Gå til innhold

Revoltec Wega USB2.0 - førsteinntrykk

Anbefalte innlegg

Jeg hentet min Revoltec Wega USB2.0-diskramme på Posten for et par timer siden, og tenkte jeg skulle dele førsteinntrykket med dere.

For de som ikke vet hva jeg snakker om - Produktinfo finnes på http://www.revoltec.de/produkte/rs011.htm . Produktsiden hos 3Dfxcool er http://www.mamut.com/3dfxcool/subdet682.htm . Når det gjelder pris, har jeg ikke det helt store sammenlikningsgrunnlaget. Men tilsvarende (3 1/2" USB2) disk-kabinett selges for 995,- hos Microplex. I forhold til denne er iallfall 665,- meget hyggelig.

Med i esken får man selve kabinettet, en USB2.0-kabel, strømadapter, en drivercd for eldre Windows-utgaver, og en fot som gjør det mulig å la kabinettet stå på høykant. Denne foten har gummiputer på innsiden for å unngå at den riper opp kabinettet.

Det første som slår en er utseendet. Det er av aluminium, og har et tribal-design på topplokket - noe som går igjen i alle Revoltecs produkter. Meget pen. Kabinettet gir inntrykk av å være temmelig solid - delvis på grunn av aluminiumets tykkelse, og delvis fordi det er såpass kompakt.

Montering er meget enkelt - man tar av topplokket, kobler til en harddisk (3 1/2" standard ATA66/100/133), setter lokket på igjen og skrur i fire spesielle skruer (medfølger) hvis skruehull gjemmes elegant bak små gummiflapper på sidene.

Installasjon kunne ikke vært enklere på mitt Win2000-system. 20 sekunder etter at jeg plugget den i første gang, var den oppe og gikk som en egen stasjon. Ingen problemer i det hele tatt. Driverinstallasjon fra medfølgende CD er bare nødvendig på Mac og Windows-versjoner eldre enn 98SE.

Ettersom det er montert en vifte i bunnen av kabinettet (for å kjøle disken, selvsagt), gir det fra seg litt lyd. Dette begrenser seg dog til viftesus som iallfall jeg ikke finner det minste forstyrrende (og min PC er ellers forholdsvis støysvak).

Jeg har ikke fått gjort noen benchmark enda, siden disken jeg har i den for øyeblikket er en 3,2GB Western Digital som neppe ville gitt de helt store resultatene uansett. Hastigheten begrenses nok kun av disken man bruker, ettersom USB 2.0 i teorien skal kunne overføre hele 480mbps, eller 60MB/s.

Kabinettet har gitt et glimrende førsteinntrykk, men langtidsbruk kan jeg ikke uttale meg om enda.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...