Gå til innhold

Problemer med PC ved kjøring av nyere spill

Oxford

Anbefalte innlegg

Som overskriften sier så har jeg har store problemer med PC'en min. Når jeg prøver å kjøre f.eks FS2004, NFS Hot Pursuit 2, Colim McRae Rally 3, eller andre nye spill så skjer en av tre hendelser: Pc'en låser seg helt (nytter ikke med CTRL ALT Delete), Spillet lukkes og jeg kommer tilbake til Windows, eller hele maskinen restartes.

Jeg har ingen problemer med å kjøre FS2002 og FIFA 2001 eller andre spill som er eldre, eller lite krevende grafikkmessig.

Jeg har byttet skjermkort, kjørt memtest (uten at det ble funnet feil) og sjekket at temperaturene på hovedkort og CPU er greie, jeg har også kjørt dxdiag uten at det ble funnet noen uregelmessigheter. Har også prøvd å formater og reinstallere Windows, har prøvd forskjellige versjoner av 4in1 og NVIDIA driverne uten hell...

Mitt system er følgende (har bare listet opp de komponenter jeg tror kan ha relevans.... altså ikke tastatur etc...):

Win XP Pro (inkl alt av oppdateringer)

Iwill KK266-R Hovedkort

AMD Thunderbird 1.2 GHz

NVIDIA Geforce 2 GTS (alternativt ASUS Geforce 2 MX 7100/T)

PC166 SDRAM (husker ikke fabrikanten)

Soundblaster 1024 Value lydkort

3Com 3C905B-TX nettverkskort (forbindelse til internett)

Realtek RTL8139 (forbindelse til annen maskin)

300W strømforsyning fra Qtechnology

Seagate Barracuda IV

Jeg trodde selv at feilen lå i grafikkortet, siden feilen bare oppsto i spill med "tung" grafikk, men det ble ingen endring av status ved bytte av skjermkortet... FS2004 lar seg forresten kjøre hvis jeg setter all grafikken på minimum...

Jeg håper noen har noen nyttige tips/innspill å komme med!

Edit: La til prosessor

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mitt tips ligger på denne

300W strømforsyning fra Qtechnology

Lån deg en annen PSU og test. Q-Tech er ikke akkurat mitt førstevalg innen PSUer.

Men i og med at problemet ikke er konsistent kan det være andre ting også. Hvilke programmer kjører du?

-KJ

Lenke til kommentar

Det virker som om, i hvertfall noe av, problemet har med transform & lightening å gjøre! Når jeg slo det av kunne jeg fly med FS2004, og når jeg slo det på så kuttet programmet... men når jeg bruker T&L i FS2002 er det ingen problem.... er det rart man blir forvirret...

Er det forskjell på T&L i spill for dx8 og dx9?

I NFS Hot Pursuit 2 er det ikke mulig til å gjøre noe med denne funksjonen, så det ser ikke ut til at jeg får kjørt villmann foreløpig...

Lenke til kommentar

og han klagde ikke på at det hakker heller men at pc'en låser seg og restartet

se i bios om alt er rikktig der prøv gammle nvidia drivere og gammle via drivere og prøv en annen psu

og jeg har et geforce 4 mx460 kort i en annen maskin og de spillene funker fint på den maskinen og det er en amd 1,3 cpu ikke mye bedre enn den han har

Lenke til kommentar
Oppdater drivere, bios, windows etc.

Har du prøvd å reformatere? (servicetips nr1 hehe)

Som nevnt i den første mailen har jeg prøvd å reformatere (det prøver jeg alltid når jeg føler at alt annet er prøvd).... Jeg har til og med oppdatert biosen på skjermkortet, uten at det hadde noen effekt...

Så jeg spør igjen: Er det noen som vet om det er noen forskjell på T&L for dx8 og dx9?

Hva er egentlig denne funksjonen for noe?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...