikker på om du troller her eller ikke. Velger å tro at du troller for å si det sånn.... Skatten går til fellesskapet. Går ut fra at du ikke har tenkt å søke uføretrygd dersom du blir ufør en dag? Antar at du ikke går til NAV om du blir arbeidsledig? For du er jo tydeligvis i mot skatt....

 

 

 

Ironisk start der, for det er uvitenhet på din side også...

 

 

Kjøre min mor eller kompiser mot betaling, er ikke noe problem når det er enkeltstående tilfeller.

Det står heller ikke spesifisert om det må være bekjente eller ikke, så jeg tok feil. En kan da strengt tatt kjøre hvem som helst mot betaling sett at det er en sporadisk hendelse som er enkeltstående.

 

 

Problemet med Haxi, er dog at du aktivt oppsøker det, og det blir sikkert ikke en enkeltstående hendelse heller. Med tanke på punktet over kan det jo finnes tilfeller hvor bruk av Haxi er utenfor løyveplikten selv om det er betaling inne i bildet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Til skribenten av artikkelen. Når ble Stavanger hovedstaden i Norge? Det var da svært så generøs du var av deg. :p

 

Ok, jeg har hørt det bli kalt oljehovedstaden, men det gjør byen langt i fra til noen hovedstad for landet. "Tog du an?"

 

Ellers til temaet: Man kan vel si at taxinæringen har priset seg selv delvis ut av markedet. Det vil nok alltid forbli noe igjen til taxinæringen å transportere rundt.

 

Man vil nok heller ikke se et gigantisk prisfall i "de vanlige" taxiprisene, selv om app'en er en konkurrent.

 

Ok, taxinæringen skal dekke inn drift av en bil per sjåfør. Det koster å investere i fine biler. Man kan alternativt velge noen rimeligere modeller.

 

Det koster minst kr 60.000,- å ha en bil operativ for en vanlig nordmann. Så hva koster det for en taxi-sjåfør, for kun å holde den kjørende på veien og andre utgifter som verksted og slikt som er innbakt i den cirka-summen?

 

Oppå dette så skal sjåføren ha lønn. En nordmann vil ikke ha en hvilken som helst lønn, men det skal være en god lønn. Er det rart det blir dyrt?

 

Bensin og dieselpriser er jo også helt hinsides her i landet.

Endret av G
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...