3D Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Jeg jobber med mye 3D-modellering i programmer som Rhinceros, Autodesk Inventor og 3D Studio Viz. Jeg har forstått at prosessoren har mye og si i slike sammenhenger, men jeg har også sett at det finnes ulike typer skjermkort som for eksepel 3DLabs Wildcat, FireGL og Quadro som er spesielt laget for slik jobbing. Spørsmålet: Burde jeg kjøpe et skjermkort som er spesielt laget for rendering eller holder et vanlig spill-kort som for eksempel Sapphire Radeon el. Geforce ? Noen som har noen kort å anbefale til slikt? Som ikke er er altfor vanskelige å anskaffe. Og så om skjerm: Hvor dust er jeg om jeg kjøper en LCD skjerm, når jeg jobber mye med grafikk? Lenke til kommentar
bambam Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Du bør kansje gi et par ord om hvor mye og seriøst du holder på med modellering... Lenke til kommentar
3D Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Studerer design og bruker programmene svært ofte i mange forskjellige sammenhenger. Jeg har for uvane og gjøre bildene litt tyngre en strengt tatt nødvendig (og derfor blir selvsagt resultatet bedre) og liker ikke å måtte vente i timesvis på at renderingen skal bli ferdig når jeg er midt oppi noe. Bruker programmene både i produktutviklingsprosesser og grafisk design. Og lek og morro selvsagt. Lenke til kommentar
bureaucrator Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Du trenger ikke et spesielt grafikkort for rendring. Her er det prosessor og minne som teller. Prioriter heller rask prosessor og mye raskt minne. Skjermkort er relevant her hovedsaklig i forbindelse med pålitelig fargerepresentasjon. Et kort fra Matrox eller 3DLabs gjør det bra her, men du skal være rimelig seriøs for at dette skal være noe vits. Dessuten har de ofte dårligere ytelse enn sine Nvidia- og Ati-konkurrenter til "alminnelig" bruk: spill, film, etc. For øvrig har Ati sine kort gjerne bedre bildegjengivelse enn Nvidia. For de aller fleste vil Radeon 9600 Pro være det beste for øyeblikket. Du får mye bra for relativt lite penger. F.eks. Sapphire sin 128 MB-variant: http://komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=...24&GrpID=1&s=pl Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå