Gå til innhold

Gatefoto - regler (og lov)

Anbefalte innlegg

Vi har jo hatt mange diskusjoner rundt dette, og man er vel relativt enige om hva som er lov, og hvor man må ha tillatelse fra den som blir tatt bilde av.

Kom så over dette foruminnlegget fra Sverige: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=144276

Her ser det ut til at man i Sverige har en litt annen tilnærming til gatefoto.

Og da er spørsmålet, har den i det siste foruminnlegget rett?

Dvs. kan man legge norske bilder ut på svenske siter under svensk lov?

Og videre, kan vi i Norge, legge ut norske gatefoto på svensk site med svenske regler?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har lest den fra Gisle Hannemyr før, og som jeg skrev, dette er man rimelig enige om.

Spørsmålene jeg prøvde å stille var:

-Kan en svenske ta bilder i Norge og så legge de ut på et svensk nettsted og da etter svensk lov?

-Og hva med personer med bosted i Norge, hvis vi poster norske bilder på et svensk nettsted, hvilken lov gjelder da? Merk at jeg skrev bosted, dette kan også gjelde svensker bosatt i Norge.

Lenke til kommentar

Den norske loven begrenser selve offentliggjøringen, ikke fotograferingen, og kan ikke gjelde for offentliggjøring i Sverige, av svensk statsborger, på nettside primært rettet mot svensk publikum.

Det er derimot tvilsomt at det kan være lovlig for en norsk fotograf å offenliggjøre på en svensk side bare for å komme unna norske lover.

En grei sammenligning i lovverket kan være forbudet mot alkoholreklame: Det er ingenting i veien for at Carlsberg lager en norsk reklame på sin danske hjemmeside, rettet mot nordmenn, men Aass Bryggeri ble nødt til å fjerne sine informasjonssider plassert på en utenlandsk server.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan være en juridisk nøtt selv om forholdet ser i utgangspunktet rimelig enkelt ut (svensk statsborger tar bilder i Norge og publiserer fra hjemlandet). Jeg er ukjent med svensk lovverk på området og dets forhold juridisk mot et annets lands lovverk - den ene delen av forholdet er skjedd i Norge (dvs fotograferingen) mens den andre delen (publiseringen) skjer i Sverige. Jeg stiller spørsmålstegn da ved hvordan man rent juridisk kan finne rett til andre delen når første delen er foretatt i et annet land med en annen lovgivning.

I teorien kan da en svensk statsborger som bor i Norge ta bilder i Norge og sende de til en kompis i Sverige slik at vedkommende kan publisere disse for fotografen men da med svensk ip. Jeg tviler på at det er så enkelt eller om man ikke kan rettsforfølge over landegrensen.

For norske statsborgere (og ihvertfall for bilder tatt i Norge) gjelder norske lover uansett hvilket land serveren ligger i som man publiserer til.

Uansett, det er mulig å ta gatebilder uten å nærmest portretterer andre mennesker, det handler om respekt - ens bilder kommer aldri i nærheten i verdi av andre personers privatliv eller rett til å ikke bli innvadert. Grensene for følt krenkelse er svært subjektive og ingen har rett til å sette andres grenser.

Tor

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...