trn100 Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Har nettopp arvet en slik etter at våre to firma slo seg sammen og har tatt den med hjem for å sjekke mulighetene nærmere. Har selvsagt hørt om AS400, men har ingen idé om hva slags OS den kjører eller hva den eventuelt kan brukes til... Etter søk på Google finner jeg jo en hel masse info om AS400, men den jeg har arvet er nok litt eldre enn de jeg har funnet der. Tipper den kjører OS2, som jeg heller ikke kjenner?! Det eneste jeg kan se fra utsiden er at den har en innebygget 2GB tape-streamer... Har planer om å få plugget den inn så snart jeg får anledning for å se nærmere på innholdet i denne faktisk ganske så elegante kassen i sort og rødt, men tenkte jeg først skulle høre om noen av guruene her vet hva dette egentlig er for noe? Kan den f.eks. kjøre Linux? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Sjekk her og se om du kan finne igjen modellen din. Aner ikke hvilket OS den kjører, men vil vel tippe på en eller annen OS2 variant. (OS/400 .. sto det på sidene til IBM) Har du noen flere specs på den? (Gjerne en link om du finner) Hvis du ikke finner noe fornuftig OS eller bruksområde for den så anbefaler jeg at du legger den ut til salg en eller annen plass (f.eks eBay). Sånne servere er sikkert verd en god del. Den aller "billigste" av de som selges nå er en iSeries 800 2463 som går for den nette sum av 24.281,- US$ eks moms. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Er faktisk en ganske kurrant maskin det der. Blir brukt av veldig mange mellomstore/store forhandler-bedrifter til deres inventory systemer. Mao. burde ditt behov for databasemaskin være dekket for atskillige år framover. :smile: . Databasen som brukes er Db2 og er helt på høyde med Oracle. Tviler dog sterkt på at det ligger OS2 på maskinen din men derimot OS400 er standard. Jeg har prøvd dette OS'et men dersom du er flasket opp på Unix ol. vil du ganske sikkert hate OS400 slik jeg gjorde. Aner ikke om det kan installeres Linux på den. Hvis det går kan du jo alltids bruke den til noe fornuftig. Tviler dog på at du gidder å sette deg inn i OS400 og dessuten kan det nok bli svindyrt å få tak i Software. Men si fra dersom du skal kaste den. Da kan jeg være interessert :wink: Lenke til kommentar
Data-n00b Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Hei. Den maskinen der kan du tjene penger på.. Selg den til ett firma, eller hiv inn noen oppgraderinger og kjør webhandel på den (E-handel). Som Vice sier så kjører den IBM OS/400, som er en avart av IBM OS/390. Systemet ligner veldig på OS/390, men er forenklet på visse områder. Ligner litt på SINTRAN fra Norsk Data, hvis du har vært borti det. Det går ann å legge inn Linux på den maskinen, såfremt du går til anskaffelse av IBM sin Linux-distro for AS/400 maskiner. (Koster flesk). Jeg anbefaler deg enten å selge denne, eller sette deg godt inn i virkemåten og tjene penger på den.. For all del ikke kast den.. Da ringer du heller meg (Send PM for nr.) så kommer jeg og henter!! :-) Mvh, Thomas. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Hmmm.... Ser nesten ut som en bekreftelse på at jeg burde beholde den selv :-) Regner med at jeg kobler den til og tester litt... Om det ser for komplisert ut lager jeg en ny 'gir bort tråd' og 'første mann til mølla'... Den høres imidlertid litt spennende ut da... :-) Er nok ellers dessverre rimelig sikker på at maskinen er noen år gammel, ikke minst med tanke på streamer kapasiteten, så at den er verdt noe særlig for annet enn en entusiast er ikke brått sikkert.... Lenke til kommentar
Data-n00b Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Hei.. Ja, for all del.. Behold denne.. Gidder du å sette deg inn i OS/400 venter det store penger innen drift og utvikling, hvis du gidder.. Fant en Linux-guide for OS/400.. Ta en titt.. Ellers så anbefaler jeg Midrangeserver.com for masse bra info. Lykke til med din AS/400! Vær obs på at den ikke liker at du tar strømmen uten en skikkelig shutdown. Mvh, Thomas. Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 17. oktober 2003 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2003 Takker for mange nyttige tips og linker så langt! Høres som sagt spennende ut... Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 netBSD skal man jo klare å installere på det meste... t.o.m gameboy Lenke til kommentar
enden Skrevet 17. oktober 2003 Del Skrevet 17. oktober 2003 Søren at du ikke sa noe om den da jeg var på besøk da Det er visst mange skjulte skatter på det gamle kontoret deres Jørgen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå